LEARNING QUALITY ITEMS: CONSIDERATIONS FROM HEALTH FIELD METHAPHORES
Keywords:
teaching/learning relation, apprendicement quality, learning to learnAbstract
The educative action has been experimenting a social pressure to transform itself, according to the changes of this millenium final. The needs of new teaching and apprendicement technologies lead the educators to a consideration about the new apprendicement quality signs, re/ated to "learning to learn". The article presents metaphors; which were from the health field and aim to discurs the new teachingllearning relations.
Downloads
References
BACCEGA, Maria Aparecida. Conhecimento, informação e tecnologia. Comunicação & Educação. Revista do Curso de Gestão de Processos Comunicacionais, (11 ): 7 a 16, São Paulo: Editora Moderna/USP, jan/abr 1998.
BRUNER, Jerome S. Uma nova teoria de aprendizagem. Rio de Janeiro: Bloch Editores, 1973.
DEMO, Pedro. ABC - iniciação à competência reconstrutiva do professor básico. Campinas, SP: Papirus, 1995.
DEMO, Pedro. Conhecimento moderno: sobre ética e intervenção do conhecimento. Petrópolis: Vozes, 1997.
FONTES, Joaquim Brasil. As obrigatórias metáforas: apontamentos sobre literatura e ensino. São Paulo: Editorial Iluminuras, 1999.
FREIRE, Paulo. Ação cultural para a liberdade. 3.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.
MELLO, Guiomar Namo. Corações informados, cabeças feitas. Folha de S. Paulo, Tendências e Debates, 02/08/99.
MORAIS, Regis de. Ecologia da Mente. Campinas: Editorial Psy, 1993.
PÉREZ, Ana Maria. Los maestros y la reforma educativa. La Educación, Revista lnteramericana de Desarrollo Educativo, nº 121, p. 193-212, Organização dos Estados Americanos (OEA), Washington, 1995.
WURMAN, Richard Saul. Ansiedade de informação: como transformar informação em compreensão. 5.ed. São Paulo: Cultura Editores Associados, 1995.