MAN OF THE TREES

AN INTERACTION BETWEEN ART AND ENVIRONMENT AT PUBLIC SCHOOLS

Authors

  • Paulo César Antonini de Souza Universidade Federal de São Carlos
  • Luiz Gonçalves Junior Universidade Federal de São Carlos

DOI:

https://doi.org/10.24220/2318-0870v0n29a51

Keywords:

Art-education, Dialogicity, Environment

Abstract

The aim of this study is to unveil the relationships of students in 8th grade classes at E.E. held by Professora Dinah Lucia Balestrero in Brotas City, in São Paulo state, with the world in which they live in. This highlights creative processes in and with the environment based on a pedagogical intervention in art-education and founded specifically in the art of Krajcberg. The following
methodological procedures were used: photographic records, notes from students’ reports and
spoken statements made by them and their families during the intervention. Based on this data,
we take into account that the experiences and communication exchange offered by the class, turn
into a discussion about the environment’s significant for all, considering that humans live as a body
in the world and interfere with it. The contact with Krajcberg’s work reflected environmental ethical
values with dialogue alternatives with the world and other living beings, overcoming limits imposed
by the instituition of an aesthetics based on media concepts

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Paulo César Antonini de Souza, Universidade Federal de São Carlos

Doutorando, Universidade Federal de São Carlos, Programa de Pós-Graduação em Educação. Rod. Washington Luiz, Km 235, 13565-905, São Carlos, SP, Brasil. Correspondência para/Correspondence to: P.C.A. SOUZA. E-mail: <pauloantonouza@yahoo.com.br>.

Luiz Gonçalves Junior, Universidade Federal de São Carlos

Professor Associado, Universidade Federal de São Carlos, Programa de Pós-Graduação em Educação. São Carlos, SP, Brasil.

References

ANDRADE, S. O patrimônio histórico arqueológico de Serra da Mesa: a construção de uma nova paisagem. 2002. Tese (Doutorado) - Universidade de São Paulo, São Paulo. Disponível em: <http://www.unisc.br/universidade/estrutura_administrativa/nucleos/npu/npu_patrimonio/producao_cientifica/outros/teses/patr_historico_serra_mesa.pdf>. Acesso em: 20 ago. 2010.

ARANHA, C.G. Ato criador como material de apoio para a educação artística. In: CAPPELLETTI, I.F.; LIMA, L.A.N. Formação de educadores: pesquisas e estudos qualitativos. São Paulo: Olho d’Água, 1999.

ARGAN, G.C. História da arte como história da cidade. São Paulo: Martins Fontes, 1992.

BARBOSA, K.M. A sacralização da arte e do artista: seus mitos e desafios à prática docente em artes. In: REUNIÃO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO. Constituição brasileira, direitos humanos e educação, 31., 2008, Caxambu/MG. Anais... Caxambu, 2008. Disponível em: . Acesso em: 20 ago. 2010.

BARRETO NETO, O.P. Brotas eco esportes: viver e preservar. Brotas: Gráfica Municipal, 2007.

BOGDAN, R.C.; BIKLEN, S.K. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Portugal: Porto, 1994.

BULFINCH, T. O livro de ouro da mitologia (a idade da fábula): histórias de deuses e heróis. Rio de Janeiro: Ediouro, 1999.

CANCINO, C. Frans Krajcberg: escultor denuncia destruição da Amazônia e lança compilação de imagens da natureza brasileira. Veja São Paulo, edição 1965, 2006. Disponível em: <http://web.archive.org/web/20070704204654/http://vejasaopaulo.abril.com.br/entrevista s/m0023938.html>. Acesso em: 7 dez. 2010.

COUTINHO, R. Vivências e experiências a partir do contato com a arte. In: TOZZI, D.; COSTA, M.M.; HONÓRIO, T. Educação com Arte. São Paulo: FDE, 2004.

CULTURA. Cocoricó: 28 sucessos musicais. São Paulo: Cultura, 2005. 1 DVD (81 min) son., dubl., color.

DIEGUES, A.C. O mito da natureza intocada. São Paulo: Hucitec, 1996.

DUSSEL, E. A arte do oprimido na América Latina. In: DUSSEL, E. Oito ensaios sobre cultura latinoamericana e libertação. São Paulo: Paulinas, 1997. p.153-170.

