Delphi technique

Research methodology for education in Brazil

Authors

  • Marcelo Moreira Antunes Universidade Estadual de Campinas

DOI:

https://doi.org/10.24220/2318-0870v19n1a2616

Keywords:

Consensus, Research methods, Delphi technique

Abstract

Scientific research conducted in the field of education has different methods for data collection, such as the Delphi Technique. The aim of this study is to point out the applicability of the Delphi Technique in education and its possible areas of intervention. We conducted a literature search in Scielo and Scopus of studies published from 1990 to 2011 using the keywords Delphi and Delphi. We found a total of 452 articles that used the Delphi technique as the methodological tool,
of which 19 met the selection criteria. These articles were classified into three categories of analysis: Course Evaluation, Educational Planning, and Educational Policy. The results indicate the need for further research in the field of Educational Policy. They also indicate that the Delphi technique is an easily applicable method in educational research with extremely positive results.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcelo Moreira Antunes, Universidade Estadual de Campinas

Professor Doutor, Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação Física. Av. Érico Veríssimo, 701, Cidade Universitária Zeferino Vaz, Barão Geraldo, 13083-851, Campinas, SP, Brasil. E-mail: <antunesmm@gmail.com>.

References

Afonso, M.R. Aspectos interferentes na qualidade dos programas de mestrado em Educação Física no Brasil: um estudo descritivo. 1992. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Faculdade de Educação Física, Universidade Gama Filho, Rio de Janeiro, 1992.

Ali, A. K. Using the Delphi technique to search for empirical measure of local planning agency power. The Qualitative Report, v.10, n.4, p.718-744, 2005.

Antunes, M.M.; Polito, M.D.; Resende, H.G. Aspectos interferentes na qualidade do curso de Educação Física na ótica do corpo discente. Avaliação, v.15, n.2, p.163-182, 2010.

Bardin, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

Cardoso, E.R. Competências básicas necessárias a jogadores de meio de campo atuantes em equipes na categoria de profissionais: uma aplicação da técnica Delphos. 1992. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Faculdade de Educação Física, Universidade Gama Filho, Rio de Janeiro, 1992.

Clayton, M.J. Delphi: A technique to harness expert opinion for critical decision-making tasks in education. Educational Psychology, v.17, n.4, p.373-386, 1997.

Costa, M.M. As bibliotecas brasileiras em 2018: resultados da técnica de delfos. Perspectivas em Ciência da Informação, v.17, n.1, p.74-93, 2012.

Gallardo, R.Y. Los componentes de la confiabilidad em las relaciones interpersonales entre profesores universitarios. Estudios Pedagógicos, v.32, n.1, p.77-90, 2006.

Garavalia, L.; Gredler, M. Teaching evaluation through modeling: Using the Delphi technique to assess problems in academic programs. The American Journal of Evaluation, v.25, n.3, p.375-380, 2004.

Hanashiro, D.M.M.; Nassif, V.M.J.; Teixeira, M.L.M. O papel dos profissionais de recursos humanos na universidade compartilhado pelos diferentes Stakeholders: revelando as competências docentes. FACEF Pesquisa, v.6, n.3, p.63-77, 2003.

Hsu, C.C.; Standford, B.A. The Delphi technique: Making sense of consensus. Practical Assessment, Research & Evaluation, v.12, n.10, p.1-8, 2007.

Hung, H.L.; Altschuld, J.W.; Lee, Y.F. Methodological and conceptual issues confronting a cross-country Delphi study of educational program evaluation. Evaluation and Program Planning, v.31, n.2, p.191-198, 2008a.

Hung, H.L.; Altschuld, J.W.; Lee, Y.F. Practices and challenges in educational program evaluation in the Asia-Paciûc region: Results of a Delphi study. Evaluation and Program Planning, v.31, n.4, p.368-375, 2008b.

Hung, H.L.; Altschuld, J.W.; Lee, Y.F. Exploring training needs of educational program evaluators in the Asia-Paciûc region. Evaluation and Program Planning, v.35, n.4, p.501–507, 2012.

Koster, B. et al. Quality requirements for teacher educators. Teaching and Teacher Education, v.21, n.2, p.157-176, 2005.

Landeta, J. Current validity of the Delphi method in social sciences. Technological Forecasting & Social Change, v.73, n.5, p.467-482, 2006.

