The participation of elementary school teachers in the use of narratives during teacher training in mathematics

Authors

  • Maria Auxiliadora Bueno Andrade Megid Pontifícia Universidade Católica de Campinas

DOI:

https://doi.org/10.24220/2318-0870v18n3a2366

Keywords:

Elementary school, Teacher learning, Mathematics teaching, Narratives on training

Abstract

The aim of the article is to analyze three studies that discussed the training of Mathematics teachers using narratives. The first study was conducted during a Pedagogy course; the second, during their first teaching years after graduation; and the third is about in-service training. In the first two studies, narrative writing occurred during the entire process of teacher
training and in-service training, and the participants indicated the advantages of using it. The teachers in the third study did not participate in the reflective practices through narratives, leading to the question of how to assemble a group of collaborative participants during in-service training. We will review the proposals, seeking to identify factors that contributed to the participation of the teachers and the factors that led to non-participation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Auxiliadora Bueno Andrade Megid, Pontifícia Universidade Católica de Campinas

Professora Doutora, Pontifícia Universidade Católica de Campinas, Centro de Ciências Humanas e Sociais Aplicadas, Programa de Pós-Graduação em Educação. Rod. Dom Pedro I, km 136, Parque das Universidades, 13086-900, Campinas, SP, Brasil. E-mail: <dmegid@gmail.com>.

References

Connelly, F.M.; Clandinin, D.J. Relatos de experiencia e investigación narrativa. In: Larrosa, J. et al. Déjame que te cuente: ensayos sobre narrativa y educación. Barcelona: Laertes, 1995.

Josso, M.C. As figuras de ligação nos relatos de formação: ligações formadoras, deformadoras e transformadoras. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.32, n.2, 2006.

Megid, M.A.B.A. Formação inicial de professoras mediada pela escrita e pela análise de narrativas sobre operações numéricas. 2009. Tese (Doutorado em Educação: Educação Matemática) – Faculdade Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2009.

Megid, M.A.B.A.; Fiorentini, D. Formação docente a partir de narrativas de aprendizagem. Revista Interacções, v.7, p.178-203, 2011.

Megid, M.A.B.A. A teoria na prática é outra? Constituindo-se professoras de matemática dos primeiros anos do ensino fundamental. Revista Horizontes, v.31, n.1, p.31-40, 2013.

Passos, C.L.B. As narrativas como potencializadoras no movimento de ensinar, aprender e formar-se. Revista Interacções, v.7, p.1-9, 2011.

Pinto, N.B. Erro: uma estratégia para a diferenciação do ensino. In: André, M. (Org.). Pedagogia das diferenças em sala de aula. Campinas: Papirus, 2005. p.47-80.

São Paulo (Estado). Secretaria de Estado da Educação. Ler e escrever: guia de planejamento e orientações didáticas. São Paulo: Fundação para o Desenvolvimento da Educação, 2010.

Scheibe, L. Valorização e formação dos professores para a educação básica: questões desafiadoras para um novo Plano Nacional de Educação. Revista Educação e Sociedade, v.31, n.112, p.981-1000, 2010.

Souza, E.C. O conhecimento de si: estágio e narrativas de formação de professores. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.

Published

2013-12-31

How to Cite

Megid, M. A. B. A. (2013). The participation of elementary school teachers in the use of narratives during teacher training in mathematics. Revista De Educação PUC-Campinas, 18(3), 301–310. https://doi.org/10.24220/2318-0870v18n3a2366

Issue

Section

Seção Temática: Escritas, narrativas & formação docente em Educação Matemática