UNIVERSITY EDUCATION FROM THE PERSPECTIVE OF COMPLEXITY: A MORINIANA APPROACH
Keywords:
Education, Human Condition, ComplexityAbstract
Education is at the center of any project in society; at the sarne time, it suffers hard criticism in the institutional universe. Schoo/s, universities and teachers frequently discuss their methods and pedagogical projects, trying to correspond to the demands of the 21st Century. This artic/e seeks to present the effects of the scientific paradigm of modernity in education and to propose a reflection about the function of teaching in superior education from the perspective of the theory of complexity.
Downloads
References
ASSMAN, H. "Metáforas novas para reencantar a educação: epistemologia e didática". 1.ed., Piracicaba, SP: UNIMEP, 1996, p.30.
ANASTASIOU, L.G.C.; ALVES, L.P. (Orgs.). Processos de ensinagem na universidade. Joinville: UNIVILLE, 2003.
DELORS, J. "EDUCAÇÃO: Um tesouro ades cobrir?", 3.ed., São Paulo: Cortez; Brasília, DF: MEC: UNESCO, 1999.
FRANGIOTTI, R. "Tudo o que é sólido se desfaz em ar" ou do " pensamento fraco". LUMEN - Revista de Estudos e Comunica ções. São Paulo: IESP/UNIFAI, v.7, n.15, p.72, 2001.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: sa beres necessários à prática educativa. 8.ed, São Paulo, SP, Paz e Terra, 1988.
MORIN, E, Terra Pátria. 1.ed., Lisboa, Insti tuto Piaget, 1993.
MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 1.ed., São Paulo, SP, Brasília, DF: Cortez, Unesco, 2000.
MORIN, E. A Cabeça bem feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 3.ed. Rio de Janeiro, RJ: Bertrand Brasil, 2001.