EDUCAÇÃO NUTRICIONAL COMO FORMA DE INTERVENÇÃO: EDUCAÇÃO NUTRICIONAL COMO FORMA DE INTERVENÇÃO: AVALIAÇÃO DE UMA PROPOST ALIAÇÃO DE UMA PROPOSTA PARA PRÉ-ESCOL ARA PRÉ-ESCOLARES

Authors

  • Marcos Coelho BISSOLI Universidade do Estado do Rio de Janeiro
  • Haydeé Serrão LANZILLOTTI Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Keywords:

nurseries, nutrition education, nutrition surveys, nutrition intervention, preschool, child, nutritionist

Abstract

This study had the objective of evaluation a nutrition education proposal for preschoolers from a nursery school. This proposal was formulated from a dietary survey - carried out in July,1994 - that showed low intake of calories, calcium and iron by the children enrolled on the Effatá Nursery School, located in the suburb Rio de Janeiro municipality. This intervention endured one year and its strategy is described in this work. Two methods were used to evaluate the proposal: a qualifying one and a quantifying one. The qualifying method employed was the participant research, with the analysis of the participation of three categories: the nursery school employees, the persons responsible for the children. The dietary inquiry with direct weighing of food was chosen for the quantifying analysism comparing its results with the recomendations of Food Agriculture Organization/World Health Organization. Althoug the statistic survey has not shown significant nutrient intake increase, from the point of view of education the amount consumed is a secondary question when formation of attitudes is the object of the work.

References

BORDA, O.F. Aspectos teóricos da pesquisa participante: considerações sobre o significado e o papel da ciência na participação popular. In: BRANDÃO, C.R. (Org.). Pesquisa participante. 5.ed. São Paulo : Brasiliense, 1985. p.42-62.

CARTHY, J.D. O estudo do comportamento. São Paulo : Companhia Nacional, 1969.109p.

CATALÁN, V.G., SALA, M.J.R., BEGUER, A.C. La educación para la salud: una propuesta fundamentada desde el campo de la docencia. Enseñanza de las ciencias, Barcelona, v.11, n.3, p.289-296, 1993.

FOOD AND AGRICULTURE ORGANIZATION. Manual sobre necessidades nutricionais del hombre. Roma, 1975. 198p.

FORRESTER, C. Topics and comments: project lifestyle. Cajanus, Mona, v.23, n.3, p.141-145, 1990.

HAKIM, P., SOLIANO, G. Nutrição e desenvolvimento nacional: estabelecendo a conexão. In: VALENTE, F.L.S. (Coord.). Fome e desnutrição: determinantes sociais. 2.ed. São Paulo: Cortez, 1989. 107p. p.29-47.

HARPER, A.E. Patrones dietéticos y pautas dietéticas. In: INSTITUTO INTERNACIONAL DE CIENCIAS DE LA VIDA. Conocimientos actuales sobre nutrición. 6.ed. Washington DC: OPAS/ILSI, 1991. 614p. p.569-579.

HUNT; I.F., JACOB, M., OSTERGARD, N.J., MASRI, G., CLARK, V.A., COULSON, A.H. Effect of nutrition education on the nutritional status of low-income pregnant women of Mexican discent. American Journal of Clinical Nutrition, Maryland, v.29, n.6, p.675-684, 1976.

LÜDKE, M., ANDRÉ, M.E.D.A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo : EPU, 1986. 99p.

LUNDIN, R.W. Personalidade: uma análise do comportamento. 2.ed. São Paulo: EPU,1977.577p.

MONTEIRO, C.A., SZARFARC, S.C.A. Alimentação. In: MONTEIRO, C.A. Saúde e nutrição das crianças de São Paulo. São Paulo: HUCITEC, 1988.165p. p.71-81.

MOTTA, D.G. da, BOOG, M.C.F. Educação nutricional. 3.ed. São Paulo : IBRASA, 1991. 182p.

NÉRICI, I.G. Didática geral e dinâmica. 2.ed. Rio de Janeiro: Científica,1976. 314p.

ORGANIZACIÓN MUNDIAL DE LA SALUD. Necessidades deenergiay de proteinas. Ginebra,1985. 220p.

PAO, E.M., CYPEL, Y.S. Cálculo de la ingesta dietética. In: INSTITUTO INTERNACIONAL DE CIENCIAS DE LA VIDA. Conocimientos actuales sobre nutrición. 6.ed. Washington, DC: OPAS/ILSI, 1991. 614p. p.461-469.

RAIMAN, E.S. Telling is not teaching. Journal of The American Dietetic Association, Chicago, v.37, n.2, p.118-120, 1960.

SAVIANI, D. Escola e democracia: teorias da educação, curvatura da vara; onze teses sobre educação e política. 24.ed. São Paulo : Cortez,1991.103p.

SIEGEL, S. Estatistica não-paramétrica para as ciências do comportamento. São Paulo : McGraw-Hill do Brasil, 1977. 350p.

VALENTE, F.L.S. (Coord.). Fome e desnutrição: determinantes sociais. 2.ed. São Paulo : Cortez,1989, 107p. p.17-18; 66-94.

WATSON, J. El conductismo. Buenos Aires : Paidos,1947. 394p.

Published

1997-12-25

How to Cite

Coelho BISSOLI, M. ., & LANZILLOTTI, H. S. . (1997). EDUCAÇÃO NUTRICIONAL COMO FORMA DE INTERVENÇÃO: EDUCAÇÃO NUTRICIONAL COMO FORMA DE INTERVENÇÃO: AVALIAÇÃO DE UMA PROPOST ALIAÇÃO DE UMA PROPOSTA PARA PRÉ-ESCOL ARA PRÉ-ESCOLARES. Brazilian Journal of Nutrition, 10(2). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/nutricao/article/view/8547

Issue

Section

ORIGINAL ARTICLE