New national education pfan (2011–2020) and old challenges for high school education

Authors

  • Dirce Zan Universidade Estadual de Campinas

DOI:

https://doi.org/10.24220/2318-0870v16n1a43

Keywords:

High school, Social movement, National Education Plan

Abstract

This article aims to reflect on the challenges that remain for High School educaüon in Brazil afteradecadeofthe National Educaüon Plan. By means of a historical retrospective, the importance is explained of social movements in the construction of plans in the counTry, highlighting the mobilization of recent decades and the achievement of the mandatory high school level as the finaf stage of basic education, The article concfudes that many of the goafs for high school education, which are present in the PÉan that is coming to its conclusion, are still valid and should be retalned as goals for the next
PFan, which is now being formulated.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Dirce Zan, Universidade Estadual de Campinas

Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Departamento de Ensino e Práticas Culturais na Educação. R. Bertrand Russell, s/n., Cidade
Universitária Zeferino Vaz, 13083-970, Campinas, SP, Brasil. E-mail: <dircezan@unicamp.br>.

References

ABRAMO, H.W. Considerações sobre a tematização social da juventude no Brasil. Revista Brasileira de Educação, n.5/6, p.25-36, 1997.

AGUIAR, M.A. Discurso na posse da nova diretoria. Revista Brasileira de Educação, v.11, n.31, p.186-190, 2006.

BEISIEGEL, C.R. O plano nacional de educação. Cadernos de Pesquisa, n.106, p.217-231, 1999.

BOLLMANN. M.G.N. Revendo o plano nacional de educação: proposta da sociedade brasileira. Educação & Sociedade, v.31, n.112, p.617-676, 2010.

BRASIL. Decreto Federal 2.208, de 17 de abril de 1997. Diário Oficial da União, 18 abr. 1997. Seção 1.

BRASIL. Ministério da Educação. Indicações para subsidiar a construção do plano nacional de educação 2011-2020. Brasília: MEC, 2009.

BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Lei nº 10172, 9 de janeiro de 2001. Diário Oficial da União, 10 jan. 2001. p.1.

CARNOY, M. Mundialização e reforma na educação: o que os planejadores devem saber. Brasília: Unesco, 2002.

CARRANO, P.C. Juventudes: as identidades são múltiplas. Movimento, n.1, p.11-27, 2000.

CIAVATTA, M.; FRIGOTTO, G.; RAMOS, M. (Org.). Ensino médio integrado: concepções e contradições. São Paulo: Cortez, 2005.

DAYRELL, J. O jovem como sujeito social. Revista Brasileira de Educação, n.24, p.40-52, 2003.

DOURADO, L.F. Avaliação do plano nacional de educação 2001-2009: questões estruturais e conjunturais de uma política. Revista Educação & Sociedade, v.31, n.112, p.677-705, 2010.

KUENZER, A. (Org.) Ensino médio: construindo uma proposta para os que vivem do trabalho. São Paulo: Cortez, 2000.

KUENZER, A. O ensino médio no plano nacional de educação 2011-2020: superando a década perdida? Educação & Sociedade, v.31, n.112, p.851-873, 2010.

MORAES, C.S.V.; LOPES NETO, S. Educação, formação profissional e certificação de conhecimentos: considerações sobre uma política pública de certificação profissional. Educação & Sociedade, v.26, n.93, p.1435-1469, 2005.

OLIVEIRA, R. Possibilidades do ensino médio integrado diante do financiamento público da educação. Educação e Pesquisa, v.35, n.1, p.51-66, 2009.

SAVIANI, D. Da nova LDB ao novo plano nacional de educação: por uma outra política educacional. Campinas: Autores Associados, 2000.

SAVIANI, D. Sistema nacional de educação articulado ao plano nacional de educação. Revista Brasileira de Educação, v.15, n.44, p.380-393, 2010.

VALENTE, I. Plano nacional de educação. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.

Published

2012-04-17

How to Cite

Zan, D. (2012). New national education pfan (2011–2020) and old challenges for high school education. Revista De Educação PUC-Campinas, 16(1), 49–56. https://doi.org/10.24220/2318-0870v16n1a43

Issue

Section

Seção Temática: O Plano Nacional de Educação