Physical education in early childhood education

strategies to promote self-regulated learning

Authors

  • Luciana Toaldo Gentilini Avila Escola Municipal de Ensino Fundamental Francisco Caruccio
  • Lourdes Maria Bragagnolo Frison Universidade Federal de Pelotas

DOI:

https://doi.org/10.24220/2318-0870v17n2a996

Keywords:

Learning, Physical education, Early childhood education, Strategies learning

Abstract

The changes witnessed in the 21st century require for that students leave school having acquired multiple knowledge structures and being autonomous in their learning. In order to achieve that, the school needs to teach students beyond the content of the subjects, and strategies for self-regulating their learning throughout life. Thus, the purpose of this study was to analyze a proposed intervention in the Physical Education lessons offered to Kindergarten students that could help in promoting self-regulated learning. The research proposal was regarded as a case study of an intervention performed by a Physical Education teacher at a preschool classroom. In the intervention, the
teacher worked the specific contents of the subject and promoted the teaching of learning strategies. After analyzing the data collected, it can be observed that the intervention contributed to the self-regulated learning of the students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luciana Toaldo Gentilini Avila, Escola Municipal de Ensino Fundamental Francisco Caruccio

Professora, Escola Municipal de Ensino Fundamental Francisco Caruccio. Pelotas, RS, Brasil.

Lourdes Maria Bragagnolo Frison, Universidade Federal de Pelotas

Professora Doutora, Universidade Federal de Pelotas, Faculdade de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação. R. Alberto Rosa, 154, 96101-770, Pelotas, RS, Brasil. Correspondência para/Correspondence to: L.M.B. FRISON. E-mail: <lfrison@terra.com.br>.

References

Brasil. Ministério da Educação. Lei de diretrizes e bases da educação. Brasília: MEC, 1996.

Dias, D.; Veiga Simão, A. O conhecimento estratégico e a auto-regulação do aprendente. In: Dias, D.; Veiga Simão, A. Auto-regulação da aprendizagem. Portugal: Educa, 2007. p.93-130.

Frison, L. Portfólio na educação infantil. Ciências e Letras, n.43, p.213-227, 2008. Disponível em: <http://www.fapa.com.br/cienciaseletras>. Acesso em: 10 out. 2011.

Frison, L.; Schwartz, S. Aprendizagem auto-regulada e autonomia: articulações com o conceito de erro construtivo. In: Frison, L.; Schwartz, S. Professores e alunos: aprendizagens significativas em comunidades de prática educativa. Porto Alegre: EdiPUCRS, 2008. p.355-382.

Gil, A. Como elaborar projetos de pesquisa. 5.ed. São Paulo: Atlas, 2010.

Gomes, M.; Barbosa, E. A técnica de grupos focais para a obtenção de dados qualitativos. 1999. Disponível em: . Acesso em: 2 nov. 2011.

Kulmann Júnior, M. Histórias da educação infantil brasileira. Revista Brasileira de Educação, n.14, p.5-14, 2000.

Martins, I. As relações do professor de educação infantil com a brincadeira: do brincar na rua ao brincar na escola. 2009. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Ciências Humanas, Universidade Metodista de Piracicaba, Piracicaba, 2009.

Melo, J. et al. Os desafios do professor e da escola brasileira no século XXI. Inter Science Place, v.4, n.17, p.173-185, 2011.

Rego, T. Vygotsky: uma perspectiva histórico-cultural da educação. 16.ed. Petrópolis: Vozes, 2004.

Rosário, P. (Des)venturas do testas: estórias sobre o estudar, histórias para estudar, narrativas autorregulatórias na sala de aula. Porto: Porto Editora, 2002.

Rosário, P. et al. Processos de auto-regulação da aprendizagem e a realização escolar no ensino básico. Psicologia Educação Cultura, v.8, n.1, p.131-144, 2004.

Rosário, P. et al. De pequenino é que se auto-regula o destino. Educação: Temas e Problemas, n.2, v.4, p.281-293, 2007a.

Rosário, P.; Nuñes, J.; Gonzáles-Pienda, J. Auto-regulação em crianças sub-10: projecto Sarrilhos Amarelos. Porto: Porto Editora, 2007b.

Rosário, P.; Trigo, J.; Guimarães, C. Estórias para estudar, histórias sobre o estudar: narrativas auto-regulatórias na sala de aula. Revista Portuguesa de Educação, v.16, n.2, p.117-133, 2003.

Veiga Simão, A. Making self- regulated learning visible. In: Veiga Simão, A. Self-regulated learning in techonology enhanced learning environments: problems and promises. Barcelona: Stelaar-Raconet Conference Universitat, 2010. p.3-7.

Vygotsky, L. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 6.ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

Published

2012-11-01

How to Cite

Avila, L. T. G., & Frison, L. M. B. (2012). Physical education in early childhood education: strategies to promote self-regulated learning. Revista De Educação PUC-Campinas, 17(2), 181–189. https://doi.org/10.24220/2318-0870v17n2a996

Issue

Section

Seção Temática: Educação Infantil: história, políticas e perspectivas