THEACHING PHILOSOPHY: CHARACTERIZATION, ORGANIZATION AND DIFFICULTIES IN THE TEACHING-LEARNING PROCESS

Authors

  • Anderson Magno da Silva Pimentel
  • Dawson de Barros Monteiro

Keywords:

Learning, Difficulties, Philosophy

Abstract

Teaching Philosophy demands creativity and content, the teacher needs to know the specificity of philosophy and, above all, make it a thoroughly philosophical experience that applies to what they say, and think; this approach allows one to think about the reasons,why philosophical statements are introduced in the classroom. This teaching space, the classroom, is a learning laboratory. Difficulties are not out of this context, as all activity that requires conceptualization brings its own difficulties. Contemplating the reality of the return of Philosophy into high school, the question, when education is targeted at acceptance in University, still stands: “what is Philosophy?”. The answer in itself is a philosophical problem.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ASPIS, R.P.L. O professor de filosofia: o ensino de filosofia no ensino médio como experiência filosófica. Cadernos do Cedes, Campinas, v.24, n.64, p.305-320, 2004. Disponível em: <http://www.cedes.unicamp.br>. Acesso em: 12 ago. 2007.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros curriculares nacionais: temas transversais, IV parte. Brasília: MEC, 2000.

CÉSAR COLL, S. Psicologia da aprendizagem no ensino médio. Porto Alegre: Artmed, 2003.

COÊLHO, I.M. Filosofia e educação. In: PEIXOTO, A.J (Org). Filosofia, educação e cidadania. Campinas: Alínea, 2001. p.19-42.

DELEUZE, G.; GUATTARI, T. O que é a filosofia? São Paulo: Editora 34, 1992.

DUMONT, J.P. Elementos de história da filosofia antiga. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2004.

FAVERO, A.A.; CEPPAS, F.; GONTIJO, P.E.; GALLO, S.; KOHAN, W.O. O ensino de filosofia no Brasil: um mapa das condições atuais. Cadernos do Cedes, Campinas, v.24, n.64, p.257-284, 2004. Disponível em: <http://www.cedes.unicamp.br>. Acesso em: 15 ago. 2007.

GALLINA, S.F.S. Atividade filosófica na escola. In: RIBAS, M.A.C. (Org.). Filosofia e ensino: a filosofia na escola. Ijuí: Ed. Unijuí, 2005. (Coleção Filosofia e Ensino; 7).

GALLO, S. O problema e a experiência do pensamento: implicações para o ensino de filosofia. In: BORBA, S.; KOHAN, W. (Org.). Filosofia, aprendizagem, experiência. Belo Horizonte: Autêntica, 2008. p.115-130.

HEIDEGGER, M. Que é isto: a filosofia? Identidade e diferença. São Paulo: Vozes, 2006.

HEUSER, E.M.D. Professor de filosofia: erudito u pensador? In: RIBAS, M.A.C. (Org.). Filosofia e ensino: a filosofia na escola. Ijuí: Ed. Unijuí, 2005. (Coleção Filosofia e Ensino; 7).

JAEGER, W. Paidéia: formação do homem grego. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

MARCONDES, D. É possível ensinar a filosofia? E, se possível, como? In: KOHAN, W. (Org.). Filosofia: caminhos para o seu ensino. Rio de Janeiro: DP&A, 2004.

MERLEAU-PONTY, M. Fenomenologia da percepção. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

REZENDE, A.M. Concepção fenomenoló-gica da educação. São Paulo: Ed. Cortez, 1990. (Coleção Polêmicas do Nosso Tempo). v.38.

ROBINET, JF. O tempo do pensamento. São Paulo: Paulus, 2004.

SANCHEZ, JN.G. Dificuldades de aprendizagem e intervenção psicopedagógica. Porto Alegre: Artmed, 2004.

VEIGA NETO, A.J. Interdisciplinaridade: uma moda que está de volta? Porto Alegre: Artmed, 1994.

Published

2009-06-30

How to Cite

Pimentel, A. M. da S., & Monteiro, D. de B. (2009). THEACHING PHILOSOPHY: CHARACTERIZATION, ORGANIZATION AND DIFFICULTIES IN THE TEACHING-LEARNING PROCESS. Revista De Educação PUC-Campinas, (26). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/133

Issue

Section

Ponto de Vista