Education, playing and contemporary childhood

Authors

  • Ana Marta Meira Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.24220/2318-0870v17n2a995

Keywords:

Play, Culture, Childhood education, Contemporary childhood, Psychoanalysis

Abstract

This article presents reflections on the contemporary childhood, playing, education, culture, the city and the art through a transdisciplinary analysis. The contributions of Psychology and Psychoanalysis are important for deepening the studies on the subject. Problematizing questions that refer to the increasingly use of medicine in childhood and its extension to education. The setting between the bonding and the social space are articulated positions that oscillate between the automatism and increasingly collective exchanges. The act of playing considered fundamental in the education of children and in their process of subjectivation. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Marta Meira, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Pesquisadora, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Grupo de Pesquisa em Educação e Arte. Av. Paulo Gama, s/n., Prédio 12201, Sala 700-14, Centro, 90046-900, Porto Alegre, RS, Brasil. E-mail: <anamartameira@gmail.com>.

References

Agamben, G. Enfance et histoire: destruction de l’expérience et origine de l’histoire. Paris: Payot et Rivages, 2002.

Ariès, P. História social da criança e da família. Rio de Janeiro: LTC, 1981.

Barbosa, A.M. Interterritorialidade na arte/educação e na arte. In: Barbosa, A.M.; Amaral, L. (Org.). Interterritorialidade: mídias, contextos e educação. São Paulo: Senac, 2008. p.23-43.

Bergès, J.; Balbo, G. A atualidade das teorias sexuais infantis. Porto Alegre: CMC, 2001.

Certeau, M. A invenção do cotidiano: artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 2001.

Dolto, F. No jogo do desejo. São Paulo: Ática, 1996. Faria, A.L.G.; Palhares, M.S. (Org.). Educação infantil: rumos e desafios. São Paulo: Autores Associados, 2000.

Freire, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

Gagnebin, J.M. História e narração em Walter Benjamin. São Paulo: Perspectiva, 1999.

Hyppolite, J. Comentario hablado sobre la Verneinung de Freud. In: Lacan, J. Escritos II. Buenos Aires: Siglo Veintiuno, 1987.

Korpi, B.M. The politics of pre-school: intentions and decisions underlying the emergence and growth of the Swedish pre-school. Stockholm: The Ministry of Education and Research, 2007. Available from: <http://www.sweden.gov.se/content/1/c6/09/10/62/322638cd.pdf>. Cited: 12 May 2011.

Kristeva, J. As novas doenças da alma. São Paulo: Rocco, 2002.

Kuhlmann Júnior, M. Infância e educação infantil: uma abordagem histórica. Porto Alegre: Mediação, 1998.

Meira, A.M. A cultura do brincar: a infância contemporânea, o brincar e a cultura no espaço da cidade. 2004. Dissertação (Mestrado em Psicologia Social) - Instituto de Psicologia, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2004. Disponível em: <http://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/5120>.

Meira, A.M. Olhares das crianças sobre a cidade de Porto Alegre: infância contemporânea, psicanálise, educação e arte. 2011. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2011. Disponível em: <http://hdl.handle.net/10183/29782>.

Piaget, J. Para onde vai a educação? Rio de Janeiro: José Olympio, 1973.

Roudinesco, E. Por que a psicanálise? Rio de Janeiro: Zahar, 2000.

Saxena, S. Atlas: child and adolescent mental health: global concerns, implications for the future. Geneva: World Health Organization, 2005. Available from: <http://www.who.int/mental_health/resources/Child_ado_atlas.pdf>. Cited: 14 May 2011.

Sweden. Ministry of Education and Research Sweden. Government Offices of Sweden. Preschool pedagogy to nanotechnology: education and research in Sweden - democratic values, fundamental to the system. 2009. Available from: <http://www.sweden.gov.se/content/1/c6/13/10/20/618c6013.pdf>. Cited: 12 May 2011.

Trilla, J.; Ghanem, E. Educação formal e não-formal. São Paulo: Summus, 2008.

Published

2012-11-01

How to Cite

Meira, A. M. (2012). Education, playing and contemporary childhood. Revista De Educação PUC-Campinas, 17(2), 173–179. https://doi.org/10.24220/2318-0870v17n2a995

Issue

Section

Seção Temática: Educação Infantil: história, políticas e perspectivas