Authorship in the digital world

the curriculum in the voice of the subjects of learning

Authors

  • Jayson Magno da Silva Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
  • Maria da Graça Moreira da Silva Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.24220/2318-0870v18n2a2028

Keywords:

Virtual learning environments, Curriculum and technology, Technologies in education

Abstract

This article presents a reflection on the use of Internet radio and takes as its point of departure and arrival, the voice of the subjects teacher and student, mediatized by technology, while favoring participation in the construction of the curriculum and learning. It analyzes the case of “Rádio Jacaré FM”, built and operated in a kindergarten school, with the aim of sharing share a picture of Master thesis developed seeking to offer theoretical support, and discuss the central argument
of the research from the data collected, based on the epistemology of Paulo Freire, on the role of digital information and communication as a tool to enable individuals to express their voice in the spaces of the classroom, school, in the world - especially in the digital world, and empower themselves. To this end, the research makes use of qualitative approach,
with contributions from the case study, and use of semi-structured interviews and focus groups as data collection techniques. The research showed that the expression of voice mediatized by digital technologies of information and communication favors the assumption of teacher and student as subjects and authors of the curriculum, and empowers them as it provides them with the opportunity to create and recreate their own history in and with the world, enabling them to learn.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jayson Magno da Silva, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Doutorando, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Programa de Pós-Graduação em Educação. R. Monte Alegre, 984, Perdizes, 05014-001, São Paulo, SP, Brasil. Correspondência para/Correspondence to: J.M. SILVA. E-mail: <jaysonmagnodasilva@yahoo.com.br>.

Maria da Graça Moreira da Silva, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Professora Doutora, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Programa de Pós-Graduação em Educação. São Paulo, SP, Brasil.

References

Abramowicz, M. Avaliando a avaliação da aprendizagem: um novo olhar. São Paulo: Lúmen, 1996.

Almeida, M.E.B.; Valente, J.A. Tecnologias e currículo: trajetórias convergentes ou divergentes. São Paulo: Paulus, 2011.

André, M.E.D.A.; Lúdke, M. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: Pedagógica e Universitária, 1986.

André, M.E.D.A.; Lúdke, M. Pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: EPU, 1998.

Apple, M.W. Educação e poder. Porto Alegre: ArtMed, 1989.

Apple, M.W. Ideologia e currículo. 3.ed. Porto Alegre: ArtMed, 2006.

Bogdan, R.; Biklen, S.K. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto, 1994.

César, C. Rádio: a mídia da emoção. São Paulo: Summus, 2005.

Chizzotti, A. Pesquisa em ciências humanas e sociais. 6.ed. São Paulo: Cortez, 2003.

Costa, D. Política. In: Streck, D.R.; Redin, E.; Zitkoski, J.J. (Org.). Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte: Autêntica, 2008. p.325-328.

Damásio, J.M. Tecnologia e educação: as tecnologias da informação e da comunicação e o processo educativo. Lisboa: Veja, 2007.

Freire, P. Ação cultural para a liberdade. 4.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.

Freire, P. A educação na cidade. 7.ed. São Paulo: Cortez, 2006.

Freire, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 37.ed. São Paulo: Paz e Terra, 2008.

Freire, P. Pedagogia do oprimido. 48.ed. São Paulo: Paz e Terra, 2009.

Freire, P. Extensão ou comunicação. 14.ed. São Paulo: Paz e Terra, 2010.

Gatti, B.A. Grupo focal na pesquisa em ciências sociais e humanas. Brasília: Liber Livro, 2005.

Gimeno Sacristán, J. O currículo: uma reflexão sobre a prática. 3.ed. Porto Alegre: Artmed, 2000.

Giroux, H. Teoria crítica e resistência em educação: para além das teorias de reprodução. Petrópolis: Vozes, 1986.

Green, D. Da pobreza ao poder: como cidadãos ativos e estados efetivos podem mudar o mundo. São Paulo: Cortez, 2009.

Guareschi, P. Empoderamento. In: Streck, D.; Redin, E.; Zitkoski, J.J. (Org.). Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte: Autêntica, 2008. p.165-166.

Laville, C.; Dionee, J. A construção do saber: manual de metodologia da pesquisa em ciências humanas. Porto Alegre: Artmed, 1999.

Lima, M.F.M.; Preto, N.L.; Ferreira, S.L. Mídias digitais e educação: tudo ao mesmo tempo agora o tempo todo. In: Barbosa Filho, A.; Castro, C.; Tome, T. (Org.). Mídias digitais: convergência tecnológica e inclusão social. São Paulo: Paulínia, 2005. p.225-256.

São Paulo. Secretaria Municipal da Educação. Diretoria de Orientação Técnica. Orientações curriculares: expectativas de aprendizagens e orientações didáticas para educação infantil. São Paulo: SME, 2007.

Silva, M.G. Novos currículos e novas aprendizagens: a utilização de objetos de aprendizagem como alternativa para mudança curricular. 2004. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2004.

Zaremba, L. Fronteiras indivisíveis: Rondon e Roquete-Pinto num sonho de rádio educativo brasileiro. In: Cunha, M.R.; Haussen, D.F. (Org.). Rádio brasileiro: episódios e personagens. Porto Alegre: EdiPUCRS, 2003. p.183-196.

Published

2013-08-11

How to Cite

Silva, J. M. da, & Silva, M. da G. M. da. (2013). Authorship in the digital world: the curriculum in the voice of the subjects of learning. Revista De Educação PUC-Campinas, 18(2), 191–199. https://doi.org/10.24220/2318-0870v18n2a2028

Issue

Section

Articles