SOCIAL JNCLUSION IN THE ON FORMAL EDUCATION: THE INSTITUTE ART IN THE LEVEE AS ALTERNATIVE EXPERIÊNCIA AHEAD OF THE CRISIS OF PERTAINING SCHOOL EDUCATION
Keywords:
Social inclusion, Not-formal education, Art no Dique lnstituteAbstract
The crise of identity and va/ue of schoo/ institution made necessary to verify the importance of art practice - in a not educational space - as a mediator of inc/usion process of peop/e in risk conditions. The Arte no Dique lnstitute, situated at Santos suburb, works with dwellers of Dique da Vila Gilda slum with emphasis in educative practice of children and teenagers who are members of Querô percussion band. A study of qualitative approach was realized using the dialectic perspective. The researched people revealed the cultural expression search by the art practice in a meaningful way of autonomy construction to promote historical changes and conquer of citizen rights. The necessity of a bigger school opening to different pedagogic practices is evident and to not formal educational spaces.
Downloads
References
AFONSO, A.J. Sociologia da educação não escolar: reactualizar um objeto ou construir uma nova problemática? ln: ESTEVES, J.; STOER, S.R. (Org.). A Sociologia na escola: professo res, educação e desenvolvimento. Porto: Afrontamento, 1989. p. 81-96.
AFONSO, A.J. A crise da escola e a educação não-escolar.A Página da Educação,v.11,n.110, 2002. Disponível em: .Acesso em:2out. 2006.
ARTE no Dique. Portfólio. [s.d.: 2006]. BRANDÃO, C.R. A Educação como cultura. São Paulo: Brasiliense, 1985.
CASTEL, R. As armadilhas da exclusão. ln: WANDERLEY, M.B.; BÓGUS, L.; YAZBEK, M.C.(Org.). Desigualdade e a questão social. 2. ed. São Paulo: Educ, 2000. p.17-50.
DUBET, F. As desigualdades multiplicadas. Revista Brasileira de Educação, n.17, p.5-19, 2001.
FERNANDES, R.S.;PARK, M.B.; SOUZA,N.A. Caminhos entre a prática e areflexão:da angús tia do pensar. ln: von SIMSON, O.R.M.; PARK, M.B.; SIEIRO, R.F. (Org.). Educação não-for mal: cenários da criação. Campinas: Unicamp, 2000. p.169-179.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. 31. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.
FREIRE, P. Ação cultural para a liberdade e outros escritos. 11. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2006.
GIROUX, H.A. Os professores como intelectu ais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendiza gem. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.
GOHN, M.G. Educação não-formal e cultura política. 2.ed. São Paulo: Cortez Editora, 2001.
MOREIRA,A.F.B.A formação de professores e o aluno das camadas populares: subsídio para debate. ln: ALVES, N. (Org.). Formação de professores: pensar e fazer. São Paulo: Cortez, 1996.p.37-51.
SACRISTÁN, G. A educação obrigatória: seu sentido educativo e social. Porto Alegre: Artmed, 2001.
SANTOS (Município). Estatuto do Instituto Arte no Dique. Registro civil de pessoas jurídicas. Santos: 2004. 11p.
SAWAIA, B. O sofrimento ético-político como categoria de análise da dialética exclusão/inclu são. ln: SAWAIA, B. (Org.). As artimanhas da exclusão: análise psicossocial e ética da desi gualdade social. 2. ed.Petrópolis: Vozes, 2001. p.97-118.
TORRES, C.A.. Estado, privatização e política educacional: elementos para uma crítica do neoliberalismo. ln: GENTILI, P. (Org.). Pedago gia da exclusão: crítica ao neoliberalismo em educação. 9.ed. Petrópolis:Vozes,2001. p.109- 135.
von SIMSON, O.R.M.; PARK, M.B.; SIEIRO, R.F. (Org.).Educação não-formal: cenários da criação. Campinas: Unicamp, 2000.
WANOERLEY, L.E.W. A questão social no contexto da globalização: o caso latino-ameri cano e o caribenho. ln: WANDERLEY, M.B.; BÓGUS,L.; YAZBEK,M.C.(Org.). Desigualdade e a questão social. 2. ed. São Paulo: Educ, 2000.p.51-161.
XIMENES, T.M. Educação e violência:a produ ção da demanda para a educação não-formal. ln: von SIMSON, O.R.M.; PARK, M.B.; SIEIRO, R.F.(Org.). Educação não-formal: cenários da criação. Campinas: Unicamp, 2000. p.41-57.