THE VIOLENCE IN THE SCHOOLS AS A REFLEX OF THE HISTORICAL AND CULTURAL BRAZILIAN ANTECEDENTS

Authors

  • Ione da Silva Cunha Nogueira

Keywords:

Violence in the Schools, Brazilian Culture, Citizenship

Abstract

Even though the violence in the schools is not a new fact, due to its worsening it has been object of concern of all who find themselves involved or who are concerned by the problem, especially in the public schools. It is a problem that cannot be analyzed apart from the society in which the school is inserted, but it should be seen as a specific case, that has its particularities. This article aims to bring this subject to the surface, directly relating it with the Brazilian cultural and political inheritance through a historical summary of the development of the educational system. Thus, it tries to understand how the denial to the access to citizenship can make the lack of bond between the person and the society and the school stop one from perceiving oneself as a citizen.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AZEVEDO, Fernando de. A Cultura Brasileira. São Paulo: Melhoramentos, 1971.

BRASIL. Senado Federal. Constituição da República Federativa do. Brasília, 1988.

BRASIL. Lei nº9.394 de 20/12/96. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação. Diário Oficial, Brasília, 1996.

CARVALHO, L. R. A educação e seus métodos. In: Holanda, Sérgio Buarque de. História Geral da Civilização Brasileira. Tomo I. A

época colonial. v. 2. 3. ed. São Paulo: Difusão Européia do Livro, 1973.

CHAUI, Marilena. Conformismo e resistência: aspectos da cultura popular no Brasil. São Paulo: Brasiliense, 1994.

COSTA, J. C. O pensamento brasileiro sob o império. In: Holanda, Sérgio Buarque de. História Geral da Civilização Brasileira. Tomo II. O Brasil Monárquico, v. 3. 2. ed. São Paulo: Difusão Européia do Livro, 1969.

CUNHA, Luiz Antônio. Educação, Estado e democracia no Brasil. São Paulo: Cortez/EDUFF, 1991.

DAMATTA, Roberto. A casa e a rua: espaço, cidadania, mulher e morte no Brasil. São Paulo: Brasiliense, 1985.

FAORO, R. Assembléia Constituinte: a legitimidade recuperada. São Paulo: Brasiliense, 1982.FERNANDES, Ângela V. M. Cidadania e educação: análise comparativa. In: Cidadania/Textos. n. 9 , p. 1-125, dez.1996.

ROMANELLI, Otaíza de Oliveira. História da educação no Brasil: 1930/1973. Rio de Janeiro: Vozes, 1988.

SCHELLING, Vivian. A presença do povo na Cultura Brasileira. Campinas: Ed. da Unicamp, 1991.

SODRÉ, Nelson W. Síntese de História da Cultura Brasileira. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1970.

Published

2008-06-30

How to Cite

Nogueira, I. da S. C. (2008). THE VIOLENCE IN THE SCHOOLS AS A REFLEX OF THE HISTORICAL AND CULTURAL BRAZILIAN ANTECEDENTS. Revista De Educação PUC-Campinas, (24). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/110

Issue

Section

Articles