A CASE OF 'PROJETAÇÃO"

THE CO-OPERATIVE LEARNING IN THE MATHEMÁTIC TEACHING FOR ENGINEERING

Authors

  • Raquel Normandia Moreira Brumatti
  • David Bianchini

Keywords:

Teaching and Learning in “Projetação", Co-operative Learning, Organization and Evaluation

Abstract

Curriculum orientation for diverse professions suggests the participation of students in group work during their studies so that they develop those socio-academic skills needed in their professiona\future. From a psychological point of view, social interaction in performing group tasks leads to cooperative learning, promoting more efficient construction of knowledge. On the practical side. the daIly student routine af alternate periods of working and attending classes has limited the degree of involvement with the subjects of their course and the time available for study. In this sense, the perspective of cooperative group work is that in this way the students’ activities will lead to cooperative learning, the opposite of individual and fragmented; these activities effectively involve the students in the tasks to be done by their group, as well as in the definition of attitudes which promote productive social interaction; and the activity of the professor becomes one of active oríentation, This study is part of a project developed at PUC-Campinas based on principles of “projetação” [a process to design and to implementation], which aims to introduce learning methodologies, rethink program content and organize and promote the interaction of Mathematics and the Electrical Engineering context.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL, Conselho Nacional de Educação. Parecer NC) CNE/CP 9/2001. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de

Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Brasília, 8 de maio de 2001.

DAVIDSON, N. Small-Group Cooperative in Mathematics. In: Teaching and Learning Mathematics in the 1990s. Series: Yearbook of NCTM. Reston, Va.: The Council, 1990. p.52-61 .

ESTEVE, J. M. Mudanças sociais e função docente. In: NOVOA, A. (Org .) Profissão Professor. Porto - Portugal, 1992, p. 93-124.

HAGELGANS, N. L,; REYNOLDS, B. E.; SCHWINGENDORF, K. E.; VIDAKOVIC, D.; DUBINSKY, E.; SHAHIN, M.; WIMBISH JR., G. J. A Practical Guide to Cooperative Learning in Collegiate Mathematics. In: BUSHAW, D. (Ed,). MAA Notes, Washington: MAA, n. 37,

KEELER,C.M; STEINNHORST, R. K. Using small group to promote active learning in introductory statistics course: a report from the field. Journal of Statistics Education , v.3, n.2, 1 995; disponível por e-mail: archive@jse.stat. ncsu.edu.

KUTSCHER, B. Learning mathematics. In: heterogeneous as opposed to homogeneous classes:Attitudesofstudents of high, intermediate and low mathematical competence. In: CONFERENCE INTERNATIONAL GROUP FOR THE PSYCHOLOGY OF MATEHMATICS EDUCATION, 23:", 1999, Haifa. Proceedings. Haifa, Israel: PME, 1999, v.3, p.169-176.

OLIVEIRA, V.F.; BORGES, M.M.; NAVEIRO; R.M. Projetação na Engenharia: Ensino e Aprendizagem. In: CONGRESSO BRASILEIRO

DE ENSINO DE ENGENHARIA, 26, 1998, São Paulo. Anais. São Paulo: ABENGE, 1998, v.5, p.2061 -2073.

PIAGET, J.; INHELDER, B. A Psicologia da Criança– do nascimento à adolescência. Lisboa Moraes Editores. 1979.

PIRES, C.M.C. Novos desafios para os cursos de Licenciatura em Matemática. Educação Matemática em Revista . São Paulo: SBEM, ano 7, nº 8, p. 10-15, junho de 2000.

PORTUGAL, Associação de Professores de Matemática. Práticas Profissionais - A dinâmica degrupo e práticas colaborativas. In: ABRANTES , P. (Coord . ) Matemática 2001 - Diagnóstico e recomendações para o ensino e aprendizagem da Matemática. Lisboa: Associação de Professores de Matemática, 2001 , p.52-59.

SILVA FILHO, A. F.; QUEIRÓS, C. A. A. Reflexões sobre estágio supervisionado. In CONGRESSO BRASILEIRO DE ENSINO DE

ENGENHARIA, 26, 1998, São Paulo. Anais. São Paulo: ABENGE, 1998, v.5, p.2199 - 2211.

SILVA, M. R. G. Avaliação e trabalho em grupo em assimilação solidária: análise de uma intervenção. Tese (Doutorado em Educação Matemática). Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Campus de Rio Claro, 1997.

VIDAKOVIC, D. Learning the concept ofinverse function. The Journal of Computers in Mathematics and Science Teaching.35 (3), p. 295-318. 1996.

Published

2002-06-30

How to Cite

Brumatti, R. N. M., & Bianchini, D. (2002). A CASE OF ’PROJETAÇÃO": THE CO-OPERATIVE LEARNING IN THE MATHEMÁTIC TEACHING FOR ENGINEERING. Revista De Educação PUC-Campinas, (12). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/329

Issue

Section

Artigo de Pesquisa