The The social representations of the Orixás to the Candomblé Ketu community based on the lyrics of their songs

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24220/2447-6803v49a2024e8580

Keywords:

Candomblé, Religious beliefs, Spirituality., Religiosity, Social representation

Abstract

This study aimed to analyze the social representations of Orixás present in the lyrics of Candomblé songs that are used by religious communities. The methods applied in this work vary, from qualitative, descriptive research, developed with the theoretical-methodological support of the Theory of Social Representations, by its procedural approach. Were analysed song lyrics in Portuguese, that are related to 13 Orixás: Exú, Ogun, Oxóssi, Ossain, Logun-Edé, Obaluaê, Oxumaré, Xangô, Oyá, Oxum, Iemanjá, Nanã and Oxalá, from the book Cantando para os Orixás, by Altair Bento de Oliveira. The lexical analysis of the material was performed using the Alceste® 4.5
software®, which generated a dendrogram with 5 classes and in three distinct blocks, evidencing the role of Iabás and maternal care, the process of destruction-creation and maintenance of life and community by the characteristics of Ogum, Oxóssi and Logun-edé and the relationship of the community with the Orixás and the natural elements. The social representations of the orixás for the Candomblé religious community, apprehended in the lyrics of the songs sung in the daily life of the countryside and ilês, are structured by complex and ancient themates common to Western deities. It was observed that the formation of certain representations was objectified, such as Ogun’s masculinity, as well as Oxalá’s aid in ancestry.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abric, J. C. A abordagem estrutural das representações sociais. In: Moreira, A. S. P.; Oliveira D. C. (org.). Estudos interdisciplinares em representação social. 2. ed. Goiânia: AB Editora, 2000. p. 27-38.

Agnolin, A. História das Religiões: perspectiva histórico-comparativa. São Paulo: Paulinas, 2013.

Alves, R. O Deus que conheço. Campinas: Verus, 2013.

Alves, R. Perguntaram-me se acredito em Deus. São Paulo: ED. Planeta do Brasil, 2007.

Boff, L. Experimentar Deus. A transparência de todas as coisas. Campinas: Verus editora, 2002.

Boff, L. Igreja: Carisma e poder. Petrópolis: Vozes, 1982.

Cardoso, P. F. J.; Pinheiro, L. B. M. Reflexões sobre o corpo e musicalidade nas experiências da religiosidade afro no sul do Brasil. Revista Brasileira de História das Religiões, v. 11, n. 31, p. 43-64, 2018. Doi: https://doi.org/10.4025/rbhranpuh.v11i31.41852

Carvalho, J. J. “A tradição musical ioruba no Brasil: um cristal que se oculta e revela”. In: Tugny, R. P.; Queiroz, R. C. (org.). Músicas Africanas e Indígenas no Brasil. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2003.

Eliade, M. História das crenças e das ideias religiosas I: da idade das pedras ao mistério de eleusis. Rio de Janeiro: Zahar, 2010.

Fonseca, E. J. M. “...Dar rum ao orixá...”: ritmo e rito nos candomblés ketu-nagô. Textos Escolhidos de Cultura e Arte Populares, v. 3, n. 1, p. 101-16, 2006. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/tecap/article/view/12624. Acesso em: 16 mar. 2023.

Gomes, A. M. A. As Representações Sociais do Corpo e da Sexualidade no Protestantismo Brasileiro. Rever Revista de Estudos da Religião, n. 1, p. 1-38, 2006. Disponível em: https://www.pucsp.br/rever/rv1_2006/p_gomes.pdf. Acesso em: 16 mar. 2023.

Gomes, A. M. T. A. A Autonomia Profissional da Enfermagem em Saúde Pública: um estudo de representações sociais. 2002. Dissertação (Mestrado em Enfermagem) – Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2002.

Jodelet, D. Representações Sociais: um Domínio em Expansão. In: Jodelet, D. (org.). As Representações Sociais. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2001. p. 17-44.

Le Ny, J. F. Science cognitive ét comprehension du langage. Paris: PUF, 1989.

Leme, M. A. V. S. O Impacto da Teoria das Representações Sociais. In: Spink, J. M. O Conhecimento no Cotidiano. São Paulo: Ed. Brasiliense, 1993. p. 46-57.

Lühning, A. Música: coração do Candomblé. Revista USP, n. 7, p. 115-124, 1990. Doi: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.v0i7p115-124

Melo, R. J. Voz e Cozinha dos Orixás nos Terreiros Campinenses. Revista Cronos, v. 15, n. 2, p. 88-113, 2014.

Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/cronos/article/view/8441. Acesso em: 16 mar. 2023.

