Education and deafness

cognitive science aspects applied to accessibility problems

Authors

  • Joni de Almeida Amorim Universidade Estadual de Campinas
  • Heloisa Andreia de Matos Lins Universidade Estadual de Campinas

DOI:

https://doi.org/10.24220/2318-0870v16n2a34

Keywords:

Accessibility, Reading, Deafness

Abstract

This work, based on recent research on deafness, argues on the possibilities offered by cognitive science when applied to problems of accessibility in the context of Distance Education. Based on the importance of the image in the process of literacy of deaf people and the relationship between sign language and Portuguese for their development as readers, the creation of a software to automatize aspects of the interaction via the Internet is of basic importance for the autonomy and proficiency of this population of readers. This work justifies and presents the elements central to a software that would make the “translation” of a content; and for this , the necessary facial expressions and the signs would be
simulated to guarantee the representation of the vocables catalogued in the dictionaries of Libras.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Joni de Almeida Amorim, Universidade Estadual de Campinas

Universidade Estadual de Campinas, Grupo Gestão de Projetos Educacionais, Pró-Reitoria de Pós-Graduação. Prédio Reitoria V, Cidade Universitária Zeferino Vaz, 13083-970, Campinas, SP, Brasil. Correspondência para/Correspondence to: J.A. AMORIM. E-mail: <joni.amorim@gmail.com>.

Heloisa Andreia de Matos Lins, Universidade Estadual de Campinas

Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Departamento de Psicologia Educacional. Campinas, SP, Brasil.

References

ALVES, L.; NOVA, C. Educação à distância: uma nova concepção de aprendizado e interatividade. São Paulo: Futura, 2003.

AMORIM, J.A.; ROCHA, H.V.; BELLOTTI, K.K. Redesigning an open source distance learning environment. In: LITTO, F.M.; MARTHOS, B.R. (Org.). Distance learning in Brazil: best practices 2006. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2006. Available from: <http://www2.abed.org.br/visualiza

Documento.asp?Documento_ID=194>. Cited: 13 Aug. 2007.

BOY, G.A. Software agents for cooperative learning. In: BRAD SHAW, J.M. (Ed.). Software agents. Cambridge: The MIT Press, 1997. Chapter 11.

BROOKS, D.W.; NOLAN, D.E.; GALLAGHER, S.M. Webteaching: a guide to designing interactive teaching for the World Wide Web. New York: Kluwer Academic Publishers, 2001. (Series Innovations in Science Education

and Technology).

CAPOVILLA, F.C.; RAPHAEL, W.D. Dicionário enciclopédico ilustrado trilíngüe da Língua Brasileira de Sinais. 2. ed. São Paulo: Edusp, 2001.

CHIU, C.; HUANG, C.; CHANG, W. The evaluation and influence of interaction in network supported collaborative concept mapping. Computers & Education, v.34, n.1, p.17-25, 2000.

COLE, M.; ENGESTROM, Y. A cultural-historical approach to distributed cognition. In: SALOMON, G. (Ed.) Distributed cognition: psychological and educational considerations. Cambridge: Cambridge University Press, 1993.

COSTA, D.A.F. A apropriação da escrita por crianças e adolescentes surdos: interação entre fatores contextuais, L1 e L2 na busca de um bilingüismo funcional. 2001. Tese (Doutorado em Estudos Linguísticos) - Faculdade de Letras, Universidade Federal de Minas de Gerais, Belo Horizonte, 2001.

FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Cortez, 1985.

GESUELI, Z.M. A criança surda e o conhecimento construído na interlocução em língua de sinais. 1998. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1998. Disponível em: <http://www.bibli.fae.unicamp.br>. Acesso em: 13 ago. 2007.

GESUELI, Z.M.; MOURA, L. Letramento e surdez: a visualização das palavras. ETD: Educação Temática Digital, v.7, n.2, p.110-122, 2006. Disponível em: <http://www.bibli.fae.unicamp.br>. Acesso em: 13 ago. 2007.

HSIAO, J.W.D.L. CSCL theories. Austin: The University of Texas

at Austin, 2004. Available from: <http://www.edb.utexas. edu/csclstudent/Dhsiao/theories.html>. Cited: 13 Aug. 2007.

LI, J.Z.; BRATT, S.E. Activity theory as tool for analyzing Asynchronous Learning Networks (ALN). In: ADVANCES in Web_Based Learning - ICWL 2004. Lecture notes in computer science. Heidelberg: Sringer Berlin, 2004. v.3134. Available from: <http://dx.doi.org/10.1007/978-

-540-27859-7_3>. Cited: 17 Oct. 2011.

MACHADO, E.L. Psicogênese da leitura e da escrita na criança surda. 2000. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2000.

MATOS, H.A.V. Histórias de leitura: a constituição de sujeitos surdos como leitores. 2007. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2007. Disponível em: <http://www.bibli.fae.unicamp.br>. Acesso em: 13 ago. 2007.

MISKULIN, R.G.S.; AMORIM, J.A.; SILVA, M.R.C. As possibilidades pedagógicas do ambiente computacional TelEduc na exploração, disseminação e representação de conceitos matemáticos. In: BARBOSA, B. (Org.). Ambientes virtuais de aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2005.

NARDI, B. (Ed.). Context and consciousness: activity theory and human-computer interaction. Cambridge: MIT Press, 1996. Available from: <http://www.darrouzet-nardi.net/bonnie/Context.html>. Cited: 13 Aug. 2007.

SKLIAR, C.B. Atualidade da educação bilíngue para surdos. Porto Alegre: Mediação, 1999. 2v.

SUNDSTED, T. An introduction to agents. Framingham: JavaWorld.com, 1998. Available from: <http://www.javaworld.com/javaworld/jw-06-1998/jw-06-howto.html>. Cited: 13 Aug. 2007.

UNIVERSITY OF MICHIGAN. A survey of cognitive and agent architectures. Michigan: University of Michigan, 1992.

Available from: <http://ai.eecs.umich.edu/cogarch0/index.html>. Cited: 13 Aug. 2007.

YOKAICHIYA, D.K. et al. Aprendizagem colaborativa no ensino a distância: análise da distância transacional. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO À DISTÂNCIA, 11., 2004, Salvador. Anais... Salvador: ABED, 2004. Disponível em: <http://www.abed.org.br/

congresso2004/por/htm/041-TC-B2.htm>. Acesso em: 13 ago. 2007.

VYGOTSKI, L.S. Pensamento e linguagem. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

Published

2012-04-17

How to Cite

Amorim, J. de A., & Lins, H. A. de M. (2012). Education and deafness: cognitive science aspects applied to accessibility problems. Revista De Educação PUC-Campinas, 16(2), 191–199. https://doi.org/10.24220/2318-0870v16n2a34

Issue

Section

Articles