University lecturer training

Authors

  • Larissa de Brito Feitosa Universidade Federal do Ceará
  • Cássio Adriano Braz de Aquino Universidade Federal do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.24220/2318-0870v16n1a45

Keywords:

Didactíc, Teacher training, Theory and practice

Abstract

The text provides theoreücal and practical contributions based on academic experience in teaching through the subjects of Teaching of Higher Education and fnternship in Teaching. It aims to reflect on teacher education within the university context and the impor[ance
of the dfscussions for teacher training, Some important efements of the learning process wiliaisobediscussed, including ananalysis of the curriculumand teaching and also the assessment process.Experience points to the need to príoritize a grounded, critical teacher education
based on social and political commitment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Larissa de Brito Feitosa, Universidade Federal do Ceará

Mestranda, Universidade Federal do Ceará, Programa de Pós-Graduação em Psicologia. Av. das Universidades, 2853, Benfica, 60020-181, Fortaleza, CE, Brasil. Correspondência para/ Correspondence to: L.B. FEITOSA. E-mail: <larissabf@hotmail.com>.

Cássio Adriano Braz de Aquino, Universidade Federal do Ceará

Universidade Federal do Ceará, Programa de Pós-Graduação em Psicologia. Fortaleza, CE, Brasil.

References

ALBUQUERQUE, L.B. Introdução ao ensino superior: a trajetória das Universidades. Fortaleza, 2008. [mimeo].

ALVES, R. Boca de forno. In: ALVES, R. A Alegria de ensinar. São Paulo: Ars Poética, 1994. p.26-30.

ALVES, R. Sobre nabus crus e professores. In: SANTOS, A.F. (Org.). Por uma educação romântica: brevíssimos exercícios de imortalidade. Vila Nova de Famalicão, Portugal: Centro de Formação Camilo Castelo Branco, 2000.

ALVES, R. “Não esqueça as perguntas fundamentais”. Folha de São Paulo, São Paulo, 25 fev. 2003, Caderno Sinapse. Disponível em: . Acesso em: 29 set. 2009.

BARGUIL, P.M. Reflexões sobre a relação professor-aluno a partir das pesquisas de Piaget e Vygotsky. In: PASCUAL, J.G.; DIAS, A.M. (Org.). Construtivismo e educação contemporânea. Fortaleza: Brasil Tropical, 2006. p.93-125.

CHAUÍ, M. A universidade pública sob nova perspectiva. Revista Brasileira de Educação, n.24, p.5-15, 2003.

CUNHA, M.I. Os conhecimentos curriculares e do ensino. In: VEIGA, I.P. (Org.). Lições de didática. 3. ed. Campinas: Papirus, 2008. p.57-74.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e terra, 1999.

LÉVY, P. Educação à distância. 2007. Disponível em: <http://www.youtube.com/watch?v=08rVXi55yjE>. Acesso em:

out. 2009.

LIBÂNEO, J.C. Didática: teoria da instrução e do ensino. In: LIBÂNEO, J.C. Didática. Cortez: São Paulo, 1991. p.51-76.

LUCKESI, C.C. Educação e sociedade: redenção, reprodução e transformação. In: LUCKESI, C.C. Educação. São Paulo: Cortez, 1994a. p.37-52.

LUCKESI, C.C. Tendências pedagógicas na prática escolar. In: LUCKESI, C.C. Filosofia da educação. São Paulo: Cortez, 1994b. p.53-75.

LUCKESI, C.C. Avaliação educacional escolar: para além do autoritarismo. In: LUCKESI, C.C. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. 12. ed. São Paulo: Cortez, 2002. p.27-47.

LUCKESI, C.C. Formalidade e criatividade na prática pedagógica. 2005. Disponível em: <http://www.luckesi.com.br/textos/abc_educatio/abceducatio_48_formalidade_e_criatividade.pdf>. Acesso em: 9 out. 2009.

MORAN, J.M. As mídias na educação. In: MORAN, J.M. Desafios na comunicação pessoal. 3. ed. São Paulo: Paulinas, 2007. p.162-166.

PASSOS, C.M.B. Instrumentos de avaliação. Fortaleza, 2009. [mimeo].

SACRISTÁN, J.G. O Currículo como texto da experiência: da qualidade de ensino à aprendizagem. In: SACRISTÁN, J.G. A educação que ainda é possível: ensaios sobre uma cultura para a educação. Porto Alegre: Artmed, 2007. p.117-131.

SANTOS, M. Território e sociedade: entrevista com Milton Santos. 2. ed. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2000.

THERRIEN, J. Da epistemologia da prática à gestão dos saberes no trabalho docente: convergências e tensões nas pesquisas. In: DALBEN, A.I. et al. (Org.). Convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente: didática, formação docente e trabalho docente. Belo

Horizonte: Autêntica, 2010. p.307-323.

THERRIEN, J. Docência universitária: instrução ou formação? Fortaleza, 2009. [mimeo].

VEIGA, I.P.A. Organização didática da aula: um projeto colaborativo de ação imediata. In: VEIGA, I.P. (Org.). Aula: gênese, dimensões, princípios e práticas. Campinas: Papirus, 2008. p.267-298.

Published

2012-04-17

How to Cite

Feitosa, L. de B., & Aquino, C. A. B. de. (2012). University lecturer training. Revista De Educação PUC-Campinas, 16(1), 65–77. https://doi.org/10.24220/2318-0870v16n1a45

Issue

Section

Articles