METODOLOGIA COMO UM DOS FATORES IMPRESCINDÍVEIS À SUPERAÇÃO DO ATUAL PROCESSO DISCRIMINADOR NO INTERIOR DAS ESCOLAS DE 1º, 2º E 3º GRAUS DE ENSINO
Keywords:
dialética, ciência, educação brasileira, estrutura socialAbstract
By trying to consider "Methodology as one of the indispensable factors to overcome the present discriminatory process in the schools of 1 st. 2nd and 3rd levels of education, we will discuss: the principal phylosophical trends and the Education; the human being as the result of his action in the world through his work; Science and contemporary Brazilian Education; the relationship between education and the social structure, considering as the presupposition for the analysis that, on one hand the education direction meets the interests of a minority. And, on the other hand, that the methodology is one of the indispensable factors to overcome the present discriminatory process in the schools of 1 st. 2nd and 3rd levels of education and a political necessity of our time.
Downloads
References
ALVIM, C. M. F. Uma reflexão sobre o método científico. (Palestra apresentada no VI Encontro Nacional dos Estudantes de Química. UFV. 9 a 15 - 01 - 87. (mimeografada).
CALAZANS, M. J. C. Professor/produtor rural e seus múltiplos trabalhos. Educação em Revista, B. H., n. 2, p. 12 - 18, dezembro. 1985.
FELIX, M. de F. C. Administração Escolar: um problema educativo ou empresarial? 3. ed. S. P., Cortez, 1986. 199 p.
FREDERICK. A. D. & SILVEIRA. M. J. M. da. Ensino noturno nas escolas de 2º grau. Educação, Santa Maria, v. II, n. 01/02, p. 111 - 134, 1986.
GAMBOA, S. A. S. A dialética na pesquisa em educação: elementos de contexto. In: FAZENDA, 1. C. A. (org.). Metodologia da Pesquisa Educacional. S. P., Cortez, 1989. 143 p.
GORZ, A. Caracteres de classe da ciência e dos trabalhadores científicos, Campinas, CAF/UNICAMP, 1977.
GRAMSCI, A. Teoria. Obras escolhidas. Trad. de Manuel Cruz. Lisboa, Editoral Estampa, 1974. v. 1, p. 195 a 198.
GUIMARÃES, A. M., org. Dicionário do pensamento marxista. Trad. de Waltensir Dutra. R. J., Jorge Zahar Editor, 1988. 454 p. (Tradução autorizada da edição inglesa de T. Bottomore) .
GURLEY, J. Desafios ao capitalismo. S. P., Ed. Brasileira, 1976.
HADDAD, S. et alii. O ensino supletivo de 2Q grau. Cadernos de Pesquisa, S. P., n. 68, p. 62-69, fev. 1989.
LLANOS, A. Introdução à dialética, R. J., Civilização Brasileira, 1988.
LOVISOLD, H. A educação de adultos entre dois modelos. Cadernos de Pesquisa, S. P., n. 67, p. 23-40, nov. 1988.
MANACORDA, M. A. Marx e a pedagogia moderna. Lisboa, Portugal, Editora Riunit, 1966.
MARCHAND, J. Construtivismo chega à arquitetura. Jornal do Brasil, R. J., 21. jun. 1992. 19 Caderno, p. 14.
PARO, V. H. Administração escolar: introdução crítica. S. P., Cortez, 1987.
REIS, M. l. Método de produção do conhecimento da realidade no capitalismo monopolista. São Carlos, UFSCar, 1 991 . 123 p. (Dissertação) .
RIBEIRO, D. Cieps são a única alternativa, diz Darcy. Folha de São Paulo, S. P., 09. out. 1991. 1 '.J caderno, p. 10.
TEIXEIRA. A. S. A educação e a crise brasileira. S. P., Nacional, 1956. 355 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Maria Imaculada REIS
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.