ESCOLA Dinah: a estadual que toda escola deveria ser. Blog pedagógico. Internet, 2007. Disponível em: <http://www.escoladinah.com.br> Acesso em: 13 dez. 2009.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2006.

FREIRE, P.; PICHON-RIVIÈRE, E. O processo educativo segundo Paulo Freire e Pichon-Rivière. Petrópolis: Vozes, 1991.

GOMBRICH, E.H. A História da arte. Rio de Janeiro: Guanabara, 1988.

JUSTINO, M.J. Frans Krajcberg: a tragicidade da natureza pelo olhar da arte. Curitiba: Travessa dos Editores, 2005.

LANIER, V. Devolvendo arte à arte-educação. In: BARBOSA, A.M. (Org.). Arte-educação: leitura no subsolo. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2008. p.43-55.

LAYRARGUES, P.P. Muito além da natureza: educação ambiental e reprodução social. In: LOUREIRO, C.F.B.; LAYRARGUES, P.P.; CASTRO, R.S. (Org.). Pensamento complexo, dialética e educação ambiental. São Paulo: Cortez, 2006. p.71-103.

LOWENFELD, V.; BRITTAIN, W.L. Desenvolvimento da capacidade criadora. São Paulo: Mestre Jou, 1977.

MELO, V.A. Arte e lazer: desafios para romper o abismo. In: MARCELLINO, N.C. (Org.). Lazer e cultura. Campinas: Alínea, 2007. p.63-87.

MÉNARD, R. Mitologia greco-romana. São Paulo: Opus, 1991. v.2.

MERLEAU-PONTY, M. O Visível e o invisível. São Paulo: Perspectiva, 2003.

MERLEAU-PONTY, M. Fenomenologia da percepção. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

MPB4 e a nova música brasileira. Rio de Janeiro: Deckdisc, 2003. 1 CD-ROM (50 min). O HOMEM que plantava árvores. Direção; Frederic Back. Canadá: Sociéte Rádio-Canadá, 1987. 1 DVD (30 min.), son., color., dubl., NTSC. Original: L’homme qui plantair des arbres.

REBOUÇAS, M.L.M. et. al. Cicatrizes. In: INSTITUTO arte na escola. Arte br. São Paulo: Instituto Arte na Escola, 2003.

REBUZZI, S.F.K. Cronópios, 2005. Disponível em: <http://www.cronopios.com.br/site/colunistas.asp?id=542>. Acesso em: 20 ago. 2010.

RODRIGUES, C. Educação física, educação ambiental e educação infantil no contexto escolar: uma sinergia possível. 2007. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2007. Disponível em: <http://www.bdtd.ufscar.br/tde_busca/arquivo.php?codArquivo=1574>. Acesso em: 20 ago. 2010.

RODRIGUES, C; GONÇALVES JUNIOR, L. Ecomotricidade: sinergia entre educação ambiental, motricidade humana e pedagogia dialógica. Motriz, v.15, n.4, p.987-995, 2009. Disponível em: <http://cecemca.rc.unesp.br/ojs/index.php/motriz/article/viewFile/3252/2759>. Acesso em: 20 ago. 2010.

SOUZA, P.C.A.; GONÇALVES JUNIOR, L. Aventura em jogo: processos educativos envolvidos na prática do mergulho no Rio Jacaré Pepira de Brotas. In: COLÓQUIO DE PESQUISA QUALITATIVA EM MOTRICIDADE HUMANA: O LAZER EM UMA PERSPECTIVA LATINO-AMERICANA, 3., 2007, São Carlos. Anais... São Carlos: UFSCar, 2007. p.298-317.

SOUZA, P.C.A. Motricidade, lazer e cultura: processos educativos desvelados no mergulho na bacia do salto. In: SIMPÓSIO SOBRE O ENSINO DE GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO FÍSICA: 15 ANOS DO CURSO DE EDUCAÇÃO FÍSICA NA UFSCar, 3., SHOTOWORKSHOP, 5., 2009, São Carlos. Anais... São Carlos: UFSCar, 2009. p.710-726.

Published

2010-12-31

How to Cite

Souza, P. C. A. de, & Gonçalves Junior, L. (2010). MAN OF THE TREES: AN INTERACTION BETWEEN ART AND ENVIRONMENT AT PUBLIC SCHOOLS. Revista De Educação PUC-Campinas, (29), 165–176. https://doi.org/10.24220/2318-0870v0n29a51

Issue

Section

Articles