EVEN UNDERPRIVILEGED GIRLS HAVE VOICESAND TALK ABOUTTHESCHOOL

Authors

  • Maria José Bastos Martins

Keywords:

underpriveleged girls, absentism, school, society

Abstract

The present study originated from contradictions noticed between . underpriveleged girls and the elementary school. These contradictions are related to the awareness of the importance which the school and its absence at the end of the elementary school. Not only the girls were contradicting in their reports but also their families and the researchers. Taking the problem into consideration and our interest in studying it deeply, we intended to reflect about these girls' absentism from school bearing in mind their social, economic, cultural, educational and political context. We gave the oportunity to speak to girls who had never been listened to and they talked about their lives, their schools, about the school of their dreams. From these representations and a/so the representations from other people who took part in their lives we obtained the data which allowed an analysis of the problem in question. The data we obtained also revealed aspects of an underpriveleged fite and of a discontinuous educational fite fuil of failures and resistence. The understanding of the social and educational uni verse where the underprivileged girl lives and survives may provide alternative pedagogical practices which will contribute to the presence of these girls in school even if in the limits of our historical moment. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARIÊS, Philippe. História social da criança e da família. 2.ed. Rio de Janeiro: Guanabara, 1981.

BAUDELOT, C e ESTABLET, R. La escuela capitalista. 8 ed. México, Siglo Veintiuno, 1986.

BELLEW, Rosemary et alii. A educação infantil feminina. ln: Finanças e desenvolvimento. São Paulo, março de 1992.

BORDIEU, P e PASSERON, J.C. A reprodução: elementos para uma teoria do ensino. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1975.

BRANDÃO, Zaia et alii. O estado da arte da pesquisa sobre evasão e repetência no ensino de 1° grau no Brasil. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Brasília, 64 (14 7): 38-69, maio/ago, 1983.

BUARQUE, Cristovam. A revolução nas prioridades: da modernidade técnica à modernidade ética. São Paulo: Paz e Terra, 1994.

CAMPOS, Maria Malta. Escola e participação popular: a luta por educação elementar em dois bairros de São Paulo. São Paulo, 1982. (Tese de doutoramento, USP - FFLCH).

ENGUITA, Mariano. A face oculta da escola: educação e trabalho no capitalismo. Porto Alegre: Artes Médicas, 1989.

FOUCAUL T, Michel. Vigiar e punir: histórias da violência nas prisões. 9.ed. Petrópolis: Vozes, 1991.

FREITAS, Luiz Carlos de. A dialética da eliminação no processo seletivo. Educação e sociedade. n. 39, Rio de Janeiro: Cortez, 1991.

GOHN, Maria da Glória Marcondes. Os sem-terra, ONGs e cidadania: a sociedade civil brasileira na era da globalização. São Paulo: Cortez, 1997.

HELLER, A. Para mudar a vida. São Paulo: Brasiliense, 1982.

LÜDKE, Menga e ANDRÉ, Marli. E.P. A Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: E.P.U, 1986.

NÓVOA, Antônio. (coord.). Para uma análise das instituições escolares. ln: NÓVOA, Antônio. As organizações escolares em análise. Lisboa, Portugal: Publicações Dom Quixote, 1992.

PATTO, Maria Helena Souza. A produção do fracasso escolar. São Paulo: T.A. Queiroz, 1990.

ROSEMBERG, Fúlvia et alii. Mulher e educação formal no Brasil: Estado da Arte e Bibliografia, Brasília: Fundação Carlos Chagas, 1990.

SAFFIOTI, Heleieth. l. B.A mulher na sociedade de classes: mito e realidade. Petrópolis: Vozes, 1976.

SIRGADO, Angel Pino. Uma pedagogia para o menor marginalizado. Educação e Sociedade. Rio de Janeiro: Cortez, 1980. 5:47-60.

SNYDERS, Georges. A alegria na escola. São Paulo: Manole, 1988.

SOUZA, Herbert. Reflexões para o futuro. Revista Veja. São Paulo: Abril, 1993, p. 15-21.

SPÓSITO, Marília Pontes. A ilusão fecunda: a luta por educação nos movimentos populares. São Paulo: Hucitec: Edusp, 1993.

Published

2000-06-30

How to Cite

Martins, M. J. B. (2000). EVEN UNDERPRIVILEGED GIRLS HAVE VOICESAND TALK ABOUTTHESCHOOL . Revista De Educação PUC-Campinas, (8). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/416

Issue

Section

Articles