PERTÀINING TO SCHOOL PHYSICAL EDUCATION

REFLECTIONS AND PERSPECTIVES IN RELATION TO THE INCLUSION OF THE PUPIL WITH PHYSICAL DEFICIENCY

Authors

  • Juliana Buosi de Almeida Faculdade Católica Rainha da Paz
  • Márcia da Silva Cristina Rodrigues Coffani Faculdade Católica Rainha da Paz

DOI:

https://doi.org/10.24220/2318-0870v0n28a71

Keywords:

Physical Education, Inclusion, Teaching methodology

Abstract

We investigated the process of inclusion of students with disabilities in physical education classes, the school system Araputanga (MT). The research is qualitative-descriptive. Used as methodological tools: a literature review, documentary analysis, participant observation, semi-structured intervíews with teachers of Physical Education. Children and adolescents on condition of disability are entitled to play, to experience the moving body as any person. It is specialized educational services for “handicapped individuaIs”, preferably in the regular education system, which can enable, but not
guaranteed, participation in physical education classes. Promote the rethinking of pedagogical principles and practices in the field of Adapted Physical Education collaborates with the teacher, to act in school and other social spaces, with teaching and learning body movement for people with special needs

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juliana Buosi de Almeida, Faculdade Católica Rainha da Paz

Professora, Faculdade Católica Rainha da Paz, Curso de Licenciatura em Educação Física. Av. 23 de Maio, 2, 78260-000,
Araputanga, MT, Brasil. Correspondência para/Correspondence to: M.S.C.R. COFFANI. E-mail: <marciacoffani@hotmail.com>.

Márcia da Silva Cristina Rodrigues Coffani, Faculdade Católica Rainha da Paz

Professora, Faculdade Católica Rainha da Paz, Curso de Licenciatura em Educação Física. Av. 23 de Maio, 2, 78260-000, Araputanga, MT, Brasil.

References

BORGES, C.M.F. O professor de educação física e a construção do saber. Campinas: Papirus, 1998.

BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais: educação física. Rio de Janeiro: DP&A, 2000.

BROTTO, F.O. Jogos cooperativos: se o importante é competir, o fundamental é cooperar. 7. ed. São Paulo: Cooperação, 2003.

CASTELLANI FILHO, L. Educação física no Brasil: a história que não se conta. Campinas: Papirus, 1988.

COLETIVO de autores. Metodologia do ensino da educação física. São Paulo: Cortez, 1992.

DAOLIO, J. Educação física e o conceito de cultura. Campinas: Autores Associados, 2004.

FREIRE, J.B. De corpo e alma: o discurso da motricidade. São Paulo: Summus, 1991.

GUSMÃO, N. Antropologia e educação: origens de um diálogo. In: ANTROPOLOGIA e educação: interfaces do ensino e da pesquisa. Campinas: 1997. (Cadernos CEDES, n.43).

LUDKE, M.; ANDRÉ, M.E.D.A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MINAYO, M.C.S. (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 23. ed. Petrópolis: Vozes, 1994.

SANT’ANNA, D.B. É possível realizar uma história do corpo? In: SOARES, C. (Org.). Corpo e história. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2006.

SILVA, R.F.; SEABRA, L.J.; ARAÚJO, P.F. Educação física adaptada no Brasil: da história a inclusão educacional. São Paulo: Phorte, 2008.

Published

2010-06-30

How to Cite

Almeida, J. B. de, & Coffani, M. da S. C. R. (2010). PERTÀINING TO SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: REFLECTIONS AND PERSPECTIVES IN RELATION TO THE INCLUSION OF THE PUPIL WITH PHYSICAL DEFICIENCY. Revista De Educação PUC-Campinas, (28), 55–67. https://doi.org/10.24220/2318-0870v0n28a71

Issue

Section

Articles