The role of the coordinator in continuing teacher education at the School of Leitores
DOI:
https://doi.org/10.24220/2318-0870v19n1a2614Keywords:
Literacy, Pedagogical coordination, Teacher educationAbstract
The article examined the role of the educational coordinator in continuing education at the School of Leitores, with the following question in mind: how does the coordinator harmonize the demands of the Municipal Secretary of Education with the school’s proposal for continuing teacher education? Based on the contributions of Rui Canário, Maurice Tardif,
Stephen Ball and co-authors, we analyzed data collected from the observation of 13 meetings, analysis of the curriculum guidelines, pedagogical support notebooks, and reading projects. The research showed that the coordinator’s work is in accord with the proposal of the Secretary of Education regarding the compliance of the syllabus for each school year. At the same time, the coordinator encourages reading and guides her teachers to monitor students’ levels through formative
assessment. Moreover, because the school has a well-defined reading and writing project, she is able to develop a continuing education project with other educators, contemplating the experiences and needs of the group.
Downloads
References
Alonso, M. A supervisão e o desenvolvimento profissional do professor. In: Ferreira, N.C. (Org.). Supervisão educacional para uma escola de qualidade da formação à ação. 6.ed. São Paulo: Cortez, 2007. p.167-181.
Ball, S.; Maguire, M.; Braun, A. How schools do policy: Policy enactments in secondary schools. Oxon: Routledge, 2012.
Brasil. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: língua portuguesa. 3.ed. Brasília: MEC, 2001.
Canário, R. Formação de adultos e experiência. In: Canário, R. A educação de adultos: um campo complexo em expansão. 2.ed. Coimbra: Educa, 2000. p.109-118.
Canário, R. Um processo estratégico de mudança. In: Espiney, R; Canário, R. (Org.). Uma escola em mudança com a comunidade: Projeto ECO 1986-1992: experiências e reflexões. Lisboa: IIE, 1994. p.33-70.
Candau, V.M. (Org.). Magistério: construção cotidiana. 5.ed. Petrópolis: Vozes, 1997.
Ferreiro, E.; Teberosky, A. Psicogênese da língua escrita. 4.ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 1985.
Foucambert, J. A leitura em questão. Porto Alegre: Artes Médicas, 1994.
Nóvoa, A. A concepções e práticas da formação contínua de professores. In: Nóvoa, A. (Org.). Formação contínua de professores: realidade e perspectivas. Aveiro: Universidade de Aveiro, Portugal, 1991.
Oliveira, R.P. Reformas educativas no Brasil na década de 90. In: Catani, A.M.; Oliveira, R.P. (Org.). Reformas educacionais em Portugal e no Brasil. Belo Horizonte: Autêntica, 2000. p.77-94.
Pennac, D. Como um romance. 3.ed. Rio de Janeiro: Rocco, 1993.
Rio de Janeiro. Prefeitura Municipal. Secretaria Municipal de Educação. Orientações curriculares: áreas específicas. Rio de Janeiro, 2010. Disponível em: . Acesso em: 25 jan. 2012.
Rio de Janeiro. Prefeitura Municipal. Secretaria Municipal de Educação. Leitura e escrita: 1º e 2º ano. Rio de Janeiro: SME, 2011.
Schön, D.A. Educando o profissional reflexivo um novo design para o ensino e aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.
Tardif, M. O professor enquanto ator racional: que racionalidade, que saber, que juízo? In: Tardif, M. Saberes docentes e formação profissional. 4.ed. Petrópolis: Vozes, 2004a. p.183-224.
Tardif, M. Os professores diante do saber: esboço de uma problemática do saber docente. In: Tardif, M. Saberes docentes e formação profissional. 4.ed. Petrópolis: Vozes, 2004b. p.31-55.
Tardif, M. Introdução. In: Tardif, M. Saberes docentes e formação profissional. 4.ed. Petropólis: Vozes, 2004c. p.9-27.