THE BEGINNING OF THE ELEMENTARY SCHOOL IN THE END OF THE NINETEENTH CENTURY IN TWO ITALIAN COLONIAL NUCLEI

Authors

  • Eliane Mimesse
  • Elaine Cátia Falcade Maschio

Keywords:

Elementary school, lmmigrants, Colonial nuclei

Abstract

This study shows how the elementary school process occurred in the ltalian colonies of Alfredo Chaves in Paraná and in São Caetano in São Paulo in the end of XIX century and at the beginning of the XX century. The study analyzes how the first schoo/s were opened and how the school initiatives started; teachers, students, functioning conditions, conflicts and power relations were identified; it also argues about the interest of these immigrants in institutionalized educationAlthough the two colonial nuclei have passed by a differentiated provincial politics system, many aspects of the colonization, organization and economic, social and cultural formation had presented simi/arities. The sources used in this study were composed of a variety of documents found in the libraries of public files of the States. The study showed that this process represented aspects that explain the motivation for institutionalized education, the school was a basic element in the integration of the immigrants in the society.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARQUIVO DO ESTADO DE SÃO PAULO. Ofícios 4.886, de 4 de abril de 1883. Carta do colono Rossi de São Caetano ao Presidente da Província de São Paulo. São Paulo, 1883a.

ARQUIVO DO ESTADO DE SÃO PAULO. Ofíci­os 5.098, de 1°de novembro de 1883. Relatório da professora da escola feminina do núcleo colonial de São Caetano ao Director Geral da lnstrucção Publica da Província de São Paulo. São Paulo, 1883c.

ARQUIVO DO ESTADO DE SÃO PAULO. Ofíci­os 1.257, de 14 de junho de 1883. Abaixo­ assinado dos colonos de São Caetano endere­ çado ao Vice-Presidente da Província de São Paulo. São Paulo, 1883b.

ARQUIVO DO ESTADO DE SÃO PAULO. Ofíci­os 5038, de 1°de novembro de 1885. Relatório da professora da escola feminina do núcleo colonial de São Caetano ao lnspector Geral da lnstrucção Publica da Província de São Paulo. São Paulo, 1885.

ARQUIVO DO ESTADO DE SÃO PAULO. Ofíci­os 5040, de 1° de novembro de 1887. Relatório do professor da escola masculina do núcleo colonial de São Caetano ao lnspector Geral da lnstrucção Publica da Província de São Paulo. São Paulo, 1887.

ARQUIVO PÚBLICO DO ESTADO DE SÃO PAULO. Ofícios 5.039, de 14 de abril de 1883. Relatório do professor da escola masculina do núcleo colonial de São Caetano ao lnspector Geral da lnstrucção Publica da Província de São Paulo. São Paulo, 1883d.

ARQUIVO PÚBLICO DO PARANÁ. Correspon­dência do Governo. Ofícios De 20 de outubro de 1900. Requerimento do professor de Colombo solicitando ao governo do Estado do Paraná nomeação efetiva na cadeira da escola mascu­ lina. Curitiba, 1900.

ARQUIVO PÚBLICO DO PARANÁ. Correspon­dência do Governo. Ofícios, de 18 de março de 1885. Requerimento da professora da escola promíscua de Colombo ao Presidente da Provín­ cia do Paraná solicitando o envio de livros de leitura. Curitiba, 1885.

ARQUIVO PÚBLICO DO PARANÁ. Correspon­dência do Governo.Ofícios, de 25 de novembro de 1891. Mapa enviado pelo professor da escola de Colombo à Directoria da lnstrucção Publica da Província do Paraná. Curitiba, 1891.

KREUTZ, L. Educação de Imigrantes no Brasil. ln: LOPES, E.M.T.;FARIA FILHO,L.M.;VEIGA, C.G. 500 anos de educação no Brasil. Belo Horizonte: Autêntica, 2000. p.347-370.

MIMESSE, E. & MASCHIO, E. C. F. Imigrantes italianos nas províncias de São Paulo e Paraná: diferenças e semelhanças no desenvolvimento dos núcleos coloniais. Revista de História Com­parada, Rio de Janiero, v.3, n.3, p.56-76, 2008.

MIMESSE, E. & MASCHIO, E.C.F. As colônias de São Caetano e Alfredo Chaves: imigrantes vênetos nas Províncias de São Paulo e Paraná. Revista Raízes,São Caetano do Sul, v.29, n.36, p.35-38,2007.

SOUZA, C.S. A mulher professora na instrução pública de Curitiba (1903-1927): um estudo na perspectiva de gênero. 2004.178f.Dissertação [Mestrado]. Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2004.

WACHOWICZ, R.C.História do Paraná. Curitiba: Vicentina, 1977.

Published

2009-12-31

How to Cite

Mimesse, E., & Maschio, E. C. F. (2009). THE BEGINNING OF THE ELEMENTARY SCHOOL IN THE END OF THE NINETEENTH CENTURY IN TWO ITALIAN COLONIAL NUCLEI. Revista De Educação PUC-Campinas, (27). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/78

Issue

Section

Articles