THE INVERSION OF THE ARROWS: HISTORY OF EDUCATIONAL POLICIES AND PRACTICES

Authors

  • Laura Noemi Chaluh

Keywords:

Public Policy, Continued Formation, Collective Work, Literacy

Abstract

This paper aims to explain the public policy of formation of the Municipal Secretary of Education of Campinas (2001-2004) who backed a collective construction of work in the schools, understanding the school as the center of the educational process. Beginning in 2004, schools in this educational network had the possibility of setting up a Working Group within their schools. The constitution of this group aimed to reduce the number of students’ failures and expand the working hours of teachers within the school to encourage the joint reflection about the specificity of literacy. I participated in a Working Group in one school of this educational network in the period of 2004-2005. In this paper I recover, from primary sources, the principles sustained by the Secretary, as well as its efforts to understand some changes made by that Group at said school.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, Nilda. Sobre as razões das pesquisas nos/dos/com os cotidianos. In: II Congresso Internacional Cotidiano Diálogos sobre Diálogos. Niterói, 2008. Disponível: http://www.grupalfa.com.br/arquivos Congresso_trabalhosII/palestras/Nilda.pdf. Acesso março de 2008.

BASTOS, João Baptista Gestão democrática da educação: as práticas administrativas compartilhadas. In: BASTOS, João Baptista (Org.). Gestão Democrática. , 2. ed. Rio de Janeiro: DP&A: SEPE, 2001

CHALUH, Laura Noemi. Formação e alteridade: pesquisa na e com a escola. Tese. (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, 2008.

DAVINI, M. C. La formación docente en cuestión: política y pedagogía. Buenos Aires: Paidós, 1995.

GAUTHIER, Clermont, et al. Por uma teoria da pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. Tradução de Francisco Pereira. Ijuí: Ed. UNIJUÍ, 1998.. (Coleção fronteiras da educação).

HARGREAVES, A. Dimensiones subjetivas y institucionales de la formación docente. In: BIRGIN, A, et al. (compiladoras). La formación docente. Cultura, escuela e política: Debates y experiencias. Troquel Educación, Buenos Aires, 1998.

KRAMER, Sonia. Melhoria da qualidade do ensino: o desafio da formação de professores em serviço. In: Revista Brasileira. Estudos pedagógicos, Brasília, 70 (165), p.189-207, maio/ago. 1989.

KRAMER, Sonia. Propostas pedagógicas ou curriculares: subsídios para uma leitura crítica. In; Educação & Sociedade. ano XVIII, n. 60, dezembro/97.

KRAMER, Sonia. Por entre as pedras: arma e sonho na escola. 3. ed. (3ª impressão) São Paulo: Ática, 2003.

OLIVERIA, Regina Maringoni de. A Secretaria Municipal de Educação de Campinas (2001-2004): contribuições para o entendimento da escola Viva. Tese. (Doutorado em Educação) Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, 2005.

PARO, Victor Henrique. Gestão Democrática da escola pública. 3. ed. São Paulo: Ática, 2002.

PREFEITURA MUNICIPAL DE CAMPINAS. Diário Oficial de Campinas. n. 8310, ano XXXIII, 12 nov. 2003.

SCHNETZLER, Roseli Pacheco. Prefácio. In: GERALDI, Corinta Maria Grisolia; FIORENTINI Dario, PEREIRA, Elisabete Monteiro de A,

(Org.) Cartografias do trabalho docente: professora(a)-pesquisador(a). Campinas, SP: Mercado de Letras: Associação de Leitura de Brasil – ALB, 2000 (Coleção Leituras no Brasil).

SECRETARIA MUNICIPAL DE EDUCAÇÃO DE CAMPINAS. Boletins online SME, N° 1 a 11 de 2001. Disponível: http://www.campinas.sp.gov.br/smenet/boletins/boletins.htm Acesso junho de 2001.

SECRETARIA MUNICIPAL DE EDUCAÇÃO DE CAMPINAS. Boletins online SME, 04 fevereiro 2004. Disponível: http://www.campinas.sp.gov.br/smenet/noticias/noticia_2004_02_04b.htm.Acesso março 2004.

SECRETARIA MUNICIPAL DE EDUCAÇÃO DE CAMPINAS. Agenda Escola Viva, Campinas, 2003.

SECRETARIA MUNICIPAL DE EDUCAÇÃO DE CAMPINAS. Diário Oficial de Campinas. 07 de Novembro de 2003.

SMOLKA, Ana Luiza. A criança na fase inicial da escrita: alfabetização como processo discursivo. 11. ed. São Paulo: Cortez, Campinas, SP: Editora da Universidade Estadual de Campinas, 2003 (Coleção passando a limpo).

SPÓSTIO, Marília Pontes. Educação, gestão democrática e participação popular. In BASTOS, J. B. (Org.). Gestão democrática. 2. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.

TORRES, Rosa Maria. Formación docente: clave de la reforma educativa. In: Nuevas formas de aprender y enseñar, UNESCO/OREALC, Santiago, 1996. Disponível em: <http://www.fronesis.org>. Acesso em: fev. 2004.

ZEICHNER, K.M. Formando professores reflexivos para uma educação centrada no aprendiz: possibilidades e contradições. In:

ESTEBAN, Maria Teresa; ZACCUR, Edwiges (Org.) Professora-pesquisadora: uma práxis em construção. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.

Published

2008-06-30

How to Cite

Chaluh, L. N. (2008). THE INVERSION OF THE ARROWS: HISTORY OF EDUCATIONAL POLICIES AND PRACTICES. Revista De Educação PUC-Campinas, (24). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/114

Issue

Section

Articles