Double invisibility: education and deaf girls in the 19th century in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24220/2318-0870v26e2021a5431

Keywords:

Educação de surdos, Educação especial, Gênero.

Abstract

The foundation of the Imperial Instituto dos Surdos-Mudos, in the 19th century, in Rio de Janeiro, Brazil, started the education of deaf people in Brazil. This institution aimed the intellectual regeneration of deaf people and attended, since the beginning, deaf boys and girls, following what was expected for the education of low-income classes and the prescriptions of the time for each gender. Given the invisibility on the education of deaf girls in the Special Education literature, this study aimed to outline and reflect on the educational trajectory of deaf girls in the Imperial Instituto de Surdos- Mudos, from 1857 to 1873. It is a document-based qualitative research. The corpus was established by primary sources: reports from principals, ministers and State secretaries of the Empire, official publications from the imperial time, as well as laws on public education at the period. Through this study, it was possible to see that the teaching process of deaf girls was similar, in some aspects, to those of hearing girls from the same socioeconomic origin and race. Furthermore, the education of deaf girls in the Instituto finished for a series of reasons, among those the lack of structure to attend these students. 

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Author Biographies

Cássia Geciauskas Sofiato, Universidade de São Paulo

Universidade de São Paulo, Departamento de Filosofia da Educação e Ciências da Educação, Faculdade de Educação. Av. da Universidade, 308, Cidade Universitária, 05508-040, São Paulo, SP, Brasil. Correspondência para/Correpondence to: C.G. SOFIATO. E-mail: <cassiasofiato@usp.br>.

Roni Cleber Dias de Menezes , Universidade de São Paulo

Universidade de São Paulo, Departamento de Filosofia da Educação e Ciências da Educação, Faculdade de Educação. São Paulo, SP, Brasil.

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Published

2021-11-22

How to Cite

Sofiato, C. G., & Menezes , R. C. D. de. (2021). Double invisibility: education and deaf girls in the 19th century in Brazil. Revista De Educação PUC-Campinas, 26, 1–14. https://doi.org/10.24220/2318-0870v26e2021a5431

Issue

Section

Seção Temática: Ensino, Tradução e Interpretação em línguas de sinais: intersecções entre gênero, raça e etnia