LEARNING EVALUATION IN THE SUPERIOR TEACHING: NEW SPEECHES AND OLD PRACTICIES

Authors

  • Cácia Cristina França Rehem
  • Maria Alice Melo

Keywords:

Learning Evaluation, Superior Education, Practical Evaluation

Abstract

This article takes the learning evaluation as an object of study in the superior teaching of the Course of Pedagogy of the Universidade Estadual da Bahia – Jequié. It identifies the evaluation conception of learning, the practical evaluations developed by the professors and the opinion of the students about this course. The research shows that the professor has a conception of evaluation of learning to service the students. However, the data points that these evaluations consist of tests, seminaries and group works, giving priority to the last one as evaluation methodology, in detriment to the individual processes, which is distant from the conception related by the professors. The students have a critical view of this process and understand that it is done to fulfill rituals, to receive grades and to approve or not. There was divergence between students and teachers in the characterization of these practices. In spite of the conceptual advancement in the school evaluation, practices are conservative, showing that the professors have a renewed speech, but in fact there are no significant changes in the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ÁLVAREZ MÉNDEZ, J. M. Avaliar para conhecer, examinar para excluir. Tradução Magda Schwartzhsupt Chavez. Porto Alegre: Artmed, 2002.

BERTRAND, Olivier. Avaliação e certificação de competências e qualificações profissionais. Brasília: UNESCO/IIPE, 2005.

BONNIOL, J. J.; VIAL, M. Modelos de avaliação. Textos fundamentais. Porto Alegre: Artmed, 2001.

FREITAS, Luis Carlos Teixeira. Crítica da organização do trabalho pedagógico e da didática. Campinas: Papirus, 1995 (Coleção Magistério: Formação e Trabalho Pedagógico). HOFFMANN, Jussara. Avaliação Mediadora: uma prática em construção – da universidade a pré-escola. Porto Alegre: Mediação, 1993.

___. Avaliar para promover: as setas do caminho. 6. ed. Porto Alegre: Mediação, 2004.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem na escola: reelaborando conceitos e recriando a prática. Salvador: Malabares, 2003.

MENDES, Oleni Maria. Avaliação formativa no ensino superior: reflexões e alternativas possíveis. In VEIGA. I. P. A; NAVES, M. L. P.

Currículo e avaliação na educação superior. Araraquara: Junqueira & Marim, 2005.

PADERES, Adriana Marques. A avaliação enquanto prática pedagógica em uma instituição de ensino superior. Dissertação (mestrado). Curso de Pós-Graduação em Educação. Pontifícia Universidade Católica de Campinas. Campinas, 2007.

PERRENOUD, Philipe. Avaliação: da excelência à regulação das aprendizagens - entre duas lógicas. Porto Alegre: Artmed, 1999.

VIANNA, H. M. Introdução à avaliação educacional. São Paulo: IBRASA, 1989.

VILLAS BOAS, B. M. de F. Práticas avaliativas no contexto do trabalho pedagógico-universitário: formação da cidadania crítica. In: VEIGA. I. P. A; NAVES, M. L. P. Currículo e Avaliação na Educação Superior. Araraquara: Junqueira & Marim, 2005.

Published

2008-11-30

How to Cite

Rehem, C. C. F., & Melo, M. A. (2008). LEARNING EVALUATION IN THE SUPERIOR TEACHING: NEW SPEECHES AND OLD PRACTICIES. Revista De Educação PUC-Campinas, (25). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/94

Issue

Section

Articles