THE MEANINGS ATTRIBUTED FOR A GROUP OF EDUCATORS TO THE PROCESS OF INCLUSION OF PUPILS WITH EDUCATIVE NECESSITIES SPECIAL

Authors

  • Carla Danieli Machado
  • Edilaine Dana de Lima
  • Adriana de Fátima Franco

Keywords:

Pertaining to school inclusion, Educative formation of professors, Necessities special

Abstract

The present research has as objective to understand which the meanings attributed for the educators to lhe process of inclusion of students with educative necessities special. Three teachers and one supervisor had participated of the research that they work in the initial series of a regular public school ofthe Municipal Net ofCuritiba. They had been carried through, documentary analysis and half-structuralized interviews. The results point that the educators do not possess effective formation to deal with these questions. The data point that to include it means to treat to ali in the sarne way disrespecting the existing diversity. We consider that the inclusion, in these cases, finishes fulfilling only with the intention of attainment of statistical data and not properly with the purpose to propitiate a quality attendance.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. (1988).Constituição brasileira de 1988. Disponível em: .Acesso em: 20 abr. 2007.

BRASIL. (1996). LDB: Lei de diretrizes ebases da educação nacional: Lei 9394/96. Disponível em: . Acesso em: 20 abr. 2007.

CARVALHO, R.E.Removendo barreiras para a aprendizagem: educação inclusiva. 2. ed. Porto Alegre:Mediação,2002.

CARMO, S.M. Um livre panorama do que já foi feito pela educação especial no Brasil e no mundo. 2004. Disponível em: . Acesso em: 10 jul. 2007.

CASTRO, M. Reflexões sobre a profissão do­ cente: antigas professoras falam sobre o passa­ do e o presente da professora primária. 2005. Disponível em: . Acesso em: 25 jun. 2007.

FERREIRA, M.E.C. Educação inclusiva. Rio de Janeiro: DP&A, 2003. v.1.

GÓES, M.C.R.; LAPLANE, A.L.F. Políticas e práticas de educação inclusiva. Campinas: Au­ tores Associados, 2004. (Coleção Educação Contemporânea).

KASSAR, M.C.M. Liberalismo, neoliberalismo e educação especial: algumas implicações. Ca­ dernos CEDES, Campinas, v.19, n.46, 1998. Disponível em: . Acesso em: 23 mar 2007.

MAZZOTT A, M.J.S. Educação especial no Bra­ sil: historia e políticas publicas. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1999. PESSOTTI, I. Deficiência mental: da superstição à ciência. São Paulo: A. Queiroz, 1984.

SANTOS, B.S. Entrevista com o Prof. Boaventura de Souza Santos. 2001. Disponível em: . Acesso em: 20 set 2007.

SASSAKI, R.K. Inclusão: construindo uma so­ ciedade para todos. 3. ed. Rio de Janeiro: Wva, 1997.

TESSARO, N.S. Inclusão escolar. concepções de professores e alunos da educação regular e especial. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2005.

WERNECK,C. Sociedade inclusiva: quem cabe no seu todos? Rio de Janeiro: WVA, 1999.

Published

2009-12-31

How to Cite

Machado, C. D., Lima, E. D. de, & Franco, A. de F. (2009). THE MEANINGS ATTRIBUTED FOR A GROUP OF EDUCATORS TO THE PROCESS OF INCLUSION OF PUPILS WITH EDUCATIVE NECESSITIES SPECIAL. Revista De Educação PUC-Campinas, (27). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/63

Issue

Section

Articles