Study on the characteristics of teachers’ Continuing Education aligned to the National Common Curricular Base

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24220/2318-0870v28e2023a7462

Keywords:

Teacher Education, Professional training policies, Literature review

Abstract

Implementing the Common National Curricular Base has led to formulation of various teachers’ education policies with a view to establishing an equally common Base for Teacher Education. Thus, this study aims to investigate the characteristics of Continuing Education in implementing the Common National Curricular Base,
as manifested in official documents. For this purpose, it was developed: (1) the survey of official documents related to Continuing Education; (2) the literature review on Continuing Education; (3) the analysis of official documents in dialogue with the literature surveyed. The theoretical perspective that supports the text discusses
the conceptions and the rationality that make up these educational policies regarding the formation and performance of teachers, beyond what the documents let appear. The analyses allow us to characterize the current proposal of continuing education as standardizing, in alignment with neoliberal policies, and that
tends to value the accountability and the instrumentation of the teacher. We conclude that these policies are far from collective practices, limiting autonomy and having in the teachers the perspective of a taskand
goal-fulfiller and contributing to consummate a standardized and reductionist educational project.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Renata Pucci, Universidade Metodista de Piracicaba

Programa de Pós-graduação em Educação

Joyce Amador da Silva, Universidade Metodista de Piracicaba

Ciências da Saúde, Educação Física

Thiago Antunes-Souza, Universidade Federal de São Paulo

Instituto de Ciências Ambientais, Químicas e Farmacêuticas

References

Alvarado-Prado, L. E.; Freitas, T. C.; Freitas, C. A. Formação continuada de professores: alguns conceitos, interesses, necessidades e propostas. Revista Diálogo Educacional, v. 10, n. 30, p. 367-387, 2010.

Antunes, R. O privilégio da servidão: o novo proletariado de serviços na era digital. São Paulo: Boitempo, 2018.

Araujo, R. M. B.; Esteves, M. M. F. A formação continuada de professores e a elevação da qualidade da educação básica. EccoS: Revista Científica, n. 51, p. 15127, 2019.

Barreiros, D. R. A; Drummond, R. C. R. Base nacional comum para formação de professores da educação básica: em foco os jogos políticos e a responsabilização docente. Currículo sem Fronteiras, v. 21, n. 3, p. 1313-1326, 2021.

Brasil. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei n. 9.394/96. Brasília, 20 de dezembro de 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 20 nov. 2021.

Brasil. Resolução MEC/CNE Nº 2, de 01/07/2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Brasília-DF, 2015. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/agosto-2017-pdf/70431-res-cne-cp-002- 03072015-pdf/file. Acesso em 22 abr. 2022.

Brasil. Ministério da Educação. Resolução nº 1, de 9 de agosto de 2017. Diário Oficial da União, 2017a, Seção 1, p. 26. Disponível em: https://www.in.gov.br/materia/-/asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/19229118/do1-2017-08-10-resolucao-n-1- de-9-de-agosto-de-2017-19229030. Acesso em 20 nov. 2021.

Brasil. Resolução CNE/CP 2/2017. Institui e orienta a implantação da Base Nacional Comum Curricular. Diário Oficial da União, Brasília, 2017b, Seção 1, p. 41- 44. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/historico/RESOLUCAOCNE_ CP222DEDEZEMBRODE2017.pdf. Acesso em 20 nov. 2021.

Brasil. Resolução CNE/CP nº 3/2018. Diário Oficial da União, Brasília, 2018a, Seção 1, p. 21. Disponível em: http://portal.mec.gov. br/docman/outubro-2018-pdf-1/98131-rcp003-18/file. Acesso em 20 nov. 2021.

Brasil. Resolução nº 4, de 17 de dezembro de 2018. Institui a Base Nacional Comum Curricular na Etapa do Ensino Médio (BNCC-EM). Ministério da Educação/Conselho Nacional de Educação/Secretaria Executiva. Diário Oficial da União, 2018b, Seção 1, p. 120. Disponível em: https://www.in.gov.br/materia/-/asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/55640296. Acesso em 20 nov. 2021.

Brasil. Resolução CNE/CP 1/2019. Diário Oficial da União, Brasília, 2019a, Seção 1, p. 35. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/ index.php?option=com_docman&view=download&alias=116731-rcp001-19&category_slug=julho-2019-pdf&Itemid=30192. Acesso em 20 nov. 2021.

Brasil. Resolução CNE/CP 2/2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Diário Oficial da União, Brasília, 15 de abril de 2020. Seção 1, p. 46-49. 2019b. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/ dezembro-2019-pdf/135951-rcp002-19/file. Acesso em 20 nov. 2021.

Brasil. Ministério da Educação. Resolução CNE/CP nº 1, de 27 de outubro de 2020. Dispõe sobre as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Continuada de Professores da Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Continuada de Professores da Educação Básica (BNC-Formação Continuada). Diário Oficial da União, 2020, Seção 1, p. 103. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/resolucao-cne/cp-n-1-de-27-de-outubro-de-2020-285609724. Acesso em 20 nov. 2021.

Campos, R. F.; Durli, Z. BNCC para a educação infantil: é ou não é currículo? Currículo sem Fronteiras, v. 20, n. 1, p. 251-267, 2020.

