EVALUATION, CURRICULUM AND TEACHING HISTORY IN MIDDLE EDUCATION: A FIELD OF RELATIONS

Authors

  • Selva Guimarães Fonseca
  • Zeli Alvim de Oliveira

Keywords:

Evaluating Learning, Teaching History, Curriculum

Abstract

This article aims at analyzing the relations between curriculum, evaluation of learning and teaching History in middle education in the light of contemporary social, economic, political and cultural contexts. These questions orient the reflection: How are these elements constituted in the historical, political, economic and social process? What are the purposes and relations of the school? What are the more recurrent approaches in the constitution of those elements within the context of school education? We tried to discuss the concepts of evaluating learning and the link that these concepts have with knowledge and the curriculum practices of teaching History in Brazilian middle school education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AFONSO, A.J. Avaliação educacional: regulação e emancipação: para uma sociolo­ gia das políticas avaliativas contemporâneas. São Paulo: Cortez, 2000.

APPLE, M.W. Ideologia e currículo. Tradu­ção de Carlos Eduardo Ferreira de Carvalho. São Paulo: Brasiliense, 1982.

BITTENCOURT, C. Capitalismo e cidadania nas atuais propostas curriculares de história. ln: BITTENCOURT, C. (Org.). O saber históri­co na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2003, p.11-27.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Edu­ cação Nacional - Lei nº 9.394, de 20 de Dezembro de 1996. Brasília: Presidência da República - Subchefia para Assuntos Jurídi­cos, 1996. Disponível em: . Acesso em: 2 nov. 2004.

BRASIL. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros curriculares naci­ onais: ensino médio / Ministério da Educa­ção, Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Brasília: MEC; SEMTEC, 2002.

CANIVEZ, P. Educar o cidadão? Tradução de Estela dos Santos Abreu e Cláudio Santoro. Campinas: Papirus, 1991.

CASTANHO, S. Ainda avaliar? ln: CASTA­ NHO, Maria Eugênia L.M.; CASTANHO, S. (Orgs.). O que há de novo na educação superior: do projeto pedagógico à prática transformadora. Campinas: Papirus, 2000, p.159-179.

DELORS, J. Educação: um tesouro a desco­ brir. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: MEC: UNESCO, 2002.

ESTEBAN, M.T. A avaliação no cotidiano es­ colar. ln: ESTEBAN, M.T. (Org.). Avaliação: uma prática em busca de novos sentidos. Rio de Janeiro: DP&A, 2001, p.7-28.

ESTEBAN, M.T. Ser professora: avaliar e ser avaliada. ln: ESTEBAN, M.T. (Org.). Escola, currículo e avaliação. São Paulo: Cortez, 2003.

FONSECA, S.G. Didática e prática de ensi­ no de história. Campinas: Papirus, 2003.

HA YDT, R.C. Avaliação do processo ensi­ no-aprendizagem. São Paulo: Ática, 2004.

HOFFMANN, J. Mitos da avaliação no 2º e 3º graus. ln: HOFFMANN, J. Pontos & contrapontos: do pensar ao agir em avalia­ção. Porto Alegre: Mediação, 2000, p.75-84.

HOFFMANN, J. Avaliar para promover: as setas do caminho. Porto Alegre: Mediação, 2001.

LOPES, A.C. Identidades pedagógicas projetadas pela reforma do ensino médio no Brasil. ln: MACEDO, E.F.; MOREIRA, A.F.B. (Orgs.). Currículo, práticas pedagógicas e identidades. Porto: Porto Editora, 2002, p.93- 118.

LUCKESI, e.e. Avaliação da aprendiza­ gem escolar. São Paulo: Cortez, 1999.

MACEDO, E.F.; MOREIRA, A.F.B. Currículo, identidade e diferença. ln: MACEDO, E. F.; MOREIRA, A.F.B. (Orgs.). Currículo, práti­ cas pedagógicas e identidades. Porto: Por­ to Editora, 2002, p.11-33.

MOREIRA, A.F.B.; SILVA, T.T. Sociologia e teoria crítica do currículo: uma introdução. ln: MOREIRA, A.F.B.; SILVA, T.T. (Orgs.). Currí­culo, cultura e sociedade. São Paulo: Cortez, 2000.

MORIN,Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. Tradução de Catarina, Eleonora F. da Silva e Jeanne S. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2002.

PERRENOUD, P. Avaliação - da excelên­ cia à regulação das aprendizagens: entre duas lógicas. Porto Alegre: Artmed, 1999.

ROMÃO, J.E. Avaliação dialógica: desafios e perspectivas. São Paulo: Cortez, 1998.

SACRISTÁN,J.G. O currículo:uma reflexão sobre a prática. Tradução:Ernani F. da Fonse­ ca Rosa. Porto Alegre: Artmed, 2000.

SILVA, T.T. O currículo como fetiche: a poética e a política do texto curricular. Belo Horizonte: Autêntica,1999.

VASCONCELLOS, C.S. Avaliação: con­cepção dialética-libertadora do processo de avaliação escolar. São Paulo: Libertad, 2000.

VEIGA-NETO, A. Currículo e história: uma conexão radical. ln: COSTA, M.V. (Org.). O currículo nos limiares do contemporâneo. Rio de Janeiro: DP&A, 1999, p. 93-104.

VILLAS BOAS, B.M.F. A avaliação em cur­ sos de Pedagogia para professores em exer­ cício: desenvolvendo a autonomia intelectu­ al do professor-aluno. ln: JUNQUEIRA, S.R.A.; MARTINS, P.L.O.; ROMANOWSKI, J.P. (Orgs.). Conhecimento local e co­ nhecimento universal: pesquisa, didáti­ ca e ação docente. Curitiba: Champagnat, 2004.

Published

2006-11-30

How to Cite

Fonseca, S. G., & Oliveira, Z. A. de. (2006). EVALUATION, CURRICULUM AND TEACHING HISTORY IN MIDDLE EDUCATION: A FIELD OF RELATIONS. Revista De Educação PUC-Campinas, (21). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/209

Issue

Section

Articles