English teachers’ pedagogical practices and their digital literacy development

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24220/2318-0870v28e2023a7070

Keywords:

Pedagogical activities, Reading and writing on the screen, English language teachers

Abstract

This article provides information on how English teachers’ digital literacy has developed through what they say about their classroom practices. The data analyzed are an excerpt of a master’s research that sought to investigate the development of teachers’ digital literacy, their challenges, solutions, and their responsibility in forming other digitally literate subjects. Questionnaires and interviews were used for data collection and the speeches were subject to content analysis. The results showed that the teaching practices that most favor the development of such a literacy are the planning and execution of classes, mainly through research activities and content presentation, whether through texts, images, or videos. Technological resources have been used more for presentation/appreciation than for the production/creation of digital materials. Solid
training in digital literacy is needed for a more effective work.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bardin, L. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

Bazerman, C. Gênero, agência e escrita. 2. ed. Recife: Pipa Comunicação/ Campina Grande: EDUFCG, 2021.

Bechara, E. Renovação da Língua 2. O Dia, Rio de Janeiro, 28 nov. 2010. Disponível em: http://www.academia.org.br/artigos/renovacao-da-lingua-2. Acessado em: 14 jun. 2021.

Brasil. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017.

Brasil. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do Ensino Fundamental: língua estrangeira. Brasília: MEC/SEF, 1998.

Dudeney, G.; Hockly, N.; Pegrum, M. Letramentos Digitais. São Paulo: Parábola Editorial, 2016.

Franco, M. A. R. S. Prática Pedagógica e docência: um olhar a partir da epistemologia do conceito. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 97, n. 247, p. 534-551, 2016.

Gilster, P. Digital Literacy. USA: John Wiley & Sons, Inc. 1997.

Holden, S.; Nobre, V. Teaching English Today: Contexts and Objectives. São Paulo: Hub Editorial, 2018.

Kleiman, A. B. Processos identitários na formação profissional – O professor como agente de letramento. In: Corrêa, M.; Boch, F. (org.). Ensino de língua: representação e letramento. Campinas: Mercado de Letras, 2006a. p. 75-91.

Kleiman, A. B. Professor: agente de letramento. [Entrevista cedida a] Luiz Henrique Gurgel. Escrevendo o Futuro, São Paulo, n. 6, ago. 2007. Disponível em: https://www.escrevendoofuturo.org.br/conteudo/biblioteca/nossas-publicacoes/revista/entrevistas/artigo/1833/entrevista-professor-agente-de-letramento. Acesso em: 9 ago. 2022.

Kleiman, A. B. Professores e agentes de letramento: identidade e posicionamento social. Filologia e Linguística Portuguesa, n. 8, p. 409-424, 2006b. Doi: https://doi.org/10.11606/issn.2176-9419.v0i8p409-424

O’Reilly, T. What is Web 2.0.: design patterns and business models for the next generation of software. O’Reilly Media, [S. l.], 30 set. 2005. Disponível em: https://www.oreilly.com/pub/a/web2/archive/what-is-web-20.html?page=1. Acesso em: 10 ago. 2022.

Organisation for Economic Cooperation and Development. 21st-Century Readers: Developing Literacy Skills in a Digital World, PISA. Paris: OECD, 2021. Doi: https://doi.org/10.1787/a83d84cb-en.

Papert, S. A. Critique of technocentrism in thinking about the school of the future. MIT Media Lab Epistemology and Learning Memo, n. 2, 1990. Disponível em: http://www.papert.org/articles/ACritiqueofTechnocentrism.html. Acesso em: 21 out. 2022.

Santa Catarina (Estado). Currículo base da educação infantil e do Ensino Fundamental do território catarinense. Florianópolis: Secretaria de Estado da Educação, 2019. Disponível em: https://uaw.com.br/pagflip/pdf.php?pag=portifolio&cod=35. Acesso em: 7 fev. 2023.

Zagal, J. P. Uma estrutura para o letramento e a compreensão de jogos. Tradução: Richard Romancini. São Paulo: e-Disciplinas – USP, 2009. Disponível em:https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4897204/mod_resource/content/1/Zagal_2009.pdf. Acesso em: 10 ago. 2022.

Published

2023-03-30

How to Cite

Pedri, C., & Koerner, R. M. . (2023). English teachers’ pedagogical practices and their digital literacy development. Revista De Educação PUC-Campinas, 28. https://doi.org/10.24220/2318-0870v28e2023a7070

Issue

Section

Articles