Moscovici, S. A Psicanálise, sua imagem e seu público. Petrópolis: Ed. Vozes, 2012.

Moscovici, S. A Representação Social da Psicanálise. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1978.

Moscovici, S.; Vignaux, G. Le concept de Thêmata. In: Guimelli, C. (org.). Textes de base em sciences sociales: structures et transformations des représentations sociales. Lausanne: Delachaux et Niestlé, 1994. p. 25-72.

Nogueira, P. A. P. A cosmovisão no Candomblé. Sacrilegens, v. 9, n. 2, p. 48-56, 2012. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/sacrilegens/article/view/26726. Acesso em: 16 mar. 2023.

Oliveira, A. B. Cantando para os Orixás. 2. ed. Rio de Janeiro: Pallas, 1997.

Otto, R. O sagrado: os aspectos irracionais na noção do divino e sua relação com o racional. Petrópolis: Vozes, 2007.

Pinheiro, L. B. M. Do canto popular ao “ponto cantado”: canção popular e musicalidade afro-religiosa. Mouseion (Unilasalle), n. 2, p. 85-104, 2018. Doi: https://doi.org/10.18316/mouseion.v0i30.4728

Pinheiro, L. B. M.; Pinheiro, H. F. S. Nós somos apenas vozes: oralidade, musicalidade e processos de aprendizagem nos espaços religiosos afro-brasileiros. In: II Congresso de pesquisadores/as Negros/as da Região Sul, 2015, Curitiba. Anais [...]. Campinas: Embra Serviços em Tecnologia LTDA EPP, 2015.

Prandi, R. Mitologia dos Orixás. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.

Reinert, M. Alceste une méthodologie d’analyse des données textuelles et une application: Aurelia De Gerard De Nerval. Bulletin of Sociological Methodology/Bulletin de Méthodologie Sociologique, v. 26, n. 1, p. 24-54, 1990. Doi: https://doi.org/10.1177/075910639002600103

Sampaio, Y. E.; Chagas Junior, E. M. Entre “o Centro e o Cosmo”: ensaio interpretativo sobre a dimensão espacial do sagrado por meio da música candomblecista. Geousp – Espaço e Tempo, v. 24, n. 2, p. 226-242, 2020. Doi: https://doi.org/10.11606/issn.2179-0892.geousp.2020.165988

Santos, J. E. Os Nagós e a Morte. Petrópolis: Ed. Vozes, 2012.

Santos, R. J. E Ogum chamou as cobras: oralidade e vocalidade na poética dos orixás. Nonada: Revista em Letras, v. 2, n. 23, p. 132-145, 2014. Disponível em: https://www.redalyc.org/comocitar.oa?id=512451669010. Acesso em: 16 mar. 2023.

Silva, E. R. O curso da água na história: simbologia, moralidade e gestão de recursos hídricos. 1998. Tese (Doutorado em Saúde Pública) – Fundação Oswaldo Cruz, Rio de Janeiro, 1998.

Silva, S. J. O canto de Oyá no candomblé Ketu: um estudo dos aspectos culturais e etnomusicológicos. 2009. Dissertação (Mestrado em Comunicação) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2009.

Souza, A. F. A narrativa de um malogro: vivência e linguagens religiosas em a paixão segundo G. H., de Clarisse Lispector, examinadas a partir de Rudolf Otto. 2009. Dissertação (Mestrado em Ciência da Religião) – Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2009.

Torralba i Roselló, F. Antropologia do cuidar. Petrópolis: Vozes, 2009.

Vasconcelos, J. L. R. Axé, orixá, xirê e música: estudo de música e performance no candomblé queto na Baixada Santista. 2010. Tese (Doutorado em Música) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2010.

Verger, P. F. Orixás. Salvador: Fundação Pierre Verger, 2018.

Vogel, A.; Mello, M. A. S.; Barros, J. F. P. Galinha d´angola: iniciação e identidade na cultura afro-brasileira. Rio de Janeiro: Pallas, 2012.

Wagner, W. Sócio-Gênese e Características das Representações Sociais. In: Moreira, A. S. P.; Oliveira, D. C. (org.). Estudos Interdisciplinares em Representação Social. 2. ed. Goiânia: AB Editora, 2000. p. 3-26.

Published

2024-08-28

How to Cite

Gomes, A. M. T., Peixoto, Álvaro R. S., Mouta, R. J. O., Brandão, J. de L., Couto, P. L. S., Wolter, R. M. C. P., & Silva, C. M. (2024). The The social representations of the Orixás to the Candomblé Ketu community based on the lyrics of their songs. Reflexão, 49. https://doi.org/10.24220/2447-6803v49a2024e8580

Issue

Section

Original