SCHOOL PSYCHOLOGY AND ELEMENTARY SCHOOL TEACHERS

A LOOK OVER DAY TO DAY TEACHING

Authors

  • Liliane dos Guimarães Alvim Nunes Universidade Federal de Uberlândia
  • Sílvia Maria Cintra da Silva Universidade Federal de Uberlândia

DOI:

https://doi.org/10.24220/2318-0870v0n29a55

Keywords:

Teacher training, Teaching practice, School psychology

Abstract

This work is a report of a study performed with teachers who teach children in the initial grades at a public state elementary school located in the city of Uberlândia (MG), Brazil. The interviewed teachers complained of pupils’ disinterest, indiscipline and lack of family support, great number of students per class, shortage of material and inadequate space and students who present learning difficulties. This study verified that the expectation of the teachers is that students with difficulties should be individually assisted by psychologists so that they can reach a satisfactory level of learning and be able to keep up with classmates of the same age. For the teachers clinical psychological work at the school (or out of it), might be a way of solving the difficulties presented by the students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Liliane dos Guimarães Alvim Nunes, Universidade Federal de Uberlândia

Professora, Universidade Federal de Uberlândia, Escola de Educação Básica. R. Adutora São Pedro, 40, Aparecida, 38400-
075, Uberlândia, MG, Brasil. Correspondência para/Correspondence to: L.G.A. NUNES. E-mail: <lilidosgui@uol.com.br>.

Sílvia Maria Cintra da Silva, Universidade Federal de Uberlândia

Professora, Universidade Federal de Uberlândia, Instituto de Psicologia. Uberlândia, MG, Brasil.

References

BOCK, A.M.B. As influências do Barão de Münchhausen na psicologia da educação. In: TANAMACHI, E.R. et al. (Org.). Psicologia e educação: desafios teórico-práticos. São Paulo, 2000. p.11-33.

CABRAL, E.; SAWAYA, S.M. Concepção e atuação profissional das queixas escolares: os psicólogos nos serviços públicos de saúde. Estudos de Psicologia (Natal), v.6, n.2, p.143-155, 2001.

CHARLOT, B. Formação de professores: a pesquisa e a política educacional. In: PIMENTA, S.G.; GHEDIN, E. (Org.). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. São Paulo: Cortez, 2002.

CODO, W. Educação: carinho e trabalho. Petrópolis: Vozes, 1999.

CONTINI, M.L.J. O psicólogo e a promoção de saúde na educação. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2001.

CUNHA, M.D. Da constituição de professores no espaço-tempo da sala de aula. 2000. Tese (Doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2000.

FONTANA, R.A.C. Como nos tornamos professoras? Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

GÓMEZ, A.P. O pensamento prático do professor: a formação do professor como profissional reflexivo. In: NÓVOA, A. (Coord.). Os professores e sua formação. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1997.

GONZÁLEZ REY, F.L. Pesquisa qualitativa em psicologia: caminhos e desafios. São Paulo: Pioneira, 2002.

HUBERMAN, M. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, A. (Org.). Vidas de professores. 2. ed. Porto: Porto Editora, 1995.

MACHADO, A.M.; SOUZA, M.P.R. Psicologia escolar: em busca de novos rumos. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1997.

MARÇAL, V.P.B. A queixa escolar nos ambulatórios de saúde mental da rede pública de Uberlândia: práticas e concepções dos psicólogos. 2005. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2005.

MOYSÉS, M.A.A. A institucionalização invisível: crianças-que-não-aprendem-na-escola. São Paulo: Mercado de Letras, 2001.

NÓVOA, A. Vidas de professores. Porto: Porto Editora, 1995.

PATTO, M.H.S. Introdução à psicologia escolar. São Paulo: T.A. Queiroz, 1981.

PATTO, M.H.S. Psicologia e ideologia. São Paulo: T.A. Queiroz, 1984.

PATTO, M.H.S. A Produção do fracasso escolar: histórias de submissão e rebeldia. São Paulo: T.A. Queiroz, 1990.

PIMENTA, S.G.; GHEDIN, E. (Org.). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. São Paulo: Cortez, 2002.

PROENÇA, M. Problemas de aprendizagem ou problemas de escolarização? Repensando o cotidiano escolar à luz da perspectiva histórico-crítica em psicologia. In: OLIVEIRA, M.K. et al. (Org.). Psicologia, educação e as temáticas da vida contemporânea.

São Paulo: Moderna, 2002. p.177-195.

SADALLA, A.M.F.A. Com a palavra a professora: suas crenças, suas ações. Campinas: Editora Alínea, 1998.

SAWAYA, S.M. Novas perspectivas sobre o sucesso e o fracasso escolar. In: OLIVEIRA, M.K. et al. (Org.). Psicologia, educação e as temáticas da vida contemporânea. São Paulo: Moderna, 2002, p.197-213.

SCHÖN, D.A. Formar professores como profissionais reflexivos. In: NÓVOA, A. (Coord.). Os professores e sua formação. 3. ed. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1997.

SOUZA, M.P.R. A queixa escolar e a formação do psicólogo. 1996. Tese (Doutorado) - Instituto de Psicologia, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1996.

SOUZA, M.P.R. A queixa escolar na formação de psicólogos: desafios e perspectivas. In: TANAMACHI, E. R. et al. (Org.). Psicologia e educação: desafios teórico-práticos. São Paulo, 2000. p.105-141.

TARDIF, M. Saberes, tempo e aprendizagem do trabalho no magistério. Educação e Sociedade, v.21, n.73, p.209-244, 2000.

ZEICHNER, K.M. Para além da divisão entre professor-pesquisador e pesquisador acadêmico. In: GERALDI, C.M.G. et al. Cartografias do trabalho docente: professor(a)-pesquisador(a). Campinas: Mercado de Letras: Associação de Leitura do Brasil, 1998. p.207-236.

Published

2010-12-31

How to Cite

Nunes, L. dos G. A., & Silva, S. M. C. da. (2010). SCHOOL PSYCHOLOGY AND ELEMENTARY SCHOOL TEACHERS: A LOOK OVER DAY TO DAY TEACHING. Revista De Educação PUC-Campinas, (29), 211–222. https://doi.org/10.24220/2318-0870v0n29a55

Issue

Section

Articles