The experiences of success in learning and its relationship to staying on at school
DOI:
https://doi.org/10.24220/2318-0870v16n1a44Keywords:
Teaching and learning, National Education Plan, School success and failureAbstract
This article aims to demonstrate thatsuccesses achfeved in learning situations in the classroom can contribute to the students staying on at school. Its reference is axis III of the National Conference on Education document which addresses the issue of democratizatÊon of access, retention and academic success. The arTicle deals with the relationship and
interdependence between these three aspects, funheríng the discussion on success in school. It analyzes it from the perspective of the recognition of the school and thequality of education, enabling effective learning in order to facilitate the inclusion of the student in the education process. ft presents some survey data showing that cases of academic
success further the approximation of the student with the object, knowledge. The perception of students that they are Êlarning, increases involvernent and produces motivation. Access, retention and educational achievement are crucialfor the reafízation ofsocial rights, which are fulfilled not only by the fact of being in school, but also by approprfating socially valued knowledge, in order to understand and to be able to get on in the world. In this process, academic success goes beyond good student performance, it is about guaranteeing the right to education.
Downloads
References
CONSTRUINDO o sistema nacional articulado de educação: o plano nacional de educação, diretrizes e estratégias de ação. In: CONFERÊNCIA NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 2010, Brasília. Documento Final... Brasília: MEC, 2010. Disponível em: . Acesso em: 20 jan. 2011.
BRITTO, L.P.L. Alfabetismo e educação escolar. In: SILVA, E.T. Alfabetização no Brasil. Campinas: Autores Associados, 2007.
KLEIN, L.R. Alfabetização: quem tem medo de ensinar. São Paulo: Cortez, 1996.
LEITE, S.A.S.; TASSONI, E.C.M. A afetividade em sala de aula: as condições de ensino e a mediação do professor. In: AZZI, R.G.; SADALLA, A.M.F.A. Psicologia e formação docente: desafios e conversas. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2002.
MERANI, A.L. Psicologia y pedagogia: las ideas pedagógicas de Henri Wallon. México (D.F.): Editorial Grijalbo, 1969.
NEWMAN, F.; HOLZMAN, L. Lev Vygotski: cientista revolucionário. São Paulo: Edições Loyola, 2002.
PATTO, M.H.S. A produção do fracasso escolar: histórias de submissão e rebeldia. São Paulo: T.A. Queiroz Editor, 1990.
PINO, A. O biológico e o cultural nos processos cognitivos. In: ENCONTRO SOBRE TEORIA E PESQUISA EM ENSINO DE CIÊNCIAS: LINGUAGEM, CULTURA E COGNIÇÃO: REFLEXÕES PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS. 1997. Campinas. Anais... Campinas: Universidade Estadual de Campinas, 1997. p.5-24.
SMOLKA, A.L.B.; GÓES, M.C. (Org.). A linguagem e o outro no espaço escolar: Vygotski e a construção do conhecimento. São Paulo: Papirus, 1995.
VIGOTSKI, L.S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1991.
VIGOTSKI, L.S.; LURIA, A.R.; LEONTIEV, A.N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone, 1988.