NURSING STUDENTS' PERCEPTION ABOUT THE USE OF THE REFLEXIVE PORTFOLIO

Authors

  • Gabriela Maschio Semim Pronto-Socorro Central do Complexo Hospitalar de São Bernardo do Campo
  • Maria Conceição Bernardo de Mello e Souza Universidade de São Paulo
  • Adriana Kátia Corrêa Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.24220/2318-0870v0n29a52

Keywords:

Teaching, Evaluation, Reflexive portfolio

Abstract

The Reflexive Portfolio is used as an assessment tool in nursing teaching at the Universidade de São Paulo at Ribeirão Preto College of Nursing. The goal of this study was to understand the students’ perception about the use of the reflexive portfolio to assess learning. It addresses qualitative research which uses a focus group technique with seven third year students of the Bachelors Program. Seven themes emerged from the thematic analysis: development of the
portfolio by the student; follow-up of the development of the portfolio by the professor and evaluation
process: the value (grade) given to the portfolio. Despite the contextual and pedagogical difficulties,
the reflexive portfolio is shown as a facilitating instrument of the teaching-learning process, as it is
important that this sensitizes professors to the exchange of experiences/knowledge and development
of know-how that strengthen the formative evaluation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gabriela Maschio Semim, Pronto-Socorro Central do Complexo Hospitalar de São Bernardo do Campo

Enfermeira, Pronto-Socorro Central do Complexo Hospitalar de São Bernardo do Campo. R. Joaquim Nabuco, 380, Centro, 09720-395, São Bernardo do Campo, SP, Brasil. Correspondência para/Correspondence to: G.M.SEMIM. E-mail: <gabi.semim@hotmail.com>.

Maria Conceição Bernardo de Mello e Souza, Universidade de São Paulo

Professora, Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto, Departamento de Enfermagem
Psiquiátrica. Ribeirão Preto, SP, Brasil.

Adriana Kátia Corrêa, Universidade de São Paulo

Professora, Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto, Departamento de Enfermagem
Psiquiátrica. Ribeirão Preto, SP, Brasil.

References

ANASTASIOU, L.G.C. Educação superior e preparação pedagógica: elementos para um começo de conversa. Revista Saberes, v.2, n.2, p.20-31, 2001.

ALBERTINO, F.M.F.; SOUZA, N.A. Avaliação da aprendizagem: o portfólio como auxiliar na construção de um profissional reflexivo. Revista Estudos em Avaliação Educacional, v.27, n.29, p.169-188, 2004.

ALVARENGA, G.M. Portfólio: o que é e a que serve? Revista Olho Mágico (Em Questão), v.8, n.1, p.18-21, 2001.

BERBEL N.A.N. A problematização e a aprendizagem baseada em problemas: diferentes termos ou diferentes caminhos? Interface: Comunicação, Saúde, Educação, v.2, n.2, p.139-154, 1998.

BOGDAN, R; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Lisboa: Porto, 1994.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CES. Diretrizes curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Enfermagem. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 3 out. 2001, Seção 1E, p.131.

ESTEBAN, M.T. Avaliação como processo de investigação da dinâmica pedagógica. In: CONGRESSO INTERNACIONAL SOBRE AVALIAÇÃO NA EDUCAÇÃO, 3., 2005. São Paulo. Anais... São Paulo, 2005.

GATTI, B. Grupo focal na pesquisa em ciências sociais e humanas. Brasília: Líber Livro, 2005.

HADJI, C. Avaliação desmistificada. Porto Alegre: Artmed, 2001.

HERNANDEZ, F. Transgressões e mudança na educação: os projetos de trabalho. Porto Alegre: Artmed, 1998.

LALUNA, M.C.M.C. Os sentidos da avaliação na formação de enfermeiros orientada por competência. Tese (Doutorado) - Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto, 2007.

LUCKESI, C.C. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. 12. ed. São Paulo: Cortez, 2002.

MARINHEIRO, P. O Portfólio numa unidade curricular. In: SÁ-CHAVES, I. Os portfólios reflexivos (também) trazem gente dentro: reflexões em torno do seu uso na humanização dos processos formativos. Porto: Porto Editora, 2005.

MINAYO, M.C.S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 9. ed. Paulo: Hucitec, 2006.

PROVENZANO, M.E.; MOULIN, N.M. Formação pedagógica em educação profissional na área da saúde: enfermagem, núcleo estrutural, proposta pedagógica e avaliando a ação 8. In: BRASIL. Ministério da Saúde. Projeto de profissionalização dos trabalhadores da área de enfermagem. 2. ed. Brasília: Ministério da Saúde, 2003.

ROSÁRIO, E.L.S.P.; BARBOSA, E.G.R. O portfólio: uma abordagem avaliativa. Revista Interação, v.6, n.6, p.149-153, 2002.

SÁ-CHAVES, I. Os Portfólios reflexivos (também) trazem gente dentro: reflexões em torno do seu uso na humanização dos processos formativos. Porto: Porto Editora, 2005.

SÁ-CHAVES, I. Portfólio reflexivo: estratégia de formação e de supervisão. Aveiro: Universidade de Aveiro, 2000. (Formação de Professores - Cadernos Didáticos: série supervisão, 1).

SILVA, R.F.; SÁ-CHAVES, I. Formação Reflexiva: representações dos professores acerca do uso de portfólio reflexivo na formação de médicos e enfermeiros. Revista Interface: Comunicação, Saúde e Educação, v.12, n.27, p.721-34, 2008.

UNIVERSIDADE DE SÃO PAULO. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto. Projeto Político-Pedagógico do curso de bacharelado. Ribeirão Preto: USP, 2004.

VILLAS BOAS, B.M.F. O portfólio no curso de pedagogia: ampliando o diálogo entre professor e aluno. Revista Educação e Sociedade, v.26, n.90, p.291-306, 2005a.

VILLAS BOAS, B.M.F. Portfólio, avaliação e trabalho pedagógico. 2. ed. Campinas: Papirus, 2005b.

WATERMAN, M.A. Teaching portfólios for summative and peer evaluation. In: AMERICAN ASSOCIATION FOR HIGHER EDUCATION CONFERENCE ON ASSEMENT FOR HIGHER EDUCATION, 6., 1991. Proceedings… San Francisco: Paper Presented, 1991.

Published

2010-12-31

How to Cite

Semim, G. M., Mello e Souza, M. C. B. de, & Corrêa, A. K. (2010). NURSING STUDENTS’ PERCEPTION ABOUT THE USE OF THE REFLEXIVE PORTFOLIO. Revista De Educação PUC-Campinas, (29), 177–187. https://doi.org/10.24220/2318-0870v0n29a52

Issue

Section

Articles