Narratives in investigation in the history of mathematics education

Authors

  • Luzia Aparecida de Souza Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

DOI:

https://doi.org/10.24220/2318-0870v18n3a2363

Keywords:

Oral History, Historiography, Narrative

Abstract

In connection with oral history, the aim of the paper is to propose a careful analysis of the potentialities of narratives, not only for scientific research, but for the community that is established as an interlocutor in this investigation. Thus, we characterize one of the perspectives of narratives related to the practice of historiography, which has guided studies of the history of education development of mathematics teachers in Brazil. We discuss practices and perspectives of the
construction of narratives through interviews present in two research groups: i) History of Research in Mathematics Education (HMER) and ii) Oral History and Mathematics Education Group (GOHME). Presuppositions of historiography, experience, communication and research methodology are used to characterize the narrative proposed. Thus, the paper
highlights the need for a study, in addition to research procedures, that considers the time of narrative construction of the individual along with the researcher and the individual’s participation in the construction of the narrative.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luzia Aparecida de Souza, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Professora, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Instituto de Matemática. Campus de Campo Grande, Caixa Postal 549, Cidade Universitária, 79070-900, Campo Grande, MS, Brasil. E-mail: <luzia.souza@ufms.br>.

References

Albuquerque Júnior, D.M. História: a arte de inventar o passado. Bauru: Edusc, 2007.

Albuquerque Júnior, D.M. Em estado de palavra: quando a história não consegue que se meta fora a literatura. In. Flores, M.B.R.; Piazza, M.F.F. (Org.). História e arte: movimentos artísticos e correntes intelectuais. Campinas: Mercado de Letras, 2011. p.249-261.

Bloch, M. Apologia da história ou o ofício do historiador. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.

Bolívar, A. Dimensiones epistemológicas y metodológicas de la investigación (auto)biográfica. In: Abrahao, M.H. (Org.). Pesquisa (auto)biográfica: lugares, trajetos e desafios. Porto Alegre: PUCRS, 2012. v.1. p.27-69.

Bolívar, A. et al. La investigación biográfico-narrativa em educación: enfoque y metodología. Madrid: La Muralla, 2001.

Calvino, Í. O cavaleiro inexistente. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.

Goldenberg, M. A arte de pesquisar: como fazer pesquisa qualitativa em Ciências Sociais. 7.ed. Rio de Janeiro: Record, 2003.

Lins, R.C. Por que discutir teoria do conhecimento é relevante para a educação matemática. In: Bicudo, M.A.V. (Ed.). Pesquisa em educação matemática: concepções e perspectivas. São Paulo: Edunesp, 1999. p.75-96.

Queiroz, M.I.P. História, história oral e arquivos na visão de uma socióloga. In: Ferreira, M. M. (Org.). História oral. Rio de Janeiro: Diadorim, 1994. p.101-116.

Rabelo, A.O. A importância da investigação narrativa na Educação. Educação e Sociedade, v.32, n.114, p.171-188, 2011.

Reis, J.C. A história entre a filosofia e a ciência. 3.ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

Simson, O.R.M.V.; Giglio, Z.G. A arte de recriar o passado: história oral e velhice bem-sucedida. In: Neri, A.L. (Org.). Desenvolvimento e envelhecimento: perspectivas biológicas, psicológicas e sociológicas. Campinas: Papirus, 2001. p.141-160.

Souza, L.A. História oral e educação matemática: um estudo, um grupo, uma compreensão a partir de várias versões. 2006. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Rio Claro, 2006. Disponível em: <http://www.biblioteca.unesp.br/bibliotecadigital/document/get.php/3815souza_la_me_rcla.pdf>. Acesso em: 15 dez. 2012.

Souza, L.A. Trilhas na construção de versões históricas sobre um grupo escolar. 2011. Tese (Doutorado em Educação Matemática) - Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Rio Claro, 2011.

Souza, L.A.; Garnica, A.V.M. Movimentos de um movimento: um estudo sobre os significados atribuídos ao escolanovismo e seus ritmos. Educação Matemática em Pesquisa, v.14, n.3, p.481-506, 2012.

Souza, L.A.; Garnica, A.V.M. As matemáticas modernas: um ensaio sobre os modos de produção de significado ao(s) movimento(s) no ensino primário brasileiro. RELIME: Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, v.16, n.3, p.369-393, 2013.

Published

2013-12-31

How to Cite

Souza, L. A. de. (2013). Narratives in investigation in the history of mathematics education. Revista De Educação PUC-Campinas, 18(3), 259–268. https://doi.org/10.24220/2318-0870v18n3a2363

Issue

Section

Seção Temática: Escritas, narrativas & formação docente em Educação Matemática