Costa, E. M.; Mattos, C. C.; Caetano, V. N. S. Formação de trabalho docente: internacionalidade, da BNC-formação continuada. Currículo sem Fronteiras, v. 21, n. 3, p. 1188-1207, 2021a.

Costa, E. M.; Mattos, C. C.; Caetano, V. N. S. Implicações da BNC- Formação para a universidade pública e formação docente. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 16, n. 1, p. 896-909, 2021b.

Costa, M. C. S.; Faria, M. C. D.; Souza, M. B. A base nacional comum curricular (BNCC) e a formação de professores no Brasil: retrocessos, precarização do trabalho e desintelectualização docente. Movimento: Revista de Educação, ano 6, n. 10, p. 91-120, 2019.

Cunha, M. I. O tema da formação de professores: trajetórias e tendências do campo na pesquisa e na ação. Educação & Pesquisa, v. 39, n. 3, p. 609-625, 2013.

D’Ávila, C. A didática nas Diretrizes Curriculares Nacionais e Base Nacional Comum para a Formação de Professores da educação básica: impasses, desafios e resistências. Revista Cocar, n. 8, p. 86-101, 2020.

Dias, R. E.; Ponce, B. J. Formação docente frente às políticas no cenário de centralização curricular. Revista e-Curriculum, v. 13, n. 4, p. 612-615, 2015.

Diniz-Pereira, J. E. Nova tentativa de padronização dos currículos dos cursos de licenciatura no Brasil: a BNC-formação. Práxis Educacional, v. 17, n. 46, p. 53-71, 2021.

Dourado, L. F.; Siqueira, R. M. A arte do disfarce: BNCC como gestão e regulação do currículo. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, v. 35, n. 2, p. 291-306, 2019.

Freitas, H. C. L. BNC da Formação Continuada de Professores é apresentada pelo CNE sem consulta à área. Formação de Professores – Blog da Helena, 2020. Disponível em: https://formacaoprofessor.com/2020/05/20/base-nacional-comum-da-formacao-continuada-de-professores-e-apresentada-pelo-cne/. Acesso em: 20 abr. 2021.

Gonçalves, S. R. V.; Mota, M. R. A.; Anadon, S. B. A Resolução CNE/CP N. 2/2019 e os retrocessos na Formação de Professores. Formação em Movimento, v. 2, i. 2, n. 4, p. 360-379, 2020.

Gomes, R. Análise e interpretação de dados de pesquisa qualitativa. In: Minayo, M. C. S. (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 2016. p. 72-95.

Hypolito, Á. M. Padronização curricular, padronização da formação docente: desafios da formação pós-BNCC. Práxis Educacional, v. 17, n. 46, p. 1-18, 2021. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8915. Acesso em: 3 fev. 2022.

Lemos, G. A. R.; Macedo, E. A incalibrável competência socioemocional. Linhas Críticas, v. 25, p. 57-73, 2019.

Mariani, V. C. P.; Sepel, L. M. N. Análise de um programa de formação continuada com ênfase na BNCC: avaliação e participação docente. Revista Temas em Educação, v. 28, n. 3, p. 24-44, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/ view/47587. Acesso em: 15 mar. 2022.

Michetti, M. Entre a legitimação e a crítica: As disputas acerca da Base Nacional Comum Curricular. Revista Brasileira de Ciências Sociais, v. 35, n. 102, e3510221, 2020.

Nogueira, A. L.; Borges, M. C. A BNC-Formação e a Formação Continuada de professores. Revista on line de Política e Gestão Educacional, v. 25, n. 1, p. 188-204, 2021. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/13875. Acesso em: 15 mar. 2022.

Nóvoa, A. Escola e professores: proteger, transformar, valorizar. Salvador: SEC/IAT, 2022.

Pires, M. A.; Cardoso, L. R. BNC para formação docente: um avanço às políticas neoliberais de currículo. Série-Estudos, v. 25, n. 55, p. 73-93, 2020.

Pucci, R. H. P.; Antunes-Souza, T. Formação continuada de professores da educação básica no contexto de implementação da BNCC. In: Amestoy, M. B.; Folmer, I.; Machado, G. E. (org.) BNCC em cenários atuais: currículo, ensino e a formação docente. Santa Maria, RS: Arco Editores, 2021. v. 1, p. 14-28.

Rodrigues, A. C. l. S.; Albino, Â. C. A.; Honorato, R. S. F. Disputas curriculares em torno da formação inicial e continuada no Brasil: anunciações políticas das entidades científicas. Currículo sem Fronteiras, v. 21, n. 3, p. 1486-1505, 2021.

Rodrigues, L. Z.; Pereira, B.; Mohr, A. Recentes imposições à formação de professores e seus falsos pretextos: as BNC Formação Inicial e Continuada para Controle e padronização da docência. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 21, e35617, p. 1-39, 2021.

Vosgerau, D. S. A. R.; Romanowski, J. P. Estudos de revisão: implicações conceituais e metodológicas. Revista Diálogo Educacional, v. 14, n. 41, p. 165-189, 2014.

Published

2023-12-04

How to Cite

Pucci, R., Amador da Silva, J., & Antunes-Souza, T. (2023). Study on the characteristics of teachers’ Continuing Education aligned to the National Common Curricular Base. Revista De Educação PUC-Campinas, 28. https://doi.org/10.24220/2318-0870v28e2023a7462

Issue

Section

Articles