CULTURAL MODEL OF TEACHING FORMATION

THE JOURNAL OF EDUCATION (1921-1923)

Authors

  • Leila Maria Inoue Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

DOI:

https://doi.org/10.24220/2318-0870v0n28a69

Keywords:

School culture, Teachers formation, Journal of education

Abstract

In this article 1 analyze the Magazine of Education, published for the professors of the old Normal School of Piracicaba (SP) between 1921 and 1923, with the objective to understand by means of the analysis of the cycle of life, the mateHality and the content of the periodic one as the professors were being formed in this period. This research was carried through under the perspective of Cultural History, based in Roger Chartier. This referencial takes the printed matter in its cultural object materiality ifworrying about the practical ones that they produce it and the uses that are made of them. As final considerações, I verify that the Magazine of Education functions as publishing strategy, as material support of the practical pertaining to school and as device of pedagogical normatização that had forobjective to form the primary professor with the spreading of the educational ideas proposals for the Reformation Sampaio Dória and that thematic and the set to know boarded for articles formed a cultural model of teaching formation that was divulged for the Magazine of Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Leila Maria Inoue, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

Professora, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade
de Filosofia e Ciências. Marília, SP, Brasil.  Av. Hygino Muzzi Filho, 737, 17525-900, Marília, SP, Brasil. E-mail: <leinoue@marilia.unesp.br>.

References

ALMEIDA, R.A. A arte na escola. Revista de Educação, Piracicaba, v.1, n.2, p.152-157, 1921.

ATA de Inauguração da Sede da Escola Normal de Piracicaba. Piracicaba, 11 ago. 1917.

ANTUNHA, H.C.G. A instrução pública no Estado de São Paulo: a Reforma de 1920. São Paulo: FEUSP, 1976.

BRASIL, Dario. O civismo pela historia. Revista de Educação, Piracicaba, v.I, n.1, p.23-26, 1921.

CARVALHO, M.M.C. Por uma história cultural dos saberes pedagógicos. In: CATANI, D.B.; SOUZA, C.P. (Org.). Práticas educativas culturas escolares profissão docente. São Paulo: Escrituras, 1998. p.31-40.

CARVALHO, M.M.C. Reformas da instrução pública. In: LOPES, E.M.T.; FILHO, L.M.F.; VEIGA, C.G. 500 anos de educação no Brasil. Belo Horizonte: Autêntica, 2003. p.225-248.

CHARTIER, R. História cultural entre práticas e representações. Rio de Janeiro: Berltrand, 1990.

ESCOLA Normal de Piracicaba. Disponível em: <http://www.crmariocovas.sp.gov.br>. Acesso em: 20 jul. 2009.

FAUSTINO, H. O Ensino Activo nas Escolas Normaes e Complementares. Revista de Educação. Piracicaba, v.1, n.2, p. 67-72, 1921.

GONÇALVES, A.C. Em torno da hygene escolar. Revista de Educação, Piracicaba, v.1, n.2, p.144-151, 1941.

HILSDORF, M.L.S. Lourenço Filho em Piracicaba. In: SOUZA, C.P. História da educação: processos, práticas e saberes. São Paulo: Escrituras, 1998. p.95-112.

HILSDORF, M.L.S. História da educação: leituras. São Paulo: Pioneira Thomson Learing, 2003.

LOURENÇO FILHO, M.B. Testes ABC: para a verificação da maturidade necessária à aprendizagem da leitura e escrita. São Paulo: Melhoramentos, 1934. (Biblioteca de Educação, v. 20).

LOURENÇO FILHO, R. A Formação de professores: da escola normal à escola de educação. Disponível em: <http://www.publicacoes.inep.gov.br/resultados.asp?cat=11&subcat=31>. Acesso em: 30 out. 2009.

NAGLE, J. Educação e sociedade na primeira república. São Paulo: Editora Pedagógica e Universitária, 1974.

NERY, A.C.B. Apropriação dos saberes pedagógicos pelos docentes nas revistas pedagógicas. In: Congresso Ibero-americano de História da Educação Latinoamericana, 7., Quito, Equador, 2005. Anais... Quito, Equador, 2005.

PERECIN, M.T.G. A educação pública no interior do Estado de São Paulo: Piracicaba como modelo de experiência pedagógica no estado de São Paulo durante a Primeira República. Revista Anual Histórias Piracicabanas Passado sem Poeira, Piracicaba, v.12, n.12, p.3-23, 2005.

REVISTA de Educação. Escola Normal de Piracicaba: tipografia Jornal de Piracicaba. v.I. III e III, 1921-1923. REVISTA de Educação. Jornal de Piracicaba. Piracicaba, 12 jun. 1921.

TANURI, L.M. O ensino normal no Estado de São Paulo (1890-1930). São Paulo: FEUSP, 1979.

VIDAL, D.G.; FARIA FILHO, L.M. Os tempos e os espaços escolares no processo de institucionalização da escola primária no Brasil. In: AS LENTES da história: estudos de história e historiografia da educação no Brasil. Campinas: Autores Associados, 2005. p.41-71.

Published

2010-06-30

How to Cite

Inoue, L. M. (2010). CULTURAL MODEL OF TEACHING FORMATION: THE JOURNAL OF EDUCATION (1921-1923). Revista De Educação PUC-Campinas, (28), 33–44. https://doi.org/10.24220/2318-0870v0n28a69

Issue

Section

Articles