Autobiographical narratives produced by future teachers

Representations of school mathematics

Authors

  • Adair Mendes Nacarato Universidade São Francisco
  • Maria da Conceição Passeggi Universidade Federal do Rio Grande do Norte

DOI:

https://doi.org/10.24220/2318-0870v18n3a2365

Keywords:

Mathematics teaching, Autobiographies, Research-training

Abstract

The research was conducted in the institutional settings of the Undergraduate Pedagogy Program during a course entitled ‘Foundations and Methodology for Mathematics Teaching’, in which the students, future Mathematics teachers, wrote different autobiographies of which we chose those written at the beginning of the course. Our focus of analysis was on the experiences and representations they had had regarding school mathematics. Although most of them had attended basic school after the curricular reform of 1980, they still remembered having experienced the technicist practice during their mathematics lessons; lots of them have negative recollections related to mathematics, particularly due to the relationship they had with their teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adair Mendes Nacarato, Universidade São Francisco

Professora Doutora, Universidade São Francisco, Programa de Pós-Graduação em Educação. R. Alexandre Rodrigues Barbosa, 45, Centro, 13251-040, Itatiba, SP, Brasil. Correspondência para/Correspondence to: A.M. NACARATO. E-mail: <adamn@terra.com.br>.

Maria da Conceição Passeggi, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Professora Doutora, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Centro de Educação, Departamento de Fundamentos e Políticas da Educação. Natal, RN, Brasil.

References

Barbosa, I.C. A experiência humana e o ato de narrar: Ricouer e o lugar da interpretação. Revista Brasileira de História, v.17, n.33, p.293-305, 1997.

Bruner, J.; Weisser, S. A invenção do ser: a autobiografia e suas formas. In: Olson, D.; Torrance, N. Cultura escrita e oralidade. São Paulo: Ática, 1995. p.141-161.

Chartier, R. A história cultural: entre práticas e representações. Rio de Janeiro: Bertrand Russel, 1988.

Chené, A. A narrativa de formação e a formação de formadores. In: Nóvoa, A.; Finger, M. (Org.). O método (auto)biográfico e a formação. São Paulo: Paulus, 2010. p.129-142.

Dartigues, A. Paul Ricouer e a questão da identidade narrativa. In: Cesar, C.M. (Org.). Paul Ricouer: ensaios. São Paulo: Paulus, 1998. p.7-25.

Dominicé, P. O processo de formação e alguns dos seus componentes relacionais. In: Nóvoa, A.; Finger, M. (Org.). O método (auto)biográfico e a formação. São Paulo: Paulus, 2010. p.81-95.

Ferrarotti, F. Sobre a autonomia do método biográfico. In: Nóvoa, A.; Finger, M. (Org.). O método (auto)biográfico e a formação. São Paulo: Paulus, 2010. p.31-57.

Fiorentini, D. Alguns modos de ver e conceber o ensino da Matemática no Brasil. Zetetiké n.4, p.1-37, 1995.

Goodson, I. Currículo, narrativa e futuro social. Revista Brasileira de Educação, v.12, n.35, p.241-252, 2007.

Julia, D. A cultura escolar como objeto histórico. Revista Brasileira de História da Educação, n.1, p.9-43, 2001.

Larrosa, J. Notas sobre narrativa e identidad (A modo de presentatión). In: Abrahão, M.H.M.B. (Org.). A aventura (auto)biográfica: teoria e empiria. Porto Alegre: EdiPUCRS, 2004. p.11-22.

Larrosa, J. Experiência e alteridade em educação. Reflexão e Ação, v.19, n.2, p.4-27, 2011.

Nacarato, A.M. A formação matemática das professoras das séries iniciais: a escrita de si como prática de formação. Bolema: Boletim de Educação Matemática – UNESP, v.23, p.905-930, 2010.

Passeggi, M.C. Memoriais: injunção institucional e sedução autobiográfica. In: Passeggi, M.C.; Souza, E.C. (Org.). (Auto)biografia: formação, territórios e saberes. São Paulo: Paulus, 2008. p.103-131.

Passeggi, M.C. Narrar é humano! Autobiografar é um processo civilizatório. In: Passeggi, M.C.; Silva, V.B. (Org.). Invenções de vidas, compreensão de itinerários e alternativas de formação. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010. p.103-130.

Passeggi, M.C. A experiência em formação. Educação, v.34, n.2, p.147-156, 2011.

Passeggi, M.C.; Souza, E.C. O método (auto)biográfico: pesquisa e formação. In: Nóvoa, A.; Finger, M. (Org.). O método (auto)biográfico e a formação. São Paulo: Paulus, 2010. p.11-14.

Ricouer, P. Tempo e narrativa. Campinas: Papirus, 1997. Ricouer, P. Educación y política: de la historia personal a la comunión de libertades. Buenos Aires: Prometeo Libros, 2009.

Souza, E.C. Pesquisa narrativa e escrita (auto)biográfica: interfaces metodológicas e formativas. In: Souza, E.C.; Abrahão, M.H.M.B. (Org.). Tempos, narrativas e ficções: ainvenção de si. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2006. p.135-147.

Published

2013-12-31

How to Cite

Nacarato, A. M., & Passeggi, M. da C. (2013). Autobiographical narratives produced by future teachers: Representations of school mathematics. Revista De Educação PUC-Campinas, 18(3), 287–299. https://doi.org/10.24220/2318-0870v18n3a2365

Issue

Section

Seção Temática: Escritas, narrativas & formação docente em Educação Matemática