Care and educate

reflections from the perspective of Psychology

Authors

  • Maria Eufrásia de Faria Bremberger Faculdades Integradas Einstein de Limeira
  • Vera Lúcia Trevisan de Souza Pontifícia Universidade Católica de Campinas

DOI:

https://doi.org/10.24220/2318-0870v17n2a994

Keywords:

Care and educate, Educational psychology, Psychological health

Abstract

The caring for and educating children in the educational setting has been marked by several debates in the scientific community and the political sphere since the actions that emanate from institutional care in these environments interfere on the child’s development. This research, bibliographic in nature, aimed to analyze how the scientific production of the dissertations, from postgraduate programs in Psychology, address this issue and what are the ideas behind the concept of caring for and educating, after the release of the National Curriculum for Early Childhood Education. It had as its source the database of Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel. It
was found that Psychology somehow is a more pedagogical than actually psychological phenomenon, its focus was the teacher’s pedagogical action instead of the relationship established within. Attributed to better training of primary teachers is considered more important to promote psychological health of children, giving teachers´ great responsibility and ignoring the complex network of relationships that characterize these spaces.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Eufrásia de Faria Bremberger, Faculdades Integradas Einstein de Limeira

Professora, Faculdades Integradas Einstein de Limeira, Departamento de Psicologia. R. Raul Machado, 134, 13485-024, Limeira, SP, Brasil. Correspondência para/Correspondende to: M.E.F. BREMBERGER. E-mail: <brembergerfb@ig.com.br>.

Vera Lúcia Trevisan de Souza, Pontifícia Universidade Católica de Campinas

Professora Doutora, Pontifícia Universidade Católica de Campinas, Centro de Ciências da Vida, Programa de Pós-Graduação em Psicologia. Campinas, SP,
Brasil.

References

Azevedo, H.H.O.; Schnetzler, R.P. O binômio cuidar-educar na educação infantil e a formação inicial de seus profissionais. In: Reunião Anual da Anped, 28., 2005, Caxambu. Anais... Rio de Janeiro: Anped, 2005. Disponível em: . Acesso em: maio 2007.

Brasil. Ministério da Educação. Referencial curricular nacional para a educação infantil. Brasília: MEC, 1998.

Campos, M.M. Consulta sobre qualidade da educação infantil brasileira: relatório técnico final. São Paulo: Fundação Carlos Chagas, 2006.

Dantas, H. Afetividade e a construção do sujeito na psicogenética de Wallon. In: La Taille, Y.; Dantas, H.; Oliveira, M.K. Piaget, Vigotski e Wallon: teorias psicogenéticas em discussão. São Paulo: Summus, 1992. p.85-98.

Faria A.L.G.; Palhares, M.S. (Org.). Educação infantil pós-LDB: rumos e desafios. 2.ed. Campinas: Autores Associados, 2000.

Fundo das Nações Unidas para a Infância. Situação da primeira infância no Brasil. Brasília: Unicef, 2008.

Galvão, I. Henri Wallon: uma concepção dialética do desenvolvimento infantil. Rio de Janeiro: Vozes, 1995.

González Rey, F. Personalidade, saúde e modo de vida. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2004.

Haddad, L. Um novo paradigma na integração do cuidar e do educar. Revista Pátio, v.1, n.1, p.10-12, 2003.

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Pesquisa nacional por amostra de domicílios. Rio de Janeiro: IBGE, 2009. Disponível em: <http://www.ibge.gov.br/home/estatistica/>. Acesso em: jun. 2012.

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Síntese de indicadores sociais: uma análise das condições de vida da população brasileira. Rio de Janeiro: IBGE, 2010.

Mello, A.M.A. História da carochinha: uma experiência para educação de crianças abaixo de 3 anos em creche. 1999.

Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto, 1999.

Tiriba, L. Educar e cuidar ou, simplesmente, educar: buscando a teoria para compreender discursos e práticas. In: Reunião Anual da Anped, 28., 2005, Caxabu. Anais... Rio de Janeiro: Anped, 2005. Disponível em: . Acesso em: maio 2007.

Wallon, H. O papel do outro na consciência do eu. In: Wallon, H. Psicologia e educação da infância. Lisboa: Editorial Veja Universidade, 1979. p.147-160.

Witter, G.P. (Org.) Produção científica em psicologia e educação psicologia escolar. Campinas: Alínea, 1999.

Published

2012-11-01

How to Cite

Bremberger, M. E. de F., & Souza, V. L. T. de. (2012). Care and educate: reflections from the perspective of Psychology. Revista De Educação PUC-Campinas, 17(2), 163–172. https://doi.org/10.24220/2318-0870v17n2a994

Issue

Section

Seção Temática: Educação Infantil: história, políticas e perspectivas