THE EQUALITARIAN SCHOOL: A DREAM OR A FALLACY?

Authors

  • Dília Maria Andrade Glória

Keywords:

Educational inequalities, schooling outcome, non-retention policies

Abstract

Schools in Brazil, in support of liberal equalitariam principIes, have frequent/y proclaimed that every
citizen should be given equal educational opportunities to get access to public education. Accordingly, the proper use of these opportunities would depend upon each person unique merits, capacities, motivation and achievement .This study aims at discussing the school egualitarian discourse byanalysing findings and conclusions obtainned by researchers in the field of sociology of education. largue, that educational inequalities and recent education democratization policies for fundamental schooling in Brazil should be analysed by establishing a distinction between the
concepts of educational deficits and that of educational differences. By analysing repetitions along the schooling process, inequalities of education and differention founded within the schools are
explainned by : a) school failure in dealing with educational problems brought about by social and
cultural minorities, b) by processes of social exclusion within brazilian society. largue that, schools by itself, lack the power and knowledge to reduce educational inequalities found among students from different social and cultural background. Educational policies recently enforced by substituing traditional grading system by a non-retention pedagogy seems to be aggravating the problem.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BOURDIEU, Pierre. A economia das trocas simbólicas. São Paulo: Editora Perspectiva, 1974.

___. A escola conservadora: as desigualdades frente à escola e à cultura. In: NOGUEIRA, Maria Alice, CATANI, Afrânio

(Orgs.) Escritos de Educação. Petrópolis: Vozes, 1998.

BOURDIEU, Pierre, PASSERON, Jean Claude. A reprodução. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1975.

DANDURAND, Pierre, OLLlVIER, Émile. Os paradigmas perdidos: ensaio sobre a sociologia da educação e seu objeto. Teoria

e Educação, Porto Alegre, n. 3, p. 120-142, 1991.

FORQUIN, Jean Claude (Org.). Sociologia da Educação: dez anos de pesquisa. Petrópolis: Vozes, 1995.

LAHIRE, Bernard. Sucesso escolar nos meios populares. as razões do improvável. São Paulo: Ática, 1997.

LOPES, Eliane Marta Teixeira. Oescolanovismo: revisão crítica. In: MELLO, Guiomar Namo de (Org.). Escola Nova, Tecnicismo e Educação Compensatória. São Paulo: Loyola, 1986.

D.M.A. GLÓRIA MARTINS, Carlos Benedito. A pluralidade dos mundos e das condutas sociais: a contribuição de Bourdieu para a sociologia da educação. Em Aberto, Brasília, ano 9, n. 46, p. 59-72, abr./jun. 1990.

ORTIZ, Renato. A procura de uma sociologia da prática. In: , Pierre Bourdieu: Sociologia. São Paulo: Ática, 1983.

PERRENOUD, Philippe. Avaliação: da excelência à regulação das aprendizagens. Entre duas lógicas. Porto Alegre: Artes

Médicas, 1999.

SAVIANI, Demerval. Educação, cidadania e transição democrática. In: COVRE, Maria de Lourdes M.(Org.)A cidadania que não temos. São Paulo: Brasiliense, 1986.

VARELLA, Julia, ALVAREZ -URIA, Fernando. A maquinaria escolar. Teoria e Educação, Porto Alegre, n. 6, p. 68-96, 1992.

Published

2001-06-30

How to Cite

Glória, D. M. A. (2001). THE EQUALITARIAN SCHOOL: A DREAM OR A FALLACY?. Revista De Educação PUC-Campinas, (10). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/398

Issue

Section

Articles