TEACHING WORK AND INNOVATION IN THE EXACT SCIENCE AND ENGINEERING ÁREA

Authors

  • Maria Eugênia de Lima e Montes Cantanho

Keywords:

Engineering Teaching Techniques, Being, a Professor, Innovation in Education

Abstract

This article presents the sub-project results of the Team Research “The higher education quality matter in an accelerated changing society: the meaning, a critic review and some suggestions to its development” . The sub-project leads the teaching techniques theme to the current problem of innovation in education, taking into account the four resultant categories from the data gathered through interviews with college principals and courses coordinators of the Exact Science and Engineering Area at PUC-Campinas. The categories are: “being” a teacher, the influence of remarkable teachers (positive or negative), the innovatory teaching work, and the coordinator or principal duty to encourage and support innovations. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

BIREAUD, Annie. Os métodos pedagógicos no ensino superior. Porto: Porto editora, 1995.

BOM MEIHY, José Carlos Sebe. Manual de História Oral. 2. ed., São Paulo: Loyola, 1998.

CASTANHO, Maria Eugênia. Professores e Inovações. In: CASTANHO, Sérgio E. M.,

CASTANHO, Maria Eugênia L. M. (Orgs.). O que há de novo na educação superior: do projeto pedagógico à prática transformadora, Campinas, SP: Papirus, 2000.

CHAUÍ, Marilena. A universidade em ruínas. In: TRINDADE, Hélgio (Org.). Universidadeem ruínas na república dos professores. Petrópolis, RJ: Vozes/ Porto Alegre/ Rio Grande do Sul CIPEDES, 1999.

CUNHA, Maria Isabel. O professor universitário na transição de paradigmas. Araraquara. SP: JM, 1998.

ESTEVE, José Manuel. O mal-estar docente-. a sala de aula e a saúde dos professores. Bauru, SP: EDUSC, 1999.

LEITE, Denise, MOROSINI, Marília (Orgs.). Universidade futurante: produção do ensino e inovação. Campinas, SP: Papirus, 1997.

PIMENTEL, Maria da Glória. O professor em construção. Campinas, SP: Papirus, 1993.

PRISE Programa de Reformas e Inversiones en el Sector Educación. Manual de Gestión para la elaboración, ejecución yevalución de Proyectos Innovadores en la Provincia de Misiones, Argentina. Misiones: Cigram Imprenta editorial, 1999.

RUDDUCK, Jean. Reflexiones sobre el problema del cambio en las escuelas. In: VEIGA, IIma P. A., CASTANHO, Maria Eugênia L. M. (Orgs.). Pedagogia universitária-. a aula em foco, Campinas, SP: Papirus, 2000.

SNYDERS, Georges. A alegria na escola . São Paulo: editora Manole, 1988.

SNYDERS, Georges. Feliz na universidade . Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995.

SNYDERS, Georges. Alunos felizes. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1993.

VILLA, Fernando Gil. O professor em face das mudanças culturais e sociais. In: VEIGA, llma et alii. Aula universitária e inovação. Campinas, SP: Papirus, 2000.

ZEICHNEFI, Kenneth M. Para além da divisão entre professor-pesquisador e pesquisador acadêmico. In: GERALDI, Corinta M.G. et al. (Orgs.). Cartografias do trabalho docente, professor(a)-pesquisador(a). Campinas, SP: Mercado de Letras: Associação de Leitura do Brasil, 1998.

Published

2002-06-30

How to Cite

Cantanho, M. E. de L. e M. (2002). TEACHING WORK AND INNOVATION IN THE EXACT SCIENCE AND ENGINEERING ÁREA. Revista De Educação PUC-Campinas, (12). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/324

Issue

Section

Articles