DEVELOPING SCHOOL CULTURE BY MEANS OF CONCEPTIONS AND KNOWLEDGE IN TEACHER FORMATION PROJECTS

Authors

  • Rosa Lydia Teixeira Corrêa

Keywords:

History, Knowledge, Formation of Teachers, Pertaining to School Culture

Abstract

This work presents the partia/ results of research developed by means of the project entitled "Educative Conceptions and Know/edge in the Formation of Teachers: a historical reconstitution under the optics of school culture" that was deve/oped during the period of 1900 to 1970. The analyzed data carne from the archives of an institution dedicated to the formation of teachers, using conceptions and know/edge that are found in three documents. Examining them revea/s evidence that distinct conceptions of formation exist in the sarne project at the sarne time that principies of a new education are maintained in ai/ of them, which is being understood as data of school culture.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BOURDIEU, P. Sociologia. ORTIZ, R. (Org.). São Paulo: Ática, 1983.

CHERVEL, A. Histórias das disciplinas esco­ lares; reflexões sobre um campo de pesquisa: ln: Teoria Educação. n.2, 1990.

CUNHA, M.V. John Dewey: uma filosofia para educadores. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994.

DE CERTEAU, M. A invenção do cotidiano: artes de fazer. Petrópolis: RJ: Vozes, 1994.

DEWEY, J. Acriança e o programa escolar. ln: Vida e educação. Trd. Anísio Teixeira. São Paulo: Melhoramentos, 1971.

FREIRE, P. Educação como prática da li­ berdade. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1983.

JULIA, D. A Cultura escolar como objeto his­ tórico. ln: Revista brasileira de história da educação. SBHE: Autores Associados, n.1, jan., jun., 2001.

PARANÁ, Projeto de implantação da refor­ ma do ensino de 12 e 22 graus. Instituto de Educação do Paraná, 1972 (Mimeog.).

PARANÁ, Projeto de curso de habilitação de professores para o magistério pré-es­ colar, a nível de 2º grau em estudos adici­ onais. Instituto de Educação do Paraná, 1978 (Mimeog.)

ROUSSEAU, J.J. Emílio ou da educação. Trad.MICELLI,S.3.ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1995.

SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. São Paulo: Cortez: Autores Associados, 1991.

SUCHODOLSKI, B. A Pedagogia e as gran­ des correntes filosóficas. Lisboa: Livros Horizonte, LTOA. 2000.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: RJ: Vozes, 2002.

VALDEMARIN, V.T. Estudando as lições de coisas. Campinas: Autores Associados, 2004.

VINAO, A. Fracassan lãs reformas educativas? La resouesta de um historiador. ln: Educação no Brasil: história e historiografia. Sociedade Brasileira de História da Educação (Org). Cam­ pinas, SP: Autores Associados: São Paulo: SBHE, 2001.

Published

2006-11-30

How to Cite

Corrêa, R. L. T. (2006). DEVELOPING SCHOOL CULTURE BY MEANS OF CONCEPTIONS AND KNOWLEDGE IN TEACHER FORMATION PROJECTS. Revista De Educação PUC-Campinas, (21). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/207

Issue

Section

Articles