Training teachers for working in inclusive schools

contributions of occupationat therapy to students with physical disabilities

Authors

  • Juliana Vechetti Mantovani Centro Universitário Nossa Senhora do Patrocínio Itu
  • Kátia Regina Moreno Caiado Universidade Federal de São Carlos

DOI:

https://doi.org/10.24220/2318-0870v16n1a46

Keywords:

Physical disability, Inclusive schools, Training teachers, Occupational Therapy

Abstract

The objectiveofthis paperistoanalyze the contributions of OccupationaI Therapy to the schooling of physicafly disabled students in inclusive schools, The history of Occupational Therapy nveals a dose relationship with specialized careoffered to people with physicaldisability, making it possible for them to make contributions. The field research for this study was conducted in five municipal schools in Campinas; the tools for gathering data included a survey of the bibliography and
intewiews with teachers, principals, pedagogica! coordinators and other school workers. The resufts show The guiding importance of sharing and the possibility of dialogue between OccupationaI Therapy and the schoof on a daily basis, in order to guarantee that the student with physical disability obtains his social rights, not only rights to access but also
rights ofpermanency and achíeving success at school

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juliana Vechetti Mantovani, Centro Universitário Nossa Senhora do Patrocínio Itu

Centro Universitário Nossa Senhora do Patrocínio Itu, Faculdade de Saúde e de Educação. R. Madre Maria Basília, 985, Centro, Itu, SP, Brasil. Correspondência para/Correspondence to: J.V. MANTOVANI. E-mail: <tojulianamantovani@gmail.com>.

Kátia Regina Moreno Caiado, Universidade Federal de São Carlos

Universidade Federal de São Carlos, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial. São Carlos, SP, Brasil.

References

ALMEIDA, M.A. Algumas reflexões sobre a pesquisa-ação e suas contribuições para a área da educação especial. In: BAPTISTA, C.R.; CAIADO, K.R.M.; JESUS D.M. Educação especial: diálogo e pluralidade. Porto Alegre: Editora Mediação, 2008.

BRACCIALLI, L.P. Tecnologia assistiva: perspectiva de melhor qualidade devida para pessoas com deficiências. Marília: Unesp, 2007.

BRASIL. Decreto n. 5296, de 2 de dezembro 2004. Diário Oficial da União, 3 dez. 2004a. Disponível em: <http://www.mj.gov.br/sedh/ct/corde/dpdh/legis1/loc_legis.asp>. Acesso em: 20 ago. 2010.

BRASIL. Procuradoria Federal Dos Direitos Do Cidadão. Ministério Público Federal. O acesso de alunos com deficiências às escolas e classes comuns da rede regular. Brasília: Ministério Público Federal, 2004b.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Formação continuada a distância de professores para o atendimento educacional especializado. Brasília: MEC, 2007.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Censo escolar de 2009. 2009. Disponível em: <http://www.inep.gov.br/basica/censo/default.asp>. Acesso em: 20 maio 2010.

BYROM, B. A pupil and a patient: hospital: school in Progressive America. In: LONGMORE, P.K.; UMANKY, l. The new disability history: American perspectives. New York: New York University Press, 2001.

CAMPINAS. Prefeitura Municipal de Campinas. Informações de suas regiões. [s.d.]. Disponível em: <http://www.campinas.sp.gov.br>. Acesso em: 15 jul. 2010.

De CARLO, M.M.R.P.; BERTALOTTI, C.C. Terapia ocupacional no Brasil: fundamentos e perspectivas. São Paulo: Plexus, 2001.

GARCIA, R.M.C. A educação de indivíduos que apresentam sequelas motoras: uma questão histórica. Cadernos CEDES, v.19, n.46, p.81-92, 1998.

GOLLEGÃ, A.C.C., LUZO, M.C., DE CARLO, M.M.R. Terapia ocupacional, princípios, recursos e perspectivas em reabilitação física. In: DE CARLO, M.M.R.P.; BERTALOTTI, C.C. Terapia ocupacional no Brasil: fundamentos e perspectivas. São Paulo: Plexus, 2001.

JANNUZZI, G.M. A educação do deficiente no Brasil: dos primórdios ao século XXI. Campinas: Autores Associados, 2004.

JURDI, A.P.S.; BRUNELLO, M.L.B.; HONDA, M. Terapia ocupacional e propostas de intervenção na rede pública de ensino. Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo, v.15, n.1, p.26-32, 2004.

LEONTIEV, A. O desenvolvimento do psiquismo. 2. ed. São Paulo: Centauro, 2004.

MAZZOTTA, M.J.S. Educação especial no Brasil: histórias e políticas públicas. São Paulo: Cortez, 1997.

MEDEIROS, M.H.R. Terapia ocupacional: um enfoque epistemológico e social. São Carlos: EdUFSCar, 2003.

MELO, F.R.L.V.; MARTINS, L.A.R. O que pensa a comunidade escolar sobre o aluno com paralisia cerebral. Revista Brasileira de Educação Especial, v.10, n.1, p.75-92, 2004.

MENDES, E.G. Colaboração entre ensino regular e especial: o caminho do desenvolvimento pessoal para a inclusão escolar. In: MANZINI, E.J. (Org.). Inclusão e acessibilidade. Marília: ABPEE, 2006.

NORONHA, O.M. Políticas neoliberais, conhecimento e educação. Campinas: Alínea, 2002.

PELOSI, M.B. A comunicação alternativa escrita. In: NUNES, L.E.P.N. (Org.). Favorecendo o desenvolvimento da comunicação em crianças e jovens com necessidades educacionais especiais. Rio de Janeiro: Dunya, 2003.

PELOSI, M.B. Por uma escola que ensine e não apenas acolha os recursos e estratégias para inclusão escolar. In: MANZINI, E.J. (Org.). Inclusão e acessibilidade. Marília: ABPEE, 2006.

VIZIM, M. Educação inclusiva: o avesso e o direito de uma realidade. In: SILVA, S.; VIZIM, M. Políticas públicas: educação, tecnologias e pessoas com deficiências. Campinas: Mercado das Letras, 2003.

WAITZKIN, H. Uma visão marxista sobre o atendimento médico. São Paulo: Avante, 1980.

Published

2012-04-17

How to Cite

Mantovani, J. V., & Caiado, K. R. M. (2012). Training teachers for working in inclusive schools: contributions of occupationat therapy to students with physical disabilities. Revista De Educação PUC-Campinas, 16(1), 79–89. https://doi.org/10.24220/2318-0870v16n1a46

Issue

Section

Articles