CONTRIBUTIONS OF THE VIRTUAL QUANTITIES FOR THE HISTORY OF EDUCATION: LOCALIZATION AND ELECTION OF THE DOCUMENTARY CORPUS

Authors

  • Kênia Hilda Moreira

Keywords:

Virtual archives, primary sources, History of Education

Abstract

The text objectives to present some contributions of virtual archives to the history of education based on our experience of localization and election of sources from the virtual archive Livres. It contains copies of Brazilian school books since 1810 up to now. We hope this text can elucidate how other researches can be aided by the use of Livres as a space full of historical sources. It can offers sources and references, by means of recuperation of texts and collection of documents about didactics production, legislation, curricular programs, editorial catalogs, etc.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BITTENCOURT, Circe Maria F. Livro Didático e Conhecimento Histórico: uma história do saber escolar. Tese (Doutorado em História Social). Faculdade de Filosofia Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1993.

BRASIL. Lei n.° 4.024, de 20.12.61: estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Distrito Federal: [s.n.], 1961.

BRASIL. Lei n.° 5.692, de 11.08.71: estabelece as Diretrizes e Bases para a Educação de 1º e 2º Graus. Brasília: [s.n.], 1971.

BRASIL. Lei n.° 9.394, de 20.12.96: estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional.Brasília: [s.n.], 1996.

GASPARELLO, Arlete M. Construtores de identidades: os compêndios de História do Brasil do Colégio Pedro II (1838-1920). Tese

(Doutorado em Educação). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2002.

GHIRALDELLI JUNIOR, Paulo. História da Educação. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1992.

LUCCHESI, Fernanda. A história como ideal: reflexões sobre a obra de José Francisco da Rocha Pombo. Dissertação (Mestrado na

FFLCH - FAC FILOSOFIA, LETRAS E CIENCIAS HUMANAS). Universidade de São Paulo, São Paulo, 2004.

MÁSCULO, Jose C. Coleção Sérgio Buarque de Hollanda e Coleção Borges Hermida: livros didáticos de História entre o ensino “moderno” e o “tradicional”. In: ANAIS DO Simpósio Internacional de Livro Didático, da FEUSP, 05 a 08 de nov. de 2007.

MONARCHA, Carlos, R. S. História da Educação brasileira (esboço da formação do campo). In: NASCIMENTO, Maria I. M.; SANDANO, Wilson; LOMBARDI, José C.; SAVIANI;Dermeval. (Org.). Instituições escolares no Brasil: conceito e reconstrução histórica. Campinas, SP: Autores Associados, 2007, p. 120-145.

MOREIRA, Kênia H. Um mapeamento das pesquisas sobre o livro didático de história na região Sudeste: 1980 a 2000. Dissertação (Mestrado em Educação). Faculdade de Ciências e Letras. UNESP-Araraquara. São Paulo, 2006.

OSSEMBACH, Gabriela. Simpósio Internacional de Livro Didático, FEUSP, 06/11/2007.

PESSANHA, Eurize C.; DANIEL, M. E. B. História da cultura escolar através dos exames: o caso dos exames de admissão ao

ginásio (1939-1971). Revista Intermeio. Campo Grande, v. 8, n. 16, p. 04-15, 2002.

PINA, Maria Cristina D. A Escravidão no Livro Didático de História: Rocha Pombo e o Ensino de História na Primeira República. In:<http://www.anpuh.uepg.br/Xxiiisimposio/anaistextos MARIA%20CRISTINA%20DANTAS%20PINA.pdf>. Acesso em: 17 jan. 2008.

PINTO JR., Arnaldo. Aprendendo a história da nação: o Brasil nos livros didáticos de Joaquim Silva. In: ANAIS DO Simpósio Internacional de Livro Didático da FEUSP, 05 a 08 de nov. de 2007.

THOMPSON, Analucia. A fábrica de heróis: uma análise dos heróis nacionais nos livros didáticos de história do Brasil. Dissertação (Mestrado em Antropologia Social). Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 1989.

VIDAL, Diana. G. e FARIA FILHO, Luciano. M. de. Reescrevendo a história do ensino primário: o centenário da lei de 1827 e as reformas Francisco Campos e Fernando de Azevedo. In. Revista Educação e Pesquisa. v.28. n.1. São Paulo, Jan-June 2002.

Published

2008-06-30

How to Cite

Moreira, K. H. (2008). CONTRIBUTIONS OF THE VIRTUAL QUANTITIES FOR THE HISTORY OF EDUCATION: LOCALIZATION AND ELECTION OF THE DOCUMENTARY CORPUS. Revista De Educação PUC-Campinas, (24). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/117

Issue

Section

Articles