Teachers’ and students’ perceptions of inclusion

Authors

  • Neli Klix Freitas Universidade Estadual de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.24220/2318-0870v16n1a47

Keywords:

Inclusive education, Teacher training, Social interaction, Special educational needs, Public policies

Abstract

The aim of the arücleistoexplon and diKussinclusüe educational poficfes and alsotheoretical and conceptual questions regarding inclusive education and social Ênclusion.Theartideafso concentrates the research on teachers and students and their perceptions of incfusive education. The right to regular education has made it possible for children with special educational needs to develop cogníüve and social functions, resulting in a significarit capacity to learn. This research
presenTS teachers' and students’ perceptions and refÉects on the importance of interaction in schools and on the educational background of the teacher in terms of inclusive education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Neli Klix Freitas, Universidade Estadual de Santa Catarina

Universidade Estadual de Santa Catarina, Departamento de Artes Visuais e de Educação. Av. Madre Benevenuta, 2007, Itacorubi, 88035-001, Florianópolis, SC, Brasil. E-mail: <nk.freitas@uol.com.br>.

References

ARROYO, M. Imagens quebradas: trajetórias e tempos de alunos e mestres. Petrópolis: Vozes, 2004.

BIANCHETTI, L. Aspectos históricos da educação especial. Revista Brasileira de Educação Especial, v.2, n.3, p.7-19, 1995.

BOURDIEU, P. A economia das trocas simbólicas. São Paulo: Perspectiva, 2004.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Portaria CENESP/MEC, nº 69. Brasília, 1986. Diário Oficial da União, 28 ago. 1986.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. São Paulo: Atlas, 1988.

BRASIL. Estatuto da criança e do adolescente. Lei nº 8069, de 13 de julho de 1990. Diário Oficial da União, 13 jul.1990.

BRASIL. Lei nº 9394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, 23 dez. 1996.

BRASIL. Boletim da UNESCO sobre educação inclusiva. Brasilia: Corde, 1998.

CARDOSO, M. Aspectos históricos da educação especial: da exclusão à Inclusão: uma longa caminhada. In: MOSQUERA, J.M.; STOBAÜS, C. (Org.). Educação especial: em direção a educação inclusiva. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2003. p.15-26.

DECLARAÇÃO mundial de educação para todos: plano de ação para satisfazer as necessidades básicas do aprendiz. Tailândia: Fundo das Nações Unidas para a Infância, 1990.

DECLARAÇÃO de Salamanca e linha de ação sobre necessidades educativas especiais. Brasília: Corde, 1994.

DINIZ, D.; GUILHELM, D. O que é deficiência. São Paulo: Brasiliense, 2007.

FREIRE, P. Educação como prática e liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1971.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática pedagógica. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1977.

LARROSA, J.; SKLIAR, C. (Org.). Habitantes de babel: política e poética da diferença. Belo Horizonte: Atlântica, 2002.

LA TAILLE, Y. Piaget, Vygotsky e Wallon: abordagens psicogenéticas em discussão. São Paulo: Summus, 1996.

LURIA, A. Vygotsky, Luria e Leontiev: psicologia e pedagogia bases do desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Centauro, 2005.

MANTOAN, M.T. O direito de ser, sendo diferente na escola. In: RODRIGUES, D. (Org.). Inclusão e educação: doze olhares sobre a educação inclusiva. São Paulo: Summus, 2006, p.183-209.

MCLAREN, P. A vida nas escolas: uma introdução à pedagogia crítica nos Estados Unidos. Porto Alegre: Artmed, 1997.

MINDLIN, B. A verdadeira descoberta do Brasil. Revista Pedagogica Pátio, v. 2, n.6, p.12-18, 1988.

MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez, 2000.

OLIVEIRA, M.K. Vygotsky: aprendizado e desenvolvimento, o processo sócio-histórico. São Paulo: Scipione, 2005.

RODRIGUES, D. Perspectivas sobre a inclusão: da educação à sociedade. Portugal: Porto, 2003.

SILVA, T.T. A política e a epistemologia do corpo normalizado. Rio de Janeiro: Espaço, 1997.

SKLIAR, C. E se o outro não estivesse aí? Notas para uma pedagogia (improvável) da diferença. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.

VYGOTSKY, L.S. Psicologia pedagógica. São Paulo: Martins Fontes, 1984.

VYGOTSKY, L.S. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1996.

VYGOTSKY, L.S. La Imaginación y la arte en la infancia. Espanha: Akal, 2003.

Published

2012-04-17

How to Cite

Freitas, N. K. (2012). Teachers’ and students’ perceptions of inclusion. Revista De Educação PUC-Campinas, 16(1), 91–101. https://doi.org/10.24220/2318-0870v16n1a47

Issue

Section

Articles