A MASTER DEGREE STUDENT? ME?

Authors

  • Ana Maria Campos
  • Diléia Aparecida Martins
  • Juliana Mantelatto
  • Luciana Teston Sivalle
  • Wânia Cristina Tedeschi Rampazzo

Keywords:

Formation of the Educator-Researcher, Construction of Knowledge, Self-Biographical Writing

Abstract

This text aims to discuss the formation of the educator as a process experienced through all life. At the point he attends his Master degree school, new perspectives, challenges, and fears come up to him, once they place him in a context of a socially recognized research, considered as a production area for scientific knowledge. To question the procedures of knowledge production and its role in society is also the educator’s duty, once he is in a level of self-formation as a researcher. The text defends the idea that the academic context is powerful for the incursion in new formative experiences for it promotes the social contact among people of different politic and theoretical views, allowing debates with a diversity of ideas and actions. The biographical construction demands a long way in a world in constant transformations, requiring from the educator a permanent reflective attitude about his practice in the educational environment. This biographical writing intends to share with other researchers the experiences at the beginning of this journey.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, Nilda. A experiência da diversidade no cotidiano e suas conseqüências na formação de professoras. In.: FILHO, Aldo V e

MONTEIRO, Solange C. F. (orgs.) Cultura e conhecimento de professoras. RJ: DP&A, 2002.

ARROYO, Miguel. Ofício de Mestre: imagens e auto-imagens. 6. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2000.

BOHM, David. A totalidade e a ordem implicada: uma nova percepção da realidade. SP: Cultrix, 1991.

DOLL JR, William E. Currículo: uma perspectiva pós-moderna. Porto Alegre: Artes Médicas. FREIRE, Paulo. A alfabetização de adultos: é ela um que fazer neutro? Educação & Sociedade, SP: UNICAMP / Cortez & Moraes, ano I, n. 1, p. 64-70, set.1978.

FREIRE, Paulo. A educação na cidade. 6.ed. SP: Cortez, 2005.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler. SP: Cortez, 1982.

FREIRE, Paulo. À sombra desta mangueira. SP: Olho d’Água, 2006.

FREIRE, Paulo. Ação cultural para a liberdade e outros escritos. RJ: Paz e Terra, 1976.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. SP: Paz e Terra, 1996. (p. 29 – epígrafe).

MORAES, Maria C. O paradigma educacional emergente. Campinas, SP: Papirus, 1997. LÖWY, Michael. Ideologias e ciência social: elementos para uma análise marxista. 17. ed. SP: Cortez, 2006.

SEVERINO, Antônio J. Quem educa o educador? Educação & Sociedade, SP: Cortez & Moraes / CEDES, ano I, n. 3, p. 133-136, maio 1979.

TRAGTENBERG, Maurício. A delinqüência acadêmica. Educação & Sociedade, SP: Cortez & Moraes / CEDES, ano I, n. 3, p. 76 – 82, maio 1979.

VYGOTSKY, L.S. A Formação Social da Mente; trad. José Cipolla Neto. - São Paulo: Martins Fontes, 199.

Published

2007-11-30

How to Cite

Campos, A. M., Martins, D. A., Mantelatto, J., Sivalle, L. T., & Rampazzo, W. C. T. (2007). A MASTER DEGREE STUDENT? ME? . Revista De Educação PUC-Campinas, (23). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/177

Issue

Section

Ponto de Vista