The historical research in Education: The necessary knowledge for the practice of teaching

Authors

  • Lídia Eugenia CAVALCANTE Universidade Federal do Ceará

Keywords:

historical research, learning, teaching competence, history and information science

Abstract

This study focuses on the importance of the historical research at the undergraduate and graduate levels of the Information Science courses, highlighting its contribution to the students’ professional education. It considers how the historical research will contribute not only to the knowledge acquired in
the classroom, but also to daily practices, creating a more dynamic involvement with society along the process. It also stresses that any knowledge, in its complexity,
is neither absolute nor eternal. There is always a relationship with other areas and types of knowledge, with new forms of thinking, even with new values. Thus, these aspects must be observed by educators, who will develop in their work learning situations that will lead learners to creative, autonomous and critical
thinking about the realities discussed in class.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARAÚJO, A.; BATALHA, C.H.M. Preservação da memória e pesquisa: a experiência do arquivo Edgard Leuenroth (AEL). In.: SILVA (Org.) Arquivo, Patrimônio e memória: trajetórias e perspectivas. São Paulo: UNESP, 1999. 65-77p.

CASTRO, C.A. História da Biblioteconomia Brasileira: perspectiva histórica. Brasília: Thesaurus, 2000. p.53-62,85,100

CASTRO. C.A. Histórico e evolução curricular na área de Biblioteconomia no Brasil. In.: VALENTIM, (org.). Formação do profissional da informação. São Paulo: Polis, 2002. p.25-48.

CAVALCANTE, M.J.M. O Jornal como fonte privilegiada de pesquisa histórica no campo educacional. Fortaleza: [s.n.], 2000.

CHARTIER. R. A Ordem dos livros: leitores, autores e bibliotecas na Europa entre os séculos XIV e XVIII. 2.ed. Brasília: UNB, 1998. p.16-20.

HOBSBAWN. E. Sobre História. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.

LASKY, K. O Bibliotecário que mediu a terra. Rio de Janeiro: Salamandra, 2000.

LE GOFF. J. História e memória. 4.ed. Campinas: Unicamp, 1996. p.13, 536, 539, 540

MESQUITA. V. Impressões: estudos de literatura e comunicação. Fortaleza: Imprensa Universitária/UFC, 1989. p.116.

MORIN. E. Ciência com consciência. 4.ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2000. p.19

PERRENOUD. P. 10 Novas competências para ensinar. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000.

SILVA. M.A. História: o prazer em ensino e pesquisa. São Paulo: Brasiliense, 1995.

Published

2003-06-25

How to Cite

CAVALCANTE, L. E. . (2003). The historical research in Education: The necessary knowledge for the practice of teaching. Transinformação, 15(2), 1–10. Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6397

Issue

Section

ARTIGOS ORIGINAIS