LEARNING AND TEACHING ARE PERMANENT PROCESSES FOR TEACHERS AND STUDENTS

Authors

  • Fabiane Cortijo Salun
  • Maria Cecília Ballaben Stegun

Keywords:

Literacy, Education , Learning processes, Down Syndrome

Abstract

Based on studies of authors such as Piaget, Vygotsky, Wallon, Grossi, Teberosky and GEEMPA (study group of education, methodology and research Porto Alegre - RS), among others, the Down Syndrome professionals developed since 1994 theoretical and practical research about learning and reading processes of Down Syndrome students. This article discusses several issues: chi/dren's writing processes and teacher strategies related to their theoretical approaches (especially those theories discussed in this text). Concepts of Vygotsky, Wallon and Piaget are essential to understanding the process of construction of reading and writing. We also inc!ude references about social inc/usion and children's learning processes within the theoretical frameworks of Piaget and Vygotsky. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, Ana Rita S. A Emoção na Sala de Aula. Campinas: Papirus, 1999.

ANGOTTI, Maristela. O trabalho docente na pré-escola - revisitando teorias, descortinando práticas. São Paulo: Pioneira Educação, 1994.

FERREIRO, Emília e TEBEROSKY, Ana. Psicogênese da língua escrita. 4.ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 1991.

FERREIRO, Emilia e PALACIO, Margarita Go­mes. Os processos de leitura e escrita - Novas perspectivas. 3.ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 1990.

GROSSI, E. Pillar. Didática do nível pré-silábico. 5.ed. São Paulo: Paz e Terra; 1993, Vol. li.

_____ . Didática do nível silábico. 5.ed. São Paulo: Paz e Terra; 1993, Vol. III.

____. Didática do nível alfabético. 5.ed. São Paulo: Paz e Terra; 1993, Vol. IV.

KAM 11, Constance. A criança e o número. 1.ed. Campinas: Papirus; Campinas, 1988.

KAMII, Constance e DEVRIES, Rheta. Piaget para a educação pré-escolar. 2.ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 1992.

SASTRE, G & MORENO, M. Temas Transversais em Educação: bases para uma formação integral. São Paulo: Ática, 1999.

PERRENOUD, Philippe. Construir Competências desde a Escola. Porto Alegre: Artes Médicas, 1999.

_____ . Dez Novas Competências para Ensinar. Porto Alegre: Artes Médicas, 1999a.

____. . Pedagogia Diferenciada: das intenções à ação. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000.

SEBER, Maria da Glória. Psicologia do pré-escolar - uma visão construtiva. São Paulo: Editora Moderna, 1995.

TEBEROSKY, Ana. Aprendendo a escrever­ perspectivas psicológicas e implicações educacionais. São Paulo: Editora Ática, 1994.

VERGNAUD, G. La Théorie des Champs Conceptuels. ln: PERRENOUD, Philippe. Construir Competências desde a Escola. Porto Alegre: Artes Médicas, 1999.

VYGOTSKY, L.S. A Formação Social da Mente. São Paulo: Martins Fontes, 1988.

_____ . Fundamentos de defectologia. Obras Completas. Tomo Cinco. Cuba: Editorial Pueblo y Educación, 1989a.

_____ . Pensamento e Linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1988.

WALLON, H. As Origens do Pensamento na Criança. São Paulo: Editora Manole, 1989.

____. A Evolução Psicológica da Criança. Lisboa: Edições 70, 1995.

Published

2001-11-30

How to Cite

Salun, F. C., & Stegun, M. C. B. (2001). LEARNING AND TEACHING ARE PERMANENT PROCESSES FOR TEACHERS AND STUDENTS . Revista De Educação PUC-Campinas, (11). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/337

Issue

Section

Articles