Learning a profession from different life contexts

Authors

  • Teresa Sarmento Universidade do Minho

DOI:

https://doi.org/10.24220/2318-0870v18n3a2361

Keywords:

Personal and professional life contexts, Teacher training, Biographical narratives

Abstract

In the present article we conceptualize common personal and professional life contexts as living spaces that influence the learning of a profession, understanding that the training of a person is
significantly transferred to professional action and thus it becomes models for teaching action. Our approach is based on biographical narratives that meet theoretical references concerning teacher training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Teresa Sarmento, Universidade do Minho

Professora, Universidade do Minho, Instituto de Educação, Departamento de Ciências Sociais da Educação. Campus de Gualtar, 4710-057, Braga, Portugal. E-mail: <tsarmento@ie.uminho.pt>.

References

Boltanski, L. Les cadres: la formation d’un groupe social. Paris: Les Editions de Minuit, 1982.

Bourdieu, P. L’illusion biographique. In: Bourdieu, P. Actes de la recherche en sciences sociales. Paris: Centre de Sociologie Européenne, 1986. p.69-72.

Bronfenbrenner, U. La ecologia del desarollo humano. Barcelona: Paidós, 1987.

Butt, R.; Raymond, D. Arguments for using qualitative approaches for understanding teacher thinking: A case for biography. Journal of Curriculum Theorizing, v.7, n.1, p.62- 93, 1987.

Carter, K. The place of story in the study of teaching and teacher education. Educational Researcher, v.22, n.1, p.5-12, 1993.

Conink, F.; Godard, F. L’approche biographique à l’épruve de l’interprétation: les formes temporelles de la causalité. Revue Française de Sociologie, n.31, p.23-53, 1989.

Connelly, M.; Clandinin, J. Stories of experience and narrative inquiry. Educational Researcher, v.19, n.5, p.429-433, 1990.

Denzin, N. Interpretive biography. London: Sage, 1989. Dubar, C. La Socialisation: Construction des identités sociales et professionnelles. Paris: Armand Colin, 1991.

Ferrarotti, F. Histoires et histoires de vie: la méthode biographique dans les sciences sociales. Paris: Librairie des Meridiens, 1983.

Finger, M. As implicações sócio-epistemológicas do método biográfico. In: Nóvoa, A.; Finger, M. (Org.). O método (auto)biográfico e a formação. Lisboa: Ministério da Saúde, 1986. p.80-86.

Finger, M. L’approche biographique face aux sciences sociales: le probléme du sujet dans la recherche. Revue Européenne des Sciences Sociales, v.26, n.83, p.217-246, 1989.

Formosinho, J. O ensino primário: de ciclo único do ensino básico a ciclo intermédio de educação básica. Lisboa: PEPTME, 1998.

Gelles, R. Contemporary families: A sociological view. London: Sage, 1995.

Giddens, A. Modernity and self-identity, self and society in the late modern age. Cambridge: Polity Press, 1991.

Giddens, A. Novas regras do método sociológico. Lisboa: Gradiva, 1993.

Goodson, I. Dar voz ao professor: as histórias de vida dos professores e o seu desenvolvimento profissional. In: Nóvoa, A. (Org.). Vidas de professores. Porto: Porto Editora, 1992. p.63-79.

Grant, G. Interpreting text as pedagogy and pedagogy as text. Teachers and Teaching: Teory and Practice, v.1, n.1, p.87-100, 1995.

Hoerning, E.; Alheit, P. Biographical socialization. Current Sociology, v.43, n.2/3, p.101-114, 1995.

Josso, C. Histórias de vida e formação. Lisboa: Educa, 2002.

Kelchtermans, G. A utilização de biografias na formação de professores. Aprender, n.18, p.5-20, 1995.

Lopes, A.; Ribeiro, A. A construção de identidades profissionais docentes: começas tu ou começo eu?. In: AFIRSE/AIPELF (Org.). Formation, savoirs professionnels et situations de travail. Lisboa: FPCE, 1995. p.245-260.

Nóvoa, A. Os professores e a história da sua vida. In: Nóvoa, A. (Org.). Vidas de professores. Porto: Porto Editora, 1992. p.11-31.

Nóvoa, A. Prefácio. In: Josso, C. Histórias de vida e formação. Lisboa: Educa, 2002. p.7-12.

Pineau, G. Temps et contretemps. Montreal: Éditions Saint-Martin, 1987.

Sarmento, T. Histórias de vida de educadoras de infância. Lisboa: IIE, 2002.

Schutz, A. El problema de la realidad social. Buenos Aires: Amorrortu Editora, 1974.

Published

2013-12-31

How to Cite

Sarmento, T. (2013). Learning a profession from different life contexts. Revista De Educação PUC-Campinas, 18(3), 237–348. https://doi.org/10.24220/2318-0870v18n3a2361

Issue

Section

Seção Temática: Escritas, narrativas & formação docente em Educação Matemática