Articulating research with teaching and extension practices in Mercosul’s Information Science courses

Authors

  • Marta Lígia Pomim VALENTIM Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação
  • Célia Regina Simonetti BARBALHO Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação
  • Dulcinéia Sarmento ROSEMBERG Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação
  • Miriam Vieira da CUNHA Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação

Keywords:

professional education, undergraduate education, teaching and extension practices articulation

Abstract

This work discusses the development of scientific research in the Library Studies and Information Science courses in Brazil, considering research as a
pedagogical principle in the education of professionals in such areas of knowledge. Research was conducted in the five geographical Brazilian regions, including Sao Paulo, to verify the existing research groups, publications and
events, term papers, and scientific initiation scholarships related to the subject. Considering that research should be integrated to teaching and extension
practices in order to accomplish the desirable high quality professional education,
this study’s results demonstrate that a greater support for scientific research in the area is needed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO; FÓRUM DE PRÓ-REITORES DE GRADUAÇÃO DAS UNIVERSIDADES BRASILEIRAS. Projeto pedagógico e avaliação da graduação: referências para a renovação e resignificação do ensino em Biblioteconomia/Ciência da Informação. In: Oficina Regional de Trabalho de São Paulo. São Paulo, 2001. 29p. (Documentos ABECIN, 1). Disponível em: <http://www.abecin.org.br/Documentosabecin.htm>. Acesso em: 6 maio 2002.

CONSELHO NACIONAL DE DESENVOLVIMENTO CIENTÍFICO E TECNOLÓGICO. Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica – PIBIC. Disponível em: <http://www.cnpq.br/bolsas_auxilios/modalidades/pibic.htm>. Acesso em: 6 maio 2002.

DEMO, P. Educar pela pesquisa. 2.ed. Campinas: Autores Associados, 1997. 132p.

DIRETRIZES Curriculares MEC. Brasília: MEC, 2001. Disponível em: <http://www.abecin.org.br/Diretrizes.htm>. Acesso em: 6 maio 2002.

FÓRUM DE PRÓ-REITORES DE GRADUAÇÃO DAS UNIVERSIDADES BRASILEIRAS. Plano nacional de graduação: um projeto em construção. Ilhéus, 1999. Disponível em: <http://www.abecin.org.br/Textosinteressantes.htm>. Acesso em: 6 maio 2002.

MASETTO, M. (Org.). Docência na universidade. 4.ed. São Paulo: Papirus, 2002. 112p.

SMIT, J.W.; BARRETO, A. A. Ciência da Informação: base conceitual para a formação do profissional. In: VALENTIM, M.L.P. (Org.). Formação do profissional da informação. São Paulo: Polis, 2002. p.9-23.

Published

2003-06-25

How to Cite

Pomim VALENTIM, M. L. ., Simonetti BARBALHO, C. R. ., Sarmento ROSEMBERG, D. ., & Vieira da CUNHA, M. . (2003). Articulating research with teaching and extension practices in Mercosul’s Information Science courses. Transinformação, 15(2), 1–14. Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6392

Issue

Section

ARTIGOS ORIGINAIS