TO KNOW, ACT AND TEACH: LEARNING IN HEALTH SERVICES

Authors

  • Maria Alice Amorim Garcia

Keywords:

eaching-learning , leaming and health care services integration, education and health, care models in health services

Abstract

To act, to know and to educate: the teaching learning in health services. This article approaches the teaching learning in health services. Based on some pedagogic theoretical reviews it was intended to build a referential that would allow to rethink some aspects of the experimental learning in daily work. lt is the kind of work done in health services that makes it possible to articulate education and its social, thecnical and ideological dimensions. On the other hand defines it only by needs of its professionals but mainly as an answer to the reality of the service and its purposes. The dialectic between the educational practice and attention has generated some innovative chains of thought. ln general it can be said that education in services brings out the educa tive potential of the daily work and orientates leaming as a continuous process with participate nature. It also allows the articulation among doing or not doing, educating, knowing and questioning. As well as define it as a pedagogic process that integrates the individual and the group, the institutional and the social and also the cognitive and the affective, oriented by the pledge to the practice changes. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, R.Sobre otempo ea eternidade. 3. ed. Campinas: Papirus, 1993.

CAMPOS, G.W.S. A saúde pública e a defesa da vida. São Paulo: Hucitec, 1991.

CAMPOS, G.W.S. Reforma da reforma. São Paulo: Hucitec, 1992a.

____ . Modelos de atenção em saúde pública: um modo mutante de fazer saúde. Saúde em Debate, n.37, p.16-19, 1992b.

CHAVES, M.M. Educação das profissões da saúde: perspectiva para o século XXI. Revista Brasileira de Educação Médica, n. 20, v .1, p.21-8, jan./abr., 1996.

DONNANGELO, M.C.F. & PEREIRA, L. Saúde e Sociedade. 2. ed. São Paulo: Duas Cidades, 1979.

FONTANA, R.A.C. A elaboração conceituai: a dinâmica das interlocuções na sala de aula. ln: GÓES, M.C.R. e SMOLKA, A.L. A linguagem e o outro no espaço escolar: Vygotsky e a construção do conhecimento, p. 121-52, Campinas: Papirus, 1991.

FREIRE, P.Pedagogia do oprimido.13. ed. Rio de janeiro: Paz e Terra, 1983.

GALLO, E. & NASCIMENTO, P.C. Hegemonia, bloco histórico e movimento sanitário. ln: FLEURY, S.M. (org.) Reforma sanitária: em busca de uma teoria. São Paulo: Cortez/ Rio de Janeiro: ABRASCO, 1989. p. 91-118.

GERALDI, C.M.G. A produção do ensino e pesquisa na educação: estudo sobre o trabalho docente no Curso de Pedagogia­-FE/U N ICAMP. Tese (Doutorado). Faculdade de Educação, UNICAMP, Campinas, 1993.

GÓES, M.C. A natureza social do desenvolvimento psicológico. Caderno CEDES, n.24. Pensamento e linguagem: estudos na perspectiva da psicologia soviética. São Paulo: Papirus, 1991. p.17-31.

GÓMEZ, A.P. O pensamento prático do professor: a formação do professor como profissional reflexivo. ln: NÓVOA,A. Os professores e sua formação. Lisboa: Instituto de Renovação Educacional, 1992. p. 95-113.

GONÇALVES, R.B.M. Tecnologiaeorganização das práticas de saúde: características tecnológicas do processo de trabalho na rede estadual de Centros de Saúde - SP. São Paulo: Hucitec, 1994.

L'ABBATE, S. Agentes de trabalho/sujeitos? Repensando a capacitação de recursos humanos em saúde Coletiva. ln: CANESQUI, A.M. Dilemas e desafios das ciências sociais na Saúde Coletiva, p.151-61, São Paulo, Rio de Janeiro: Hucitec, ABRASCO, 1995.

____ . Comunicação e educação: uma prática em saúde. ln: MERHY,E.E. e ONOCKO,R. (orgs) Agir em saúde: um desafio para o público, p. 267-92, São Paulo: Hucitec, Buenos Aires: Lugar Ed., 1997.

LUZ, M.T. Natural, racional e social: razão medica e racionalidade científica moderna. Rio de Janeiro: Campus, 1988.

MACEDO, E.F. Conhecimento cotidiano e currículo. 1994 (mimeogr.).

MELO, J.A.C.;RAMOS, C.L. & SOARES, J.C.R.S. Quem educa quem? Repensando a relação médico-paciente. ln:COSTA, N.R.

Demandas populares, políticas públicas e saúde. Vol.11, p.145-64, Petrópolis: Vozes, 1989.

MERHY, E.E. Em busca do tempo perdido: a micropolítica do trabalho vivo em saúde ln: MERHY,E.E. &ONOCKO,R. (orgs)Agir em saúde: umdesafioparaopúblico. (p.71-112), São Paulo: Hucitec, Buenos Aires: Lugar Ed., 1997.

NÁJERA, E. La salud pública, una teoria para una practica: se precisa su reconstrucción? ln: Situação e tendências da saúde pú­blica na região das Américas, p.123-32, Washington/EUA: OPAS, 1991.

OLIVEIRA, M.K. Vygotsky. aprendizado e desenvolvimento, um processo sócio­-histórico. 2. ed. São Paulo: Scipione, 1995.

PAIM, J.S. Marco de referência para um programa de educação continuada em Saúde Coletiva. Revista Brasileira de Educação Médica, v.17, n.3, p. 1-44, set./dez., 1993.

PIMENTEL, M.G. O professor em construção. Campinas, SP: Papirus, 1993.

PINO, A. O conceito de mediação semiótica em Vygotsky e seu papel na explicação do psiquismo humano. Caderno CEDES, n.24. Pensamento e linguagem: estudos na perspectiva da psicologia soviética, p.32-43, São Paulo: Papirus, 1991.

SAVIANI, D. Escola e democracia. Coleção polêmicas do nosso tempo. 3. ed. São Paulo: Cortez, 1984.

TESTA, M. Análisis de instituciones hipercomplejas.ln: MERHY,E.E. & ONOCKO,R. (orgs) Agir em saúde: um desafio para o público, p.17-70, São Paulo: Hucitec, Buenos Aires: Lugar Ed., 1997.

VALENTE, J.P. Resgatando sentidos. ln: MELO, J. A.C. (org.) Educação: razão e paixão. Rio de Janeiro: ENSP, 1993.

Published

2000-12-31

How to Cite

Garcia, M. A. A. (2000). TO KNOW, ACT AND TEACH: LEARNING IN HEALTH SERVICES . Revista De Educação PUC-Campinas, (9). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/409

Issue

Section

Articles