Maintaining knowledge on curriculum conversation, but through discourse: A dialogue with Gert Biesta

Autores/as

  • Alice Casimiro Lopes Universidade do Estado do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.24220/2318-0870v19n2a2684

Palabras clave:

Knowledge, Curriculum, Pragmatism

Resumen

I present in this paper my dialogue with Gert Biesta about the connections among knowledge, power, curriculum and discourse. I argue that my way of thinking is not a kind of relativism. The absence of a criterion that once and for all justifies a decision making among different possible solutions to a problem – different curriculum options, as well as different ways to educate - is not a reason for the decisions not to be made. I agree with Derrida and Laclau that such decisions are taken in an undecidable terrain.

Keywords: Knowledge. Curriculum. Pragmatism.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

Alice Casimiro Lopes, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Professora Doutora, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Faculdade de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação. R. São Francisco Xavier, 524, Sala 12037 F, Maracanã, 20550-013, Rio de Janeiro, RJ, Brasil. E-mail: <alicecasimirolopes@gmail.com>.

Citas

Ball, S.; Maguire, M.; Braun, A. How schools do policy: Policy enactments in secondary schools. Londres: Routlegde. Ebook, 2012.

Balarin, M. Post-structuralism, realism and the question of knowledge in educational sociology: A Derridian critique of social realism in education. Policy Futures in Education, v.6, n.4, p.507-527, 2008.

Biesta, G. Beyond learning: Democratic education for a human future. Boulder: Paradigm Publishers, 2006.

Laclau, E. Emancipação e diferença. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2011.

Laclau, E.; Mouffe, C. Post-marxism without apologies. New Left Review, n.66, p.79-106, 1987.

Lopes, A.C. Libraries and identities. In: Pinar, W.F. (Org.). Curriculum studies in Brazil: Intellectual histories, present circumstances. New York: Palgrave Macmillan, 2011, p.115-133.

Lopes, A.C. Políticas de integração curricular. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2008.

Lopes, A.C. A qualidade da escola pública: uma questão de currículo? In: Taborda M. et al. (Org.). A qualidade da escola pública. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2012, p.15-22.

Lopes, A.C. Teorias pós-críticas, política e currículo. Educação, Sociedade & Culturas, n.39, p.7-23, 2013. Macedo, E. Currículo e conhecimento: aproximações entre educação e ensino. Cadernos de Pesquisa, v.42, n.147, p.716-737, 2012.

Macedo, E. Equity and difference in centralized policy. Journal of Curriculum Studies, v.45, n.1, p.28-38, 2013.

Matheus, D.; Lopes, A.C. Sentidos de qualidade na política de currículo (2003-2012). Educação & Realidade, v.39, n.2, p.337-357, 2013.

Mouffe, C. Deconstrucción, pragmatismo y la política de la democracia. In: Mouffe, C. (Org.). Desconstrucción y pragmatismo, Buenos Aires: Paidós, 1998, p.13-43.

Peters, M.; Biesta, G. Derrida: Deconstruction and the politics of pedagogy. New York: Peter Lang, 2009.

Young, M. Taking sides against the probable: Problems of relativity and commitment in teaching and the sociology of knowledge. In: Jenks, C. (Ed.). Rationality, education and social organization of knowledge. London: Routledge & Kegan Paul, 1978, p.86-95.

Young, M. What are schools for? Educação & Sociedade, v.28, n.101, p.1287-1302, 2007.

Young, M.; Muller, J. Truth and truthfulness in the sociology of educational knowledge. Theory and Research in Education, v.5, n.2, p.173-201, 2007.

Young, M.; Muller, J. Three educational scenarios for the future: Lessons from the sociology of knowledge. European Journal of Education, v.45, n.1, p.11-27, 2010.

Publicado

2014-12-19

Cómo citar

Lopes, A. C. (2014). Maintaining knowledge on curriculum conversation, but through discourse: A dialogue with Gert Biesta. Revista De Educação PUC-Campinas, 19(2), 105–110. https://doi.org/10.24220/2318-0870v19n2a2684

Número

Sección

Seção Temática: Políticas Públicas e Gestão da Educação