León, A.T.; Huerta, J.M. Cuadro de mando integral para el diseño y validación de instrumentos para valorar el desempeño académico de docentes. Avaliação, v.15, n.1, p.57-72, 2010.

Linstone, H.A.; Turoff, M. (Ed.). The Delphi method: Techniques and applications. Reading, MA: Addison-Wesley, 1975.

Nahas, M.V. O futuro da pós-graduação em educação física no Brasil: um estudo Delphi. Florianópolis: UFSC, 1988. (Relatório de Pesquisa).

Morales, A.M; Barrera, L.F. Hacia uma política educativa para la enseñanza y el aprendizaje de la lengua escrita em sordos. Investigación Y Postgrado, v.17, n.2, p.83-111, 2002.

Nascimento, J.V. Escala de auto-percepção de competência profissional em Educação Física e desportos. Revista Paulista de Educação Física, v.13, n.1, p.5-21, 1999.

Nascimento, J.V.; Nahas, M.V.; Mendes, E.H. Avaliação da formação inicial em Educação Física na UFSC: um estudo Delphi. In: Congresso Internacional de Pedagogia do Esporte 2., 2005, Maringá. Anais... Maringá: UEM, 2005.

Olarte, C.E.V. Plan local del deporte, la recreación y la educación física del municipio de santiago de cali: deporte en las metrópolis del siglo XXI. Cali: SFBD, 2006.

Población, D.A.; Noronha, D.P. Produção das literaturas “branca” e “cinzenta” pelos docentes/doutores dos programas de pós-graduação em ciência da informação no Brasil. Ciência da Informação, v.31, n.2, p.98-106, 2002.

Pollard, C.; Pollard, R. Research priorities in educational technology: A Delphi study. Journal of Research on Technology in Education, v.37, n.2, p.147-160, 2005.

Riquelme, A. et al. Desarrollo y validación de encuesta de percepción del portafolio en estudiantes de medicina de pregrado. Revista de Medicina do Chile, v.139, n.1, p.45-53, 2011.

Roberts, S. Using practitioner research to investigate the role of the teacher in encouraging student interaction within group work. Nurse Education Today, v.28, n.1, p.85-92, 2008.

Rockwell, K.; Furgason, J.; Marx, D.B. Research and evaluation Needs for distance education: A Delphi study. Online Journal of Distance Learning Administration, v.3, n.3, p.1-11, 2000. Available from: <http://www.westga.edu/~distance/ojdla/fall33/rockwell33.html>. Cited: 23 Apr. 2012.

Saeta, B.R.P.; Popadiuk, S.; Teixeira, M.L.M. Avaliação de serviços educacionais no ensino superior: o ponto de vista de alunos regulares e vestibulandos portadores de deficiência. Organização e Sociedade, v.10, n.27, p.27-39, 2003.

Skulmoski, G.J.; Hartman, F.T.; Krahn, J. The Delphi method for graduate research. Journal of Information Technology Education, v.6, n.1, p.1-21, 2007.

Smith, K.S.; Simpson, R.D. Validating teaching competencies for faculty members in higher education: A national study using the Delphi method. Innovative Higher Education, v.19, n.3, p.223-234, 1995.

Thomas, J.R.; Nelson, J.K. Métodos de pesquisa em educação física, 3.ed. São Paulo: Artmed, 2002.

Van Zolingen, S.J.; Klaassen, C.A. Selection processes in a Delphi study about key qualifications in senior secondary vocational education. Technological Forecasting & Social Change, v.70, n.4, p.317-340, 2003.

Vieira, J.E. et al. Instalação da disciplina de atenção básica em saúde na Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo (2003-2006). Revista Brasileira de Educação Médica, v.31, n.2, p.236-244, 2007.

Williams, D.L.; Boone, R.; Kingsley, K.V. Teacher beliefs about educational software: A Delphi study. Journal of Research on Technology in Education, v.36, n.3, p.213-229, 2004.

Published

2014-04-19

How to Cite

Antunes, M. M. (2014). Delphi technique: Research methodology for education in Brazil. Revista De Educação PUC-Campinas, 19(1), 63–71. https://doi.org/10.24220/2318-0870v19n1a2616

Issue

Section

Articles