SCHOOL LEARNING ASSESSMENT AND PHYSICAL EDUCATION

REGULATORY PROCESS ANDEMANCIPATING POSSIBILITIES

Authors

  • Amparo Villa Cupolillo

Keywords:

evaluation of learning, Physical Education, emancipation

Abstract

The credibility on choices that come from processes of evaluation in different educational levels seems to have reached good levels in the last years. As Physical Education, for historical reasons, is considered as a discipline that has some flexibility on its process of evaluation, many teachers require the effective right of failing the student as a way to have an equal status in relation to other disciplines. The point of view that is under discussion here searches to think about a possible counterpoint to this supposed “disadvantage” of Physical Education, about the possibility that weakness of pressure on failing may allow an advantage for Physical Education, allowing that the
pedagogical work follows a perspective of emancipation and liberty.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AFONSO, Almerindo Janela. Avaliação educacional: regulação e emancipação: para uma sociologia das políticas avaliativas contemporâneas. São Paulo: Cortez, 2000.BARRIGA, Angel Díaz (org.). El examen: textos para su historia y debate. México: Universidad Nacional Autónoma de México, 1993.

ESTEBAN, Maria Teresa (org.). Avaliação: uma prática em busca de novos sentidos. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.

____. Ser professora: avaliar e ser avaliada. In: ESTEBAN, M. T. (Org.). Escola, currículo e avaliação. São Paulo: Cortez, 2003.

FARIA JUNIOR, Alfredo Gomes. Aspecto cognitivo da avaliação da Educação Física. In: FARIA JUNIOR, A. G. (Org.). Fundamentos

Pedagógicos – Educação Física. Rio de Janeiro: Ao Livro Técnico, 1986.

FREIRE, Paulo. O sonho possível. In: BRANDÃO, C. R. (org.). Educador: vida e morte. Rio de janeiro, 1982.

FREIRE, Paulo. A educação na cidade. São Paulo: Cortez, 2001.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Graal, 1979.

JOSUÁ. Pedro Henrique Teixeira. Avaliação em Educação Física: sugestões e questionamentos. In: FARIA JUNIOR, A. G. (org.). Fundamentos pedagógicos – Educação Física. Rio de Janeiro: Ao Livro Técnico, 1986.

SACRISTÁN, J. Gimeno. La pedagogia por objetivos: obsesión por la eficiencia. Madrid: Morata, 1997.

SANTOS, Boaventura de Sousa. A crítica da razão indolente. Para um novo senso comum: a ciência, o direito e a política na transição paradigmática. São Paulo: Cortez, 2002.

SAUL, Ana Maria. Avaliação emancipatória: desafios à teoria e à prática de avaliação e reformulação de currículo. São Paulo: Cortez, 2001.

SOUZA, Nádia Maria Pereira de. Tendências da avaliação do ensino-aprendizagem na Educação Física escolar. Dissertação. (Mestrado em Educação Física) Rio de Janeiro: Universidade Gama Filho, 1990.

Published

2008-11-30

How to Cite

Cupolillo, A. V. (2008). SCHOOL LEARNING ASSESSMENT AND PHYSICAL EDUCATION: REGULATORY PROCESS ANDEMANCIPATING POSSIBILITIES. Revista De Educação PUC-Campinas, (25). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/91

Issue

Section